Úspěšný příběh přitom začal obyčejnou frustrací. Marek Polčák nebyl coby zákazník spokojený s kvalitou obrazu v tehdy dostupných headsetech. Vyvinul proto první prototyp brýlí XTAL, který firma začala dodávat do evropských i zahraničních automobilek – od Škodovky, přes značky Opel, Honda a Audi až po Porsche. Brýle dodnes používají designéři při navrhování interiérů a exteriérů aut. To by byl samo o sobě velký úspěch. Vrgineers ale nezůstávali při zemi a vrhli se rovnou do letectví.
Jejich headset XTAL totiž dokáže zprostředkovat virtuální a mixovanou realitu v širokém zorném úhlu (180 stupňů) při zachování vysoké kvality obrazu. A to jsou ideální parametry pro profesionální trénink pilotů. „Díky tomu si můžou natrénovat i ty nejnebezpečnější situace. Nesnažíme se létání nahradit, ale připravit piloty na situace, ve kterých jim trénink ve virtuální realitě může zachránit život,“ vysvětluje spoluzakladatel firmy Vrgineers Marek Polčák.
Může jít o poruchu letounu nebo třeba o srážku s jiným objektem. V roce 2022 Ukrajině firma darovala simulátor právě proto, aby byli ukrajinští piloti na boje lépe připravení.
Ještě uvěřitelnější mixovaná realita
Technologie je unikátní také tím, jak umí pracovat s obrazem – a jakou podobu „posílá“ na sítnici oka. Deformuje ho tak, aby ho lidské oko přijalo jako známé a umělo si s ním poradit. O to uvěřitelnější zážitek zprostředkovává. Vysoké rozlišení a široký úhel pohledu umožňuje pilotům tzv. situation awarness. To znamená, že vizuálně vědí o všem kolem sebe, jako by opravdu seděli v letadle. Může to znít jako samozřejmost, jenže v trénování pilotů samozřejmostí vůbec nebyla.
Ohromný posun umožňuje také modul pro mixovanou realitu, který do virtuálního světa přidává objekty ze světa reálného. Pilot letadla tak při trénování vidí svého kopilota nebo na své ruce, a získává tak haptickou zpětnou vazbu. Simulátorům nechybí ani typické otřesy.
„Říká se, že piloti létají zadkem. Potřebují cítit letadlo a sžít se s ním. Naše simulátory mají feedback i v tomto směru, dodávají pocit, který cítíte při vzlétnutí, přistávání nebo třeba při poruše na motoru,“ vyjmenovává Polčák.
Vlastní kabely a ještě lepší algoritmy
Headset od Vrgineers je natolik napřed, že musí být „postaru“ napojený na kabely. Aktuálně totiž neexistuje technologie, která by obrovské množství dat přenesla z brýlí do počítače bez zbytečného zpoždění. A nezvládly by to ani klasické kabely, a tak si ve Vrgineers museli vyvinout kabely vlastní – hybridní: napůl optické a napůl metalické.
„V současné době se soustředíme na rozšíření portfolia leteckých simulátorů a na vylepšování algoritmů mixované reality tak, abychom byli preferovaným dodavatelem leteckých simulátorů s VR a MR,“ pokračuje Marek Polčák.
Lákavé napojení na #brnoregion
Není divu, že s top technologií nechávají případné konkurenty míle za sebou. Nejblíže jejich úrovni je jedna finská firma. Ta sice také vyvíjí headset pro profesionální použití, není ale zaměřený na pilotní výcvik. A tak sklízí zaslouženě klienty nejznělejších jmen, o kterých si mnoho firem může nechat jen zdát: US Air Force, US Navy, NASA, RAF nebo Airbus.
Virtuální trenažér připraví zdravotníky i na stres
I přes globální záběr a zahraniční investory zůstávají Vrgineers věrní Brnu, kde mají výrobu a JICu, kde mají kancelář. „Obecně považujeme JIC za nejprogresivnější, nejpokročilejší inkubátor pro české firmy. Nám velmi pomohl konzultacemi, s průzkumem grantových možností. Výrobu navíc máme nedaleko, ve společnosti Y Soft, která je jedním z našich investorů, a která také spolupracuje s JICem. Proto je pro nás napojení na JIC velmi lákavé i samotnou lokalitou,“ uzavírá Marek Polčák.