Velký týden malých firem

Výtvarné sady Objevovny přispívají k duševní pohodě

Povinnosti, pracovní úkoly, důraz na výkon a produktivitu vnášejí do našich životů značnou dávku stresu. Naštěstí se více pozornosti dostává péči o duševní zdraví. K tomu mohou přispět i výtvarné sady e-shopu a online platformy Objevovna.

Podnětem ke vzniku Objevovny byla snaha předat dalším zájemcům nástroj, který by jim napomohl k psychické pohodě. „K projektu mě inspirovalo mé psychické rozpoložení, kdy jsem několik dní nedokázala ani vyjít z domu,“ říká zakladatelka Objevovny Taťána Špaček Madeja. „Přemýšlela jsem, jak si pomoci, a věděla jsem, že tvůrčí proces by mi mohl vyhovovat.“

Ilustrační fotografie

Chuť k tvorbě však poněkud zchladily neatraktivní balíky z e-shopů mnohdy plné plastových nebo papírových vycpávek a také nutnost dodatečného vyhledávání veškerých komponentů. Před přibližně rokem a půl tak začal vznikat komplexní balíček, který měl lidem přinášet radost už od prvního pohledu a především v nich podněcovat touhu objevovat.

Taťána Špaček Madeja přiznává, že začátky byly náročné. Vystudované fotografce nedělaly problémy grafika ani fotografie, u technických věcí už to snadné nebylo. Zkoušení, co funguje a co ne, doplnily i rady a tipy Akademie pro budoucí zakladatelky. Z tohoto projektu se vyvinula vzdělávací platforma #HolkyzByznysu, která pomáhá ženám rozjet vlastní podnikání a kterou Taťána vřele doporučuje všem začínajícím podnikatelkám.

Každá žena má příležitost stát se královnou plánování

E-shop dnes nabízí čtyři výtvarné sady, kaligrafickou, akvarelovou, linorytovou a scrapbookovou, které obsahují veškeré nástroje a materiály pro tvoření. Obsah sad vychází z technik, které Taťána Špaček Madeja sama využívá, a dokáže tak zákazníkovi s nimi poradit, a z odzkoušených pomůcek, které spolu ladí, doplňují se a vytvářejí funkční celek. Část obsahu také vyrábí, například pohlednice, vymalovánky nebo vzdělávací materiály. „Svých zákazníků se ptám, jaké mají nároky na výtvarné potřeby, zda potřebují něco jinak nebo co by jim ulehčilo celý proces,“ doplňuje zakladatelka Objevovny.

Výtvarné sady jsou určeny pro každého bez ohledu na věk, vyzkoušet je může i úplný začátečník. Variabilita kreativních technik umožňuje zákazníkovi zvolit právě tu, která mu umožní na chvíli „vypnout“. Důležitá je i personalizace každého balíku, ve kterém zákazník najde například ručně psaný pozdrav.

Umění žít v přítomnosti uklidní přestimulovanou mysl

Od běžných e-shopů s výtvarnými potřebami se Objevovna liší především zaměřením na kreativní proces a důrazem na mindfulness. Tento termín se dá do češtiny přeložit jako všímavost a jde o dovednost naplno prožívat přítomný okamžik. Vědecké studie potvrzují, že techniky mindfulness mimo jiné pomáhají zmírňovat stres, zlepšují pozornost a mají blahodárný vliv na psychické zdraví. Právě o takové výzkumy se opírá i Objevovna.

Ilustrační fotografie

„Potřebujeme se uklidnit po celém dni v práci nebo ve vypjatém období. Být jen tady a teď, například u tvoření akvarelovými barvami, je velmi účinné a příjemné pro mozek, který je často přestimulovaný,“ vysvětluje Taťána Špaček Madeja. „Nemusíte být dokonalí v technice, užívejte si tvůrčí proces, protože to je skvělý způsob pro uvolnění stresových hormonů a zlepšení nálady.“ Objevovna si dává záležet nejen na obsahu sad, ale i na balení. Už samotné otevírání balíčku má být příjemným zážitkem, díky kterému se zákazník naladí na přítomnost.

Že se úsilí vložené do sestavování sad vyplácí, potvrzují kladné zpětné vazby. Zákazníci dokážou při tvorbě zpomalit a užívat si přítomnost. „Píšou mi také, že překonali ostych, a i přes traumata z dětství opět tvoří. Tvorba jim pomáhá i v překonávání duševních nemocí, ať už jde o úzkosti, deprese nebo jiné náročné situace a stavy,“ pochvaluje si zakladatelka Objevovny.

Objevovna chce být zákazníkovi blíž

Na malé firmě má Taťána Špaček Madeja nejraději to, že si může být se zákazníky blíž. V aplikaci WhatsApp dokonce buduje komunitu, v rámci níž si členové skupiny posílají tipy nebo se baví o tom, jak tvoří. „To mi dává velký smysl a prostor pro edukaci nebo motivaci lidí k tvorbě a času pro sebe,“ dodává majitelka firmy. K zákazníkům se chce přiblížit ještě víc, a to organizací jarní víkendové akce pro vzájemnou inspiraci, motivaci a zkoušení nových věcí.

Ilustrační fotografie

Inspiraci lze načerpat také v Magazínu, který je součástí webových stránek Objevovny. Kromě rad a tipů při tvoření obsahuje i rozhory s inspirativními ženami, například ilustrátorkou a malířkou Barborou Svrčinovou nebo Evou Roverovou, jež se věnuje linorytu a sítotisku.

O budoucnosti Objevovny má její zakladatelka dobrou představu. Chystá se zlepšit přístupnost webu a vylepšit současné výtvarné sady, doplnit je návody, které zákazníkům pomohou lépe se při tvorbě orientovat. V plánu je také navázání spolupráce s neziskovou organizací zaměřenou na duševní zdraví. „Věřím, že Objevovna poroste a bude projektem, který bude mít daleko větší přesah,“ říká Taťána Špaček Madeja.

Objevovna se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.

Eva Dostálová

• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme