Prodej knih přes internet a výdejní okénka. Pro knihkupectví, která byla několik měsíců zavřená, to byl v čase pandemie záchranný kruh. Přesto jim vládní restrikce zasadily citelnou ránu.
„Vždycky jsem říkal, že vám nic nemůže nahradit pocity, když procházíte regály, listujete v nových knihách a zkoušíte jejich vůni. Přesto jsme si během lockdownu zvykli s manželkou nakupovat přes internet. Do kamenných obchodů stále chodíme, ale míň než před pandemií. Knihkupci to teď mají složité,“ krčí rameny vyučený knihkupec Pavel Juránek, který dnes podniká v jiném oboru. Jeho slova nejlépe dokládají, jaká je aktuální situace na tuzemském knižním trhu.
Mnoho knihkupců nepřežije
Největším problémem pro malá knihkupectví zůstávají slevy nabízené prodejci knih na internetu. Covid tento problém ještě zvýraznil. „Špatně na tom byli již před pandemií. Covid-19 byl pro ně dalším, a to obrovským hřebíkem do rakve. Kdo přežije, zatím ještě nevíme. Mnozí nakladatelé knihkupcům alespoň vyšli vstříc s prodloužením splatností a podobně. Zatím však z toho vůbec nejsou venku,“ říká zakladatel a majitel nakladatelství Grada Roman Sviták.
Většině zavedených nakladatelských domů se naopak v uplynulém roce dařilo a tržby rostly. Patří k nim i největší české vydavatelství odborné literatury Grada. Zatímco v roce 2019 inkasovalo 218 milionů, loni už jeho tržby překonaly 245 milionů (nárůst o 12 procent) a letošní rok pozitivní trend potvrzuje.
Také nakladatelé měli zpočátku kvůli zavřeným knihkupectvím obavy, výrazně jim ale pomohly knižní e-shopy. „Grada profitovala z toho, že jsme byli připraveni a měli zainvestováno do on-line aktivit mnoho desítek milionů korun z dob minulých. Od příchodu e-knih jsme lídrem ve vydávání i jejich prodeji v Česku a na Slovensku. Poučili jsme se z dob předchozí ekonomické krize, po níž jsme spustili nový e-shop i nové služby placeného přístupu k databázím elektronických zdrojů a e-knih,“ shrnuje zakladatel a majitel nakladatelství Roman Sviták.
Ten v 80. letech vystudoval kybernetiku na Technické univerzitě v Liberci. Od vydání první knihy urazil se svým podnikem dlouhou cestu a postupně do byznysu zapojil i svou rodinu. Jeho nakladatelství se letos dostalo mezi finalisty soutěže Rodinná firma roku.
Knihy vozili na poštu v kolečku
Po studiích v Liberci pracoval Roman Sviták jako programátor a analytik v Pragovce a následně v Československém rozhlase. Vlastní byznys rozjel krátce po revoluci. Původně podnikal v oboru dodávek výpočetní techniky a systémového řešení pro podniky.
„K požadavkům zákazníků patřilo i zaškolení jejich zaměstnanců. Proto jsme založili školicí společnost a ta zase potřebovala pro své klienty literaturu, což bylo podnětem pro psaní příruček,“ vzpomíná majitel. Tak se vlastně objevila na československém trhu počítačová literatura.
Grada vítězem své kategorie v soutěži Rodinná firma roku 2021
Do svého záměru – jak Roman Sviták říká – museli investovat nekonečně mnoho času a vložit velkou vytrvalost. „Brzy se nám podařilo z počátečních snů i nereálných amatérských představ překlopit ve funkčního nakladatele,“ doplňuje majitel. Pak už to byl běh na dlouhou trať s překonáváním obvyklých potíží.
V 90. letech začínalo mnoho nakladatelství s minimálním vstupním kapitálem, ovšem s o to větším entuziasmem.
„Začínali jsme od nuly, v malé kanceláři, která byla zároveň i skladem, a balíčky knih objednaných našimi zákazníky jsme vozili na poštu v kolečku. A nebyli jsme jediným nakladatelstvím, které v devadesátých letech začínalo s nulovým zázemím, ale s velkým nadšením. Některým se podařilo vyrůst, jiní zanikli, nebo byli pohlceni těmi většími.“
Ke knížkám mne pojí má celoživotní vášeň a vlastní čtení. K odborné literatuře pak inženýrský přístup ke znalostem. A v devadesátých letech přišel impuls nedostatku odborných knih, který právě Grada měla zaplnit. A toto naše poslání platí stále.
Roman Sviták
Grada postupně vyrostla v uznávaného nakladatele odborné literatury napříč nejrůznějšími obory a za dvacet let se proměnila ve velký nakladatelský dům, který vydává pod několika značkami širokou škálu knih mnoha žánrů. V současnosti najdete v edičním plánu kromě ryze odborných knih beletrii, dětskou nebo populárně-naučnou literaturu. Odborná literatura nicméně zůstává pro značku Grada strategickou prioritou.
„Tradiční značka GRADA zůstává vyhrazena odborným knihám ze všech odvětví a oblastí lidské činnosti. Náš nakladatelský dům má ale daleko širší záběr. Značka COSMOPOLIS přináší čtenářům zahraniční i českou beletrii všech žánrů. Značka dětské literatury BAMBOOK předkládá malým čtenářům díla českých i zahraničních autorů a ilustrátorů. Literaturu poznání, knihy z oblasti rozvoje osobnosti a alternativního vědění přinášíme pod značkou ALFERIA. Akvizicí získaná značka METAFORA rozšiřuje nabídku nakladatelského domu o další beletrii i zájmovou a populárně naučnou literaturu,“ shrnuje Sviták.
Unikátním projektem je služba BOOKPORT, umožňující neomezené čtení e-knih ostatních nakladatelství. Pobočky má dnes nakladatelský dům v Praze, Brně a slovenské metropoli.
E-kniha ke každému tištěnému titulu
S každou tištěnou knihou vydává Grada i její elektronickou verzi. Stále oblíbenější jsou u českých a slovenských čtenářů audioknihy a ani v tomto ohledu nechce zůstat známé nakladatelství pozadu.
„Od samého počátku jsme lídrem v oblasti vydávání e-knih. Do audioknih jsme vstoupili až nedávno. Zatím jich máme jen asi stovku, ale budeme to dále rozvíjet. E-knihy, až na technické či licenční výjimky, vydáváme ke každé tištěné knize. Dokonce někdy vyjde i jen samotná e-kniha, protože tištěnou nelze v malých nákladech někdy už ani ekonomicky smysluplně vytisknout,“ potvrzuje majitel.
Knižní trh se od počátku 90. let výrazně proměnil, před rokem 1989 existovalo jen několik státních nakladatelství, dnes jde o stovky subjektů. V roce 2019 u nás vydalo alespoň jednu neperiodickou publikaci přes 2000 vydavatelů.
„Celý trh se za tři desetiletí výrazně konsolidoval a velkou část knižní produkce vytváří několik velkých nakladatelů s širokým záběrem. Malí nakladatelé, jichž je stále na trhu poměrně hodně, se většinou úzce specializují. Podobně se proměnila knižní distribuce a maloobchod,“ doplňuje Sviták.
Češi zůstávají přes všechny pesimistické předpovědi národem čtenářů, průměrný Čech utratí za knihy ročně 2000 korun. O naši vzdělanost a kulturu se Roman Sviták nebojí. Zájem nastupující generace o knížky prý dokazuje růst Dětského knižního klubu Grady.
Přichází papírový hladomor?
Všechny subjekty, působící na tuzemském knižním trhu, se perou s dlouhodobými problémy. Aktuální turbulentní období ale přidělává nakladatelům další vrásky na čele.
I v tomto odvětví se projevuje rostoucí cena surovin. Vydavatele trápí letos na podzim především nedostatek papíru. Mluví se dokonce o papírovém hladomoru. Společnosti se potýkají s omezenou kapacitou tiskáren, rostoucími cenami i dlouhými dodacími lhůtami po objednání tisku.
Těžkosti potvrzuje i Roman Sviták: „Bohužel knížek bude v dohledné době jistě méně, než nakladatelé plánovali. I u nás musíme řadu vydání nyní odkládat z důvodu nedostatku papíru a jeho silně rostoucí ceny. Doporučuji čtenářům kupovat knihy dnes, neb nikdo neví, kolik budou stát v dalším roce.“
Klíčem k úspěchu budou pro nakladatele – tak jako každoročně – Vánoce. „Zatím netuším, jak budou úspěšné. Věřím, že ano, protože kniha je především nejoblíbenějším dárkem od kohokoli komukoli. Je stále relativně laciná a nedá se jí jako dárkem nic pokazit,“ dodává majitel Grady.
Nakladatelé tradičně sledují, jak se mění sazby daně z přidané hodnoty. Snížení DPH na knihy před několika lety a loňský pokles sazeb na e-knihy a audioknihy uvítali.
„DPH bylo na knihy vždy v nejnižší sazbě a v zahraničí někde i v nulové sazbě. Ovšem za minulých vlád se to změnilo a DPH vláda zvyšovala postupně až na 15 % a u e-knih dokonce na 21 %. Vrácení všech položek zatím jen na 10 procent bylo jen logickou nápravou chyb ničících kulturu a zdražující lidem přístup k vědomostem,“ říká Roman Sviták.
Předání rodinné firmy může být věda. Rizikem jsou generační rozdíly
Plusy a mínusy rodinného byznysu
Ve firmě dnes pracují tři potomci Romana Svitáka. Dcera Klára se věnuje financím, analýzám a vede malou redakci. Syn Martin má na starosti e-commerce a rozvoj on-line služeb a digitální produkce. Nejmladší Daniel se seznamuje s obchodem a marketingem.
V blízké budoucnosti by měli celý byznys převzít a zaručit pokračování rodinné tradice. O budoucnost firmy se její zakladatel neobává: „Všichni počítáme s tím, že nakladatelství převezmou, a to je i můj největší projekt do budoucna. Vše již postupně přechází na ně.“
A jaké jsou podle něj výhody a případné mínusy rodinného podnikání. Rodinné podniky jsou podle Svitáka odolnější a lépe se adaptují na nové podmínky a okolní vlivy, a to především díky přímému zapojení majitelů a loajalitě zaměstnanců.
„Majitel se také nezdráhá v případě nutnosti nalít peníze zas zpátky do firmy. Naproti tomu v klasickém korporátu jsou tyto prostředky už dávno pryč. Konkrétně já jsem po vypuknutí pandemie ihned zrušil pár rodinných investičních aktivit a byl jsem připraven v případě nutnosti svou firmu dotovat,“ doplňuje zakladatel.
Další výhodu vidí v tom, že lze plánovat na dlouho dopředu. Nemusíte investorům garantovat návratnost či jen výnos během standardních pěti let.
„Díky tomu se pouštíme do projektů typu Bookportu, který nás stál desítky milionů a vracet se bude mnohem déle než jednu pětiletku. Rodinná firma je podle mého personálně stabilnější, tolerantnější a citlivější. Má větší „vděčnost“ vůči vlastním lidem, stálým partnerům i zákazníkům, kteří si ji pak o to více cení,“ dodává.
Vybudování rodinné firmy je nyní můj nejdůležitější projekt. Společně s dětmi to tak vnímáme snad všichni a intenzivně na tom pracujeme. Až čas ukáže, co přinese budoucnost a zdali někdo z nás se případně mýlil či posunul prostě jen jinam.
Roman Sviták
Každá mince má ale rub a líc. Také Roman Sviták připouští, že má rodinný byznys i svoje nevýhody jako často menší obchodní agresivitu, či to, že může být kvalita řízení omezena schopnostmi členů rodiny.
A klíčové faktory úspěchu nevidí majitel jen v tom, že se členové rodiny přímo podílejí na chodu firmy. Důležité je podle Romana Svitáka i zázemí v soukromém životě.
„V konkurenčním boji obstojí ten, kdo má tolik energie, vůle, houževnatosti a vytrvalosti, že to zvládne. Následně už stačí jen udržet tempo, mít dobou vizi, zvolit tu správnou cestu a obchodní strategii. A klíčové je mít dobré lidi kolem sebe. Bez nich by se nám nic takového nikdy nepovedlo. A bez mé ženy, která se starala o naše děti a celou domácnost, bych zase já nemohl věnovat podnikání tolik času, který si ten konkurenční boj vyžádal,“ dodává majitel.
O co mají čtenáři zájem? Tempora mutantur
„Trendy se v čase mění. V zásadě však u odborné literatury radikální změny nejsou. Pokud někde, pak v populárně-naučné, kde se dnes dobře prodávají psychologie všeho druhu, knihy o sebepoznání, knížky o investování apod. U beletrie jsou módní trendy či změny zájmu čtenářů vždy postavené na emocích. Například stále si dobře vedou krimi příběhy, zejména severské detektivky. V poslední době jsme zaznamenali také nárůst zájmu o feel good literaturu a romantické příběhy. K bestsellerům obecně patří knihy, které mají největší reklamu a širokou cílovou skupinu, a to často bez ohledu na kvalitu, původnost a další vlastnosti dobré knihy určené trochu náročnějšímu čtenáři či nějaké profesní skupině odborníků, studentů apod. To jsou v podstatě především knihy z fiction literatury anebo třeba hodně nezdravá a laciná kuchařka s bombastickou propagací,“ shrnuje Sviták.