Elektromobilita patří k nejperspektivnějším oborům současnosti. Ukazuje to i příběh české společnosti Silixcon. Přestože firma letos v červnu oslaví teprve třetí výročí od svého založení, prosadila se díky sázce na elektropohony na nevyspělejších trzích v Evropě.
„Se základní myšlenkou vzniku firmy nás oslovil můj společník Jaromír Dvořák, se kterým jsem spolupracoval dříve na jiném projektu. On je u nás ve firmě tou hlavou, tím, který má na starost vše po stránce technické a vývojové. Já jsem ten, kdo věci rozpohybovává, řídí a obchoduje. Výsledkem je, že se navzájem skvěle doplňujeme a firma stojí na pevných základech,“ popisuje vznik a způsob fungování společnosti Silixcon její jednatel Martin Plášek.
Zlepšují technická řešení elektromobilů
Do startupu přinesl potřebné technické znalosti Jaromír Dvořák, který se v oboru pohybuje přes deset let. „Já jsem byl vždy rád u nových inovativních věcí. Dříve jsem působil ve společnosti, která měla blízko k tomuto oboru, ale jen z pohledu prodeje finálního produktu koncovému zákazníkovi,“ doplňuje Martin Plášek.
Na rychle se rozvíjejícím trhu elektromotorů pro dopravu se firma velmi dobře uchytila. „Elektromobilita nám přišla vždy zajímavá a jsem rád, že nyní můžeme být součástí vývojového procesu těchto produktů,“ říká Martin Plášek a navazuje: „Výzvou pro nás bylo zrychlení vývojového času pro vznik produktů dle zadání zákazníka. Díky našemu inovativnímu přístupu se podílíme na tom, že se tento trh stává ještě progresivnějším. Pomáháme našim zákazníkům zvedat pomyslnou laťku po stránce technického řešení.“
Od dronů po městská auta
Podle jeho slov bylo pro začínající společnost na začátku nejtěžší sladit činnost oddělení vývoje a managementu v oblasti zadání, plánování a následné samotné realizace tak, aby se jejich činnost dařilo dotáhnout do konce a nekončila ve slepých uličkách. „Typickým zákazníkem jsou pro nás výrobci koncových produktů v oblasti elektromobility, od dronů až po malá městská auta. Našimi nejčastějšími zákazníky jsou nyní zahraniční výrobci elektromotocyklů,“ vyjmenovává Martin Plášek.
Firma s deseti zaměstnanci loni loni vytvořila obrat 20 milionů korun. Přitom s exportem začala okamžitě po svém založení. „Prvními trhy byly Nizozemí, Švédsko, Německo, Francie a Velká Británie. Na těchto trzích se stabilně držíme doposud,“ popisuje Martin Plášek. Export nyní tvoří 70 procent obratu společnosti. „Nyní nás nejvíce oslovují zákazníci ze Švédska, kde má elektromobilita zelenou a trh je tam v této oblasti skutečně progresivní,“ porovnává Martin Plášek.
Rozvoj nových technologií
Do budoucna se podle jeho slov bude obor elektromobility dál rychle rozvíjet. „Perspektiva tohoto oboru je veliká, protože trendem ve většině zemí je ochrana životního prostředí a rozvoj nových technologií,“ uzavírá Martin Plášek.
Zatímco několik starupů v Česku nabízí už déle nabízí řešení pro elektromobilitu, velké automobilky se k nim připojily později. Škoda Auto začala nedávno vyrábět v Bratislavě elektrickou verzi svého městského vozu Citigo, prvním masově vyráběným elektromobilem na českém území se zřejmě stane Hyundai, jehož vůz Kona by měl sjíždět z linky v Nošovicích.
Dalibor Dostál
Startup Silixcon v kostce
Firma Silixcon vznikla v roce 2017. Zaměřuje se na vývoj technologií pro elektromobilitu, včetně řídících systémů pro elektropohony. Na 70 procent své produkce vyváží. V rámci 22. Ročníku Exportní ceny DHL získala třetí místo v kategorii Malá společnost.