Všechny holky chtěly ko-ra-le. Ručně vyráběné šperky ze dřeva a skla jdou na odbyt

„Začalo to kdesi v pravěku, když jsem si navlékla první dřevěné ko-ra-le a všechny holky je chtěly také. Tak mi nezbylo, než je začít vyrábět i pro ně,“ říká Marie Poláčková, která od roku 2010 vyrábí ze dřeva a skla šperky pro české zákaznice.

Pod značkou Ko-ra-le dnes najdete výhradně ručně vyráběné náhrdelníky, náramky, prstýnky či náušnice. Dva doslova ikonické materiály dřevo a sklo doplňují ocel, měď a kůže.

Manželé Poláčkovi (Ko-ra-le)

Ko-ra-le od začátku definuje „absolutní propojenost tvorby s běžným životem“. Inspiraci prý nachází Marie Poláčková na každém kroku – doma, v přírodě i ve městě.

„Nejlepší ko-ra-le vznikají pět minut před odchodem z domu, kdy otevírám vchodové dveře, vidím se v zrcadle a je mi jasné, že teď hned potřebuji nový šperk. Všechny modely nosím nejdříve já sama, a pokud mě nepřestanou bavit ani po několika týdnech – a sklidím dostatek pozitivní odezvy – řadíme je do výroby a do prodeje,“ usmívá se.

Největším zdrojem nápadů jsou ale pro manžele Poláčkovi (také manžel Vojta korále navrhuje a pomáhá s prodejem) jejich zákaznice.  „Rádi tvoříme šperky na přání či na míru. Nápady a potřeby zákaznic jsou nám nekonečným zdrojem inspirace,“ potvrzuje Poláčková.

Prošlapat si vlastní cestu

Po letech v oboru mladá žena uznává, že u rukodělného byznysu neplatí tradiční podnikatelské a manažerské příručky. Musíte si najít vlastní cestu, a tu si řádně prošlapat.

Ko-ra-le, náhrdelník

„Důležitá je především schopnost cenotvorby. Musíte znát svou cenu a nebát se jí prezentovat zákazníkům. Obzvlášť pokud chcete být udržitelní, musíte ji nastavit tak, abyste měli i nějakou rezervu na investice a rozvoj. Mnoho žen si navíc neumí nacenit vlastní čas, který tvorbou tráví,“ říká Marie Poláčková v podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.

Při výrobě ručně dělaných šperků je klíčové umět prodat sám sebe. „Když nejste průbojní, objeví vás leda kamarádky. Musíte aktivně své výrobky posílat do světa a dávat o nich lidem vědět. Bez toho i ten nejtalentovanější člověk zůstane sedět ve své dílně,“ vysvětluje Poláčková.

A ještě ke zmíněné inspiraci: V posledních letech ji manželé Poláčkovi hledají především v brdských lesích, kam se odstěhovali z Prahy. Udržitelnost, lokálnost a zelená energie jsou základními principy jejich podnikání.

Chtěla bych, abych vše měla recyklovatelné. Udržitelnost je důležitá i v byznysu – dělat věci tak, aby vydržely, ale aby vydrželo i to podnikání a prostředí kolem nás. Zajímá to i naše zákaznice a za tento trend jsem ráda.

Polská národní tradice

Proč se Marie Poláčková před dvanácti lety pustila na tenký led vlastního byznysu? Podnětem byl – jak sama říká – zoufalý nedostatek kvalitních a nesmrtelných dřevěných korálků v českých zemích. Tradici nošení dřevěných korálků poznala v sousedním Polsku.

Jako studentka judaistiky prováděla v Osvětimi turisty po tamní obnovené synagoze. „V Polsku na trzích člověk všude sežene takzvané czerwone korale. Pro Poláky je to pomalu národní symbol,“ popisuje podnikatelka.

„Po návratu za mnou chodili lidi a ptali se, odkud máš tak krásné korále. Došlo mi, že v Česku nic takového neexistuje, začala jsem si zdrojovat truhláře a zajímat se o to, jak výroba takových šperků probíhá,“ dodává.

Ko-ra-le, náramek

Dvacet tisíc od rodičů

Za dvacet tisíc, které si půjčila od vlastních rodičů, koupila první dávku korálků, vyrobila z nich šperky, prodala je, a tak začala dlouhá cesta za vlastní slávou.

Ko-ra-le se už přes deset let vyrábějí ve stále stejné truhlářské dílně, jsou mořené a lakované, aby vydržely dlouhé roky. Snad ještě větší oblibě se dnes mezi zákaznicemi těší šperky ze skla.

Na mnoha modelech spolupracují se šikovnými českými skláři, truhláři, výrobci krabiček nebo i chráněnými dílnami na Vysočině. Každý kousek jim ale projde rukama. „Pro mě je radost, že generuji práci pro další lidi. Těch, kteří své řemeslo umějí, už tady není mnoho a sehnat někoho kvalitního není legrace,“ glosuje podnikatelka.

Plány na expanzi držela Marie dlouho na uzdě. Až poté, co poznala manžela a cítila, že má pevnější zázemí, stal se z hobby produkce skutečný byznys.

Za poslední desetiletí se manželé Poláčkovi zúčastnili mnoha prodejních akcí, veletrhů a přehlídek mladé módy. Ko-ra-le zdobí krky a zápěstí stovek spokojených zákaznic a majitelku značky „nesmírně těší jejich neutuchající zájem“.

Paradoxem na cestě k úspěchu v podnikání je podle Marie Poláčkové to, že vás kupředu posouvají především vaše chyby a omyly. Zkušenosti, které postupem času nasbíráte, jsou neocenitelné. A hlavně je třeba se nevzdávat.

„Musíte se ale také naučit vnímat limity svého těla. Pokud je práce hodně, tak ji rozdělit, nemakat na 300 procent a nepachtit se za úspěchem za každou cenu,“ dodává Poláčková.

Tvorba Store pro české značky

Marie Poláčková je také spoluzakladatelkou obchodu Tvorba Store, kde najdete (i online) to nejlepší z české autorské tvorby. Nechybí zde móda a módní doplňky, šperky či keramika, kosmetika, ale ani knížky z malých tuzemských nakladatelství.

Svět umění v pražské pasáži. Podnikatelky propagují díla českých designérů

„S kamarádkou Terezou, která dělá autorské nášivky na oblečení, jsme začaly jezdit na společné prodejní akce. Obě jsme si uvědomily, že by bylo fajn nebýt závislé na prodejních akcích a nemrznout každý druhý adventní víkend někde venku u stánku. Tak jsem hledaly a našly jiný způsob,“ prozrazuje.

Vedle Veletržního pláce objevily příhodné prostory bývalého second handu. Samy by ale pronájem a další náklady nezaplatily, a tak přišly s nápadem na sdílené prostory.

„Napadlo nás, že v regionech existují spousty lidí, kteří se prezentují vlastní autorskou tvorbou a kteří by ocenili, kdyby měli místo v Praze, kam by přišli jejich zákazníci. V podstatě by šlo o showroom, kde bychom jim my zajistili propagaci, prodej a servis. Začínali jsme s pár značkami a dnes je jich součástí Tvorba Store více než 70.“

Baví mě objevovat nové zajímavé značky, vytáhnout je z jejich prostředí a propagovat je. Jsou to skvělé produkty a nádherné příběhy

Co by Marie Poláčková poradila ženám, které chtějí začít s vlastním byznysem? Jak řešit udržitelnost v módě? A proč zakladatelka značky ko-ra-le podporuje neziskové organizace? Poslechněte si celou epizodu podcastu na Info.cz.

Jakub Procházka

Doporučujeme