Akce se konala v rámci marketingových aktivit na podporu ekonomické diplomacie. Více než čtyři sta hostů, mimo jiné z řad distributorů alkoholických nápojů, nákupčích hotelů a restaurací či manažerů maloobchodních sítí, mělo možnost ochutnat pivo značek Pilsner Urquell a Kozel, ale i českou whisky a další destiláty firmy R. Jelínek.
Situace na filipínském pivním trhu v době covidu-19
Prodej piva na Filipínách utrpěl v roce 2020 velký pokles, protože pandemie covidu-19 a z ní vyplývající opatření silně omezily přístup k pivu. Nejen, že byly zavřeny restaurace a bary, ale po značnou část roku platil i maloobchodní zákaz prodeje alkoholických nápojů. Prémiové produkty jako řemeslné pivo, tmavé pivo a prémiový ležák byly v roce 2020 nejvíce zasaženy omezeními covidu-19 a v roce 2021 zaznamenaly pomalejší tempo oživení.
Vysoká úroveň proočkovanosti umožnila letos zrušit téměř všechna omezení a Filipíny se dokonce začátkem roku 2022 znovu otevřely pro turisty ze zahraničí. Předpokládá se proto, že on-trade kanál zaznamená v nadcházejících letech dynamický růst a v roce 2025 se bude podílet na celkových prodejích piva z 31 % oproti současným 24 %.
Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?
V celkovém objemu prodeje piva zůstane off-trade kanál i nadále dominantní. Přední retailoví hráči totiž investují do rozšiřování své dostupnosti a obchodního merchandisingu v různých oblastech, což bude dále zvyšovat poptávku po standardním ležáku i po pivních speciálech.
Příjmy z prodeje piva na Filipínách by v letech 2022 až 2025 měly meziročně růst 9,2% tempem. V dolarovém vyjádření to znamená, že hodnota filipínského trhu s pivem v roce 2025 přesáhne 4 miliardy USD oproti 3 miliardám USD projektovaným pro letošní rok. Prognózy tak ukazují, že pivo má na Filipínách stále velký potenciál, přestože je již nyní zdaleka nejrozšířenějším alkoholickým nápojem v zemi z hlediska objemu i příjmů z prodeje.
Českému pivu se dařilo i za pandemie
Pozoruhodné je, že i přes výše uvedené problémy se českému pivu na Filipínách dařilo i v pandemických letech. Zatímco v roce 2019 byl český export piva na Filipíny v hodnotě cca 500 tisíc korun, v roce 2021 hodnota vývozu překonala milion korun. Již nyní můžeme říct, že i letošní rok bude rekordní, protože vývoz za prvních osm měsíců překonal hodnotu 1,1 milionu korun. V absolutních hodnotách jsou to sice relativně malé částky, zřetelně ale dokládají růstový potenciál filipínského trhu.
Kromě piva, ať již ležáku či pivních speciálů, na Filipínách může najít své místo i české víno. Exportní statistiky této komodity rovněž ukazují silný meziroční růst. Z důvodu specifických chuťových preferencí, kdy Filipínci preferují sladkou chuť, mají potenciál zejména dezertní vína či některé odrůdy jako např. Pálava. Uplatnit se však můžou i jiné české destiláty a likéry.
Večer českého piva v Manile
Rostoucí exportní příležitosti pro výrobce českých alkoholických nápojů se rozhodlo podpořit i Velvyslanectví ČR v Manile, které po více než dvouleté pauze vynucené pandemií covidu-19 opět uspořádalo akci s názvem Czech Beer Night. První ročník Czech Beer Night označil tehdejší ministr zahraničních věcí Filipín za jednu z nejzábavnějších událostí roku 2019. Jak ukazují ohlasy foodblogerů a influencerů na sociálních sítích i články v místních novinách, také druhý ročník Czech Beer Night dostál své pověsti.
Kromě alkoholických nápojů měli hosté možnost ochutnat i tradiční česká jídla v podobě guláše, pečených klobás a kysaného zelí. V rámci kulturní části programu zazněly árie známých českých skladatelů Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka v podání místní opěrní pěvkyně Em Alcantara.
Dále došlo i k velice efektní video-prezentaci České republiky doplněné o další propagační materiály agentury CzechTourism, které byly hostům k dispozici v průběhu večera. Česká republika tak byla prezentována nejen jako atraktivní turistická destinace, ale také jako domov tradičních produktů, které si nyní nacházejí své místo na opět rostoucím filipínském trhu.