V roce 2018 poslala sedm tabulek čokolády do světové soutěže Academy of Chocolate Awards v Londýně a všech sedm vzorků posbíralo cenné kovy.
Ve zmíněném soutěžním klání posuzují porotci tradičně více než tisíc čokoládových výrobků z desítek zemí. Její tmavá čokoláda Vietnam 70 % je prvním českým výrobkem, který zde získal světové zlato.
Míšina sametová čokoláda (vyrobená k výročí sametové revoluce) zase obdržela maximální počet hvězd v jedné z nejprestižnějších gastronomických soutěží Great Taste Awards. Michaela Dohnálková si dodnes z celého světa přivezla pět desítek ocenění.
„Naše pravá Bean to bar čokoláda je bez lepku, lecitinů, konzervantů, barviv a rostlinných olejů. Čokolády z prémiových kakaových bobů vyrábíme v malých sériích a díky tomu mají dlouhou trvanlivost (až do 18 měsíců),“ popisuje zakladatelka manufaktury.
Zelená pro zelené fondy: Díky startupu lidé i firmy mění svou banku
Celoživotní čokoholička
Michaela Dohnálková sama sebe označuje za celoživotní čokoholičku. Její hořkosladký příběh se začal psát před mnoha lety. Pro vlastní byznys se (původní profesí) učitelka rozhodla během mateřské dovolené.
„Čokoládu miluju celý život. Kamkoli jedu, kupuji ji ve velkém a zkouším nové chutě. A došlo to až tak daleko, že jsem si řekla, že si zkusím vyrobit svoji vlastní,“ vypráví.
První ochutnávka irské čokolády, vyrobené metodou Bean to bar, jí prý otevřela oči. „Zjistila jsem, že čokoláda nemusí být jenom sladká nebo hořká, ale může mít v sobě spoustu chuťových tónů. Tento zážitek z poctivé Bean to bar čokolády ve mně zůstal a v roce 2015 jsem založila značku Míšina čokoláda,“ popisuje v podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.
Od bobu k tabulce
„Bean to bar“ je jedním ze dvou způsobů výroby tabulkové čokolády. Řemeslná výroba od výběru kakaových bobů až po finální výrobek probíhá většinou v malých manufakturách. U těchto čokolád nedochází k nahrazování přirozeně obsažených složek a důsledně se dbá na dodržování fair trade přístupu.
U výroby Bean to bar probíhá celý proces od A do Z u jednoho výrobce. „Sami si vybíráme a kupujeme kakaové boby, sami je třídíme, vymýšlíme, jak dlouho a při jaké teplotě je pražit, následně čokoládu meleme v kamenném mlýnu, a to několik dní, aby byla co nejjemnější a zbavila se trpkých tónů, a nakonec ji necháme odležet,“ pokračuje Michaela Dohnálková.
U degustace zaměstnáte všechny smysly
Ve světě si vybírají jemné a křehké odrůdy kakaových bobů s bohatými chuťovými profily. To prý výrobci umožňuje dosahovat komplexních chuťových kombinací.
Zajímavostí je, že kakaové boby z různých zemí chutnají odlišně. Boby z Vietnamu mají podle zkušené degustátorky Michaely jemné citrusové tóny, v těch z Madagaskaru objevíte například jahodovou či malinovou příchuť, boby z Tanzanie zase chutnají lehce po třešních. Ročně se jich v manufaktuře zpracují zhruba tři tuny.
Proces pražení a mletí musí být od počátku do konce pečlivě kontrolovaný, aby nedošlo ke ztrátě původních chutí. „Tímto způsobem zachováváme originalitu a bohatství chuťových tónů – a také to přispívá k jedinečnému zážitku z hotové čokolády,“ doplňuje podnikatelka.
Porotci v gastronomických soutěžích ovšem u čokolád neposuzují jen chuť. Hodnotí také jejich vzhled – tedy zda jsou lesklé a hladké. Když si tabulku odlomíte, musí křupnout. A posuzuje se i to, jak se čokoláda rozpouští na jazyku.
