Českému výrobci lyží se podařilo uzavřít kontrakty hned s dvěma tamními obchodníky. „Sporteny” tak budou moci turečtí lyžaři obout v zimních letoviscích od Uludagu až po Palandoken.
Novoměstská firma má kromě prémiových lyží značky Kastle v nabídce i „nízkorozpočtové“ lyže Artis a značku Sporten, která cílí na širokou veřejnost. V Turecku Češi uspěli právě s dvěma posledně jmenovanými značkami. Celkově