Vývozcům zachutnaly online semináře

Účastní se ve vysokém počtu, víc se ptají a vydrží až do konce akce. Českým exportérům vyhovují vzdělávací webové semináře. Agentura CzechTrade je zdarma nabídla jako novou službu v reakci na omezení hromadných akcí v době koronaviru.

Agentura CzechTrade spustila v době pandemie zdarma novou formu exportního vzdělávání, která zaznamenala u firem pozitivní odezvu. Jde o online exportní semináře. Čeští podnikatelé se z pohodlí domova a za účasti ředitelů zahraničních kanceláří agentury mohou formou internetové konference dozvědět o možnosti vývozu do příslušné země, mohou také v reálném čase pokládat otázky řečníkovi.

Velký zájem vzbudil online seminář zaměřený na Německo, který vedl ředitel regionálního centra v Düsseldorfu Adam Jareš.

Jen v dubnu, kdy agentura tyto semináře spustila, se hned prvních online akcí zúčastnilo několik stovek exportérů. Již se uskutečnily mimo jiné online semináře se zaměřením na Německo, Kazachstán, Kyrgyzstán, Skandinávii, Velkou Británii a Latinskou Ameriku. „Pro nás jsou tyto semináře novou zkušeností a jsme moc rádi, že je podnikatelé vítají,“ uvedl generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.

O Německu se chystá v krátké době už třetí webinář

Semináře organizované oddělením exportního vzdělávání CzechTrade se zaměřují především na představení regionu s důrazem na důsledky pandemie covid-19 na místní ekonomiku, zhodnocení současného hospodářského stavu, informace ohledně aktuálních možností exportu či praktickou ukázku činnosti CzechTrade v regionu. Zaznívají ale také zkušenosti, tipy a rady hostů, kteří patří mezi úspěšné exportéry. „Online přenosy mají maximální kapacitu omezenou na 90 účastníků.

Například o seminář o Německu byl zájem takový, že jsme museli přidat další na toto téma. I ten druhý byl totiž během několika málo dní kompletně zaplněný,“ podotýká Monika Dostálová, vedoucí oddělení exportního vzdělávání CzechTrade.

Online akce jsou novou zkušeností i pro řečníky, kteří už mají za sebou mnoho vystoupení. „Byla to nová výzva. Jsem zvyklý vystupovat naživo, ale s vědomím toho, že mě poslouchá 90 lidí, které nevidím a nemohu s nimi mít okamžitou interakci, bylo potřeba formát akce upravit,“ popisuje své dojmy ředitel regionálního centra CzechTrade v Düsseldorfu Adam Jareš. Svou prezentaci oživil rozhovorem s úspěšným exportérem do Německa nebo online hlasováním účastníků. „V pořadí třetí seminář Obchodování s Německem připravujeme na 27. května. Během krátké doby tak vyškolíme přes 250 podnikatelů,“ shrnuje Adam Jareš.

Víc dotazů než naživo

Živě vysílaný online seminář byl novinkou i pro Petra Jurčíka, ředitele CzechTrade v Almaty, který přednášel pro 73 posluchačů o Kazachstánu a Kyrgyzstánu. „Setkání je poměrně odlišné s ohledem na to, že nevidím zpětnou vazbu účastníků. U klasických seminářů mohu ihned reagovat na ohlasy v průběhu akce a prezentaci přizpůsobit,“ komentuje Petr Jurčík a dodává: „Výhodou je, že se účastníci více ptají, i protože jsou v anonymitě. Přednáška je tak konkrétnější. Právě to, že polovinu času semináře zabíraly konkrétní dotazy, vidím jako velice přínosné. Naživo tolik dotazů nezaznívá,“ podotýká Jurčík.

Akce se u monitoru účastnil například Milan Slabý, obchodní ředitel společnosti Topos, která je nejvýznamnějším českým výrobcem strojů pro pekárny. „S panem Jurčíkem jsme se již několikrát setkali a nyní máme připravenou expedici poměrně velké linky do Almaty, takže jsem se chtěl dozvědět něco o současné situaci v zemi. I když dávám přednost osobnímu kontaktu, i tento způsob semináře je zajímavý a oceňuji, že šetří čas a náklady,“ uvedl Milan Slabý.

Další seminář přes internet byl o Latinské Americe se zaměřením speciálně na Kolumbii. Také hlavní přednášející Pavel Eichner, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Kolumbii, přiznává, že podobnou zkušenost s online přednáškou doposud neměl, rozhodně ne v takovém rozsahu. „Posluchači vydrželi až do konce, což je skvělá zpětná vazba,“ říká Pavel Eichner. Online formát mu sice neumožnil vidět reakce účastníků, ale na druhou stranu mohl zapojit do programu nejen exportéra, se kterým dlouhodobě spolupracuje, ale i nákupčího přímo z regionu. „Vzhledem k vysoké účasti soudím, že online formát je pro účastníky pohodlnější a díky stávající situaci, touze po informacích i anonymitě se i více zapojovali a kladli velice zajímavé dotazy,“ hodnotí akci Pavel Eichner.

Další online semináře chystá agentura na nadcházející týdny.

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Agentura CzechTrade.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Obchod | Software a ICT služby

Doporučujeme