„S oblibou říkám, že při degustaci čokolády zaměstnáte nejen chuťové pohárky, ale všechny smysly. Nejdřív oceníte pohledem její lesklost, dále si k ní přivoníte a zkoumáte aroma, z tabulky si kus odlomíte, dobře temperovaná čokoláda skutečně slyšitelně křupne, a hmatem vnímáte i její texturu,“ usmívá se podnikatelka.
Co bylo na startu nejtěžší?
K podnikání ji (kromě lásky k čokoládě) přivedla pauza při mateřské dovolené. Během ní se mnoho Češek rozhoduje, jestli se vrátí k původnímu zaměstnání, nebo se zkusí prosadit jinak a nastartují vlastní byznys.
Sami držíme klíč ke zdraví, říká majitelka firmy vyrábějící doplňky ze superpotravin
„Tehdy jsem si řekla, že si zkusím splnit svůj sen. Paradoxně nejtěžší bylo na startu přijít na to, jak vůbec hladkou tabulku čokolády vyrobit. Dneska se to zdá neuvěřitelné, protože najdete mnoho informací na internetu, ale tehdy to bylo složité hledání a v našem případě víceméně metoda pokus omyl,“ prozrazuje.
Největším úskalím bylo skloubit péči o děti s plnohodnotným podnikáním. První dva roky kromě domácí malovýroby čokolády učila ve škole. Po získání prvního ocenění ale měla jasno: výroba v manufaktuře bude jobem na plný úvazek.
„Byl tam nějaký čas, kdy jsem to dělala doma na koleni. Když to děláte v malém, není to tak náročné. Složitý je přechod k výrobě Bean to bar ve velkém, kdy už potřebujete několik strojů za stovky tisíc. Pak už to jako hobby dělat nemůžete,“ krčí rameny.
A jaké jsou její plány do budoucna? „Hodně a ráda experimentuji s příchutěmi a v tom bych chtěla pokračovat. Navíc bych chtěla více rozvinout propojení čokolády s dalšími produkty. Vyrábíme například datle, lískové ořechy nebo mandle v čokoládě,“ dodává Michaela Dohnálková.
Dva roky covidové krize byly pro firmu složité, nelehkým období si prošli i po začátku ruské invaze na Ukrajinu, podnikání přidusily energetická krize a vysoká inflace. V posledních dvou letech navíc výrazně stouply ceny kakaových bobů a kakaového másla. Například kakaové máslo zdražilo až o 300 procent. Nyní se ale její firma opět nadechuje k růstu.
Co poradit ženám v byznysu
Čokolády a další výrobky „Míšiny čokolády“ v supermarketech neseženete. Můžete si je koupit v e-shopu manufaktury, která sídlí v pražských Lahovicích, případně v kavárnách či pražírnách kávy případně ve zdravých výživách. Jednoduše všude tam, kde jsou nadšenci do poctivé řemeslné výroby.
A co by Michaela Dohnálková poradila ženám, které chtějí úspěšně nastartovat a rozvíjet vlastní byznys?
„Musím říct, že hodně záleží na tom, do čeho se pouštíte. Obecně je určitě důležité jít si za svým snem a za žádných okolností se nevzdávat. Musela jsem samozřejmě překonat spoustu úskalí, ale protože to byl obor, ke kterému jsme měla vášeň a lásku, tak mne to nutilo jít dál – přes všechny překážky. Nesmíte to vzdát ani v případě, že si sáhnete na dno. Zkoušejte to znovu a znovu,“ usmívá se.
Žena, jež se chce stát úspěšnou podnikatelkou, by měla mít následující vlastnosti: „Důležitá je podle mě určitá cílevědomost. Pokud máte vlastní výrobu, určitě vám pomůže systematičnost. U jiných typů podnikání je zase důležité mít svou jasnou vizi a filozofii. Mně osobně také pomohlo, že nedělám kompromisy a vždy se snažím dosáhnout perfektních výsledků,“ uzavírá Michaela Dohnálková.