Móda a kosmetika se v Česku stále více prodávají prostřednictvím e-shopů. Oproti kamenným prodejnám však má kupování tohoto zboží přes internet jednu velkou nevýhodu: zákazník si je nemůže vyzkoušet.
Právě tento problém řeší český startup Virtooal.com, který přišel na trh s technologií virtuálního zrcadla. „Virtooal.com původně vznikl jako vedlejší projekt u e-shopu s vlasovými příčesky, parukami a barevnými čočkami Happyhair.cz. Zakladatelé e-shopu cítili potřebu lépe svým klientům představit nabízené produkty. První verze virtuálního zrcadla vznikla v roce 2008 a já osobně jsem do něj vstoupil v roce 2017 jako investor. Ve Virtooal.com vidím velkou příležitost zlepšit proces nakupování brýlí, kosmetiky či módy na internetu,“ vysvětluje spolumajitel startupu Vít Endler.
Na projekt narazil na internetové investorské platformě. „Hned na prvním setkání jsem věděl, že je to ono. Že je to projekt, který mě osobně sedí, bude mě bavit. Projekt má světový potenciál, je tam spousta neprobádaného a my můžeme spolutvořit nový trh. Další věc je, že si myslím, že se s původními zakladateli výborně doplňujeme. Ondřej Bagin je obchodník a podnikatel, Peter Soós je čistokrevný IT developer a já do projektu přináším znalost e-commerce prostředí, strategické myšlení a firemní procesy tak, abychom mohli nastartovat růst firmy a následně ho i ustát,“ pokračuje Vít Endler.
Lepší představa pro zákazníky
Do investic se pustil poté, co předtím dvacet let budoval kariéru zaměstnance, naposledy v e-shopu Mall.cz.
„V posledním zaměstnání jsem ale zjistil, jak funguje budování a řízení firmy a moje touha pracovat ‚na svém‘ se touto zkušeností výrazně posílila. Začal jsem se tedy o podnikání a investování intenzivně zajímat a obojí mi přináší satisfakci, a hlavně výrazně větší svobodu a bezpečí než v případě zaměstnání. Vládne obecná představa, že podnikání a investování je nebezpečné a zaměstnání je naopak bezpečné. Já si myslím, že je tomu právě naopak,“ popisuje Vít Endler.
Projekt virtuálního zrcadla či virtuální převlékací kabinky přináší výhody internetovým obchodům i zákazníkům. „ Plugin Virtooal.com zvyšuje konverzní poměr, díky vizuálnímu zobrazení produktu na tváři zákazníka, a e-shop díky tomu efektivněji investuje marketingové peníze. Zároveň díky lepší vizualizaci snižuje množství vratek zboží a tím snižuje náklady e-shopu,“ popisuje Vít Endler.
Zákazníci internetových obchodů si zase mohou vyzkoušet velké množství změn vizáže nebo například brýlí v různých kombinacích. Získají tak lepší představu, jaký produkt si kupují. Navíc si mohou svoje outfity sdílet s ostatními, nechat si je okomentovat a podobně.
Aby mohla nová služba proniknout k zákazníkům, musí Virtooal.com přesvědčit klíčové hráče na trhu, že se bez ní neobejdou. A to v situaci, kdy služba zatím není příliš rozšířená a edukace trhu v tomto směru je malá. „Snažíme se tedy potenciálním i stávajícím klientům vysvětlovat jaké výhody a jaké úspory může plugin reálně přinést. Přirovnáváme to k chatovacím pluginům, které před 5 až 6 lety mělo jen pár e-shopů, ale dnes různé druhy chatů či chatbotů provozuje každý,“ zmiňuje Vít Endler.
Podnikání jako řešení problémů
Při rozjezdu starupu řeší různé problémy. Ale nebere to rozhodně jako přítěž nebo křivdu. „Podnikání je o řešení problémů. Znamená to, že problémy řešíte dnes a denně, od malých k větším. Tohle je fakt, který každý podnikatel musí přijmout, pokud ho nepřijme, pak by měl být zaměstnancem. Díky tomu, že já jsem si už prošel budováním firmy a kolegové také podnikají již hodně let, nejsme typický startup bez podnikatelských zkušeností. Jsme připraveni na to, že problémy se objevují, my je řešíme a posouváme se tím dál,“ vysvětluje Vít Endler.
Firma se podle něj soustředí na to, aby bylo možné její plugin nasadit jednoduše v jakémkoliv e-shopu. „Cílem je, aby si během jednoho půldne náš plugin sám klient nainstaloval, nahrál si produkty a mohl ho používat. Zároveň chceme zachovat určitou univerzálnost v použití. S naším pluginem v e-shopu si klient nyní vyzkouší brýle, kosmetiku, čočky, šperky a v budoucnu i módu. Takto komplexní nástroj na trhu zatím není,“ zdůrazňuje Vít Endler.
Právě šíří svého záběru se český startup liší od svých zahraničních konkurentů, jako je Fittinbox.com z Francie, který se zaměřuje jen na zkoušení brýlí, nebo Modiface.com z Kanady, orientovaný na kosmetiku.
Směr USA
V současné době si plugin od Virooal.com si nainstalovalo a vyzkoušelo již přes 1000 zákazníků a firma má přes 70 klientů s měsíčním předplatným. „Měsíčně se náš plugin u našich klientů použije již více než milionkrát,“ vypočítává Vít Endler. Každý měsíc nyní startup nabírá více než deset nových klientů. Zároveň pracuje na marketingové strategii zejména pro anglosaský trh. V USA se spojil s místní PR agenturou a testuje tamní trh.
Již první výsledky jsou přitom pro firmu zajímavé. Jeden z tamních středně velkých e-shopů po instalaci virtuálního zrcadla zaznamenal během měsíce jeho využití více jak 400 000 krát, nyní je to v průměru 600 000 až 700 000 měsíčně.
To firmě potvrzuje, že její zaměření na vyspělé státy je krok správným směrem.
„My se soustředíme na globální trh, to je pro nás budoucnost. Na českém trhu samozřejmě působíme a působit budeme a budeme rádi, pokud zde budeme mít spokojené zákazníky. ČR bude v e-commerce podle mého názoru pokračovat v růstovém trendu, protože služby, které v e-commerce koncový zákazník dostává jsou nadstandardní v porovnání s velikostí trhu a jinými trhy v Evropě a ve světě. Věříme tedy, že i v českých e-shopech se plugin Virtooal.com bude objevovat čím dál častěji,“ podotýká Vít Endler. Také proto firma spolupracuje s největším poskytovatelem e-shopového řešení, společností Shoptet.
Nejenom obličej
V roce 2019 se chce startup zaměřit více na kosmetiku, kde chce vytvořit verzi pro živý „Live“ režim v internetových prohlížečích, což zatím žádný konkurent neuvedl na trh. Plugin pro šperky chce zároveň rozšířit také o prsteny a hodinky, takže bude pracovat nejen s obličejem, ale také s rukou.
„Díky spolupráci s ČVUT pracujeme na pokročilé detekci tváře aby naše virtuální zrcadlo bylo ještě přesnější a dokázalo věrně zobrazovat produkty v rozšířené realitě,“ popisuje spolumajitel Virtooal.com.
Perspektivy oboru jsou podle něj velké. „Rozšířená realita je něco s čím se e-commerce teprve seznamuje, ale jsem přesvědčený, že adopce této technologie bude v nejbližších letech velmi rychlá. Umožňuje to totiž posunout zážitek z nakupování zase o notný kus dál a na trh se dostane další generace nakupujících, kteří chtějí kupovat on-line,“ zmiňuje Vít Endler.
Pro úspěch startupu je tak podle něj důležitá jedna z klíčových vlastností, kterou by měl mít každý podnikatel: vytrvalost. „Vytrvalost je v podnikání velmi důležitá a hodně firem skončí, prostě protože nevydržely dostatečně dlouho. Řídím se čínským příslovím ‚Pokud je člověk na správné cestě, jednou určitě dojde k cíli‘,“ uzavírá Vít Endler.
Dalibor Dostál
Společnost Virtooal.com v kostce
Startup Virtooal.com vyvinul virtuální zrcadlo pro e-shopy. Jeho první verze vznikla již v roce 2008 jako vedlejší produkt internetového obchodu s vlasovými příčesky, parukami a barevnými čočkami Happyhair.cz slovenských podnikatelů Ondřeje Bagina a Petera Soóse. V roce 2017 do projektu vstoupil bývalý generální ředitel Mall.cz Vít Endler a začal jeho intenzivní rozvoj.