Programy pro hromadné rozesílání emailů byly ještě před pár lety výsadou hlavně větších firem. Ostatní podniky mohly se svými zákazníky komunikovat napřímo ze své schránky elektronické pošty. Jenže jak svět postupně zaplavovaly SPAM a nebezpečné aplikace jako malware šířené emaily, začaly poskytovatelé emailových služeb jako Gmail, Yahoo nebo Seznam omezovat nebo rozesílání většího počtu emailů z jedné schránky.
Kvůli nevyžádané poště začaly mít firmy problém oslovovat svoje zákazníky nebo třeba jen odeslat přání do nového roku svým obchodním partnerům.
Začínali po večerech
Používání profesionálních aplikací pro rozesílání hromadné pošty se tak postupně stalo nutností. Tuzemskou i zahraniční konkurenci postupně přerostl Ecomail, který v roce 2014 založili Jan Tlapák a Jakub Stupka na základě společného nápadu. „Letos slaví firma desetileté výročí a zdá se to neuvěřitelné, jak rychle to uběhlo a kam se Ecomail posunul,“ popisuje Jakub Stupka, současný provozní ředitel Ecomailu, a pokračuje: „Z malého projektu, který nás oba zaměstnával hlavně po večerech, se postupně stal full-time job, přišli první zaměstnanci a rozjel se rychlý kolotoč. No a dneska jsme jedničkou na českém trhu a firmou s více než 70 lidmi.“
Spoluzakladatel projektu Jan Tlapák před založením Ecomailu pracoval v agentuře, kde musel vyřešit problém s nastavením e-mailingu pro klienty. Potřebovali naráz posílat hodně e-mailů, které budou vypadat kvalitně, ale celé řešení zároveň nebude pro agenturu drahé. Udělal si průzkum trhu, ale nenašel nástroj, který by jeho požadavkům vyhovoval. A tak se rozhodl, že si vytvoří vlastní a spolu s Jakubem Stupkou začali jeho vývoji společně pracovat.
Pohledávky připravují obce i firmy o stamiliony. Startup přichází s řešením
„V té době neexistovala žádná kvalitní česká alternativa, byla tady díra na trhu a my jsme se rozhodli příležitosti využít. Ze začátku to bylo těžké, protože jsme si vše stavěli sami na zelené louce. První klienti nám toho museli hodně odpustit, ale postupně jsme aplikaci vylepšovali a relativně rychle jsme se dostali do stavu, kdy už jsme poskytovali velmi dobrou službu za skvělou cenu,“ vysvětluje Jakub Stupka, proč se spoluzakladatelé pustili do tvorby e-mailingového nástroje.
Česká podpora
Právě z prvků, které jim na českém trhu chyběly, se snažili udělat silnou stránku nové aplikace. „Jednou z největších výhod pro naše klienty je to, že Ecomail je český nástroj a zajišťuje skvělou zákaznickou podporu v češtině. Pokud si zákazník neví rady, tak se se supportem rychle spojí na chatu přímo v aplikaci. Má tu jistotu, že se baví s reálným člověkem a že mu někdo ochotně poradí. Ecomail může zaujmout také svou jednoduchostí, jelikož se hodně soustředíme na UX nástroje (uživatelsky příjemné prostředí – pozn. redakce) a chceme aby jej zvládl samostatně používat opravdu každý,“ dodává Jakub Stupka.
Zpočátku bylo náročné, že na projekt byli jenom dva a museli dělat úplně všechno. Od vývoje aplikace, testování nových funkcí přes vystavování faktur, zákaznickou podporu až po obchodní schůzky. „Zvládat všechno dohromady byla docela výzva, ale rozhodně nás to posunulo a užívali jsme si, že vytváříme něco vlastního,“ podotýká Jakub Stupka.
E-mailingový nástroj v současnosti potřebuje každá firma, která chce hromadně komunikovat se svými zákazníky.
„Typickým zákazníkem jsou často e-shopy, ale ne výhradně. Ecomail používá každý, kdo hledá efektivní nástroj pro správu a automatizaci svých e-mailových kampaní. Mezi naše klienty patří například Zásilkovna, Oktagon, ZOO Praha, Amazing Places, MultiSport nebo UGO,“ vypočítává Jakub Stupka.
Mezi konkurenci českého projektu patří mezinárodní aplikace jako například Mailchimp, který je mezi e-mailingovými nástroji nejznámější.
Ecomail má ovšem výhodu v lokalizaci pro český trh, díky které může nabízet specifické funkce nebo integrace, které zahraniční nástroje neumožňují. Na druhou stranu oproti zahraničním programům neumožňuje Ecomail zatím poslat email s kratším předmětem, například typické novoroční přání PF 2024.
Rychlý růst i bez investora
Firma se velmi dynamicky vyvíjí. „V loňském roce jsme přijali 25 nových kolegů a daří se nám pořád růst. Nejrychleji rostoucím oddělením je u nás tým zákaznické péče,“ popisuje Jakub Stupka, jakým tempem společnost dosáhla současných sedmi desítek pracovníků. Obrat firmy za rok 2023 dosáhl 114 milionů a meziročně vyrostl o 38 procent. „Nejvíc nás na tom těší fakt, že tohle všechno jsme zvládli sami, bez podpory investora,“ upozorňuje Jakub Stupka.
Zároveň potvrzuje, že bez profesionálních aplikací v současné době není pro firmy možné komunikovat se zákazníky. „Freemailové nástroje, jako je například Gmail nebo Email od Seznamu, už nepodporují využívání svých služeb pro hromadné rozesílání. Takže každý, kdo chce, aby jeho newslettery byly doručovány, nedostávaly se do spamu, a navíc byly hezké a prodejní, využívá některého z e-mailingových nástrojů na trhu,“ zmiňuje Jakub Stupka a pokračuje: „Profesionální e-mailingové nástroje umožňují automatizovat opakující se rozesílku, jako je odesílání uvítacích e-mailů, komunikace po dokončení nákupu, oblíbený opuštěný košík nebo přání k svátku. To vše šetří čas a zvyšuje produktivitu.“
Aplikace pro rozesílání emailů navíc umožňují získat důležitá data o jejich zákaznících. „Po odeslání e-mailingové kampaně mají uživatelé naší aplikace k dispozici obsáhlé reporty. Data v těchto reportech mohou firmám poskytnout cenné informace o tom, jak příjemci interagují s jejich obsahem. Na základě několika metrik, jako je míra otevření (open rate) a proklikovost (CTR), dokážete zjistit, jaký typ obsahu vaši zákazníci upřednostňují a přizpůsobit jim tak komunikaci na míru přesně podle jejich přání a potřeb,“ shrnuje Jakub Stupka.
Expanze do Polska
S tím, jak se firmě daří, narůstá i její snaha o expanzi. „Anglická verze nástroje existuje už dlouho a po důkladném zmapování trhu jsme se rozhodli ke konci roku 2023 pro expanzi do Polska. Od spuštění polské verze aplikace má už Ecomail v této zemi stovky nových uživatelů. Do týmu jsme nyní přijali i bilingvní kolegy, kteří se starají o polskou klientelu a zahájili intenzivní komunikaci s polskými partnery. Nyní pracujeme na integracích na nejvýznamnější polské nástroje,“ říká Jakub Stupka. Zároveň předpokládá, že se čím dál tím víc bude v nástrojích pracovat se zaváděním umělé inteligence, aby bylo používání pro uživatelé ještě jednodušší a rychlejší. Do budoucna by mělo dojít také k integraci s dalšími českými nástroji. Například neziskové organizace by přivítaly především propojení s aplikací Darujme.cz .
Dalibor Dostál
Ecomail v kostce
Společnost Ecomail vznikla v roce 2014. Vyvinula tuzemský nástroj na rozesílání hromadných emailů, který využívají e-shopy, firmy, veřejné instituce i neziskové organizace. Za deset let se společnost stala jedničkou na českém trhu a expanduje do zahraničí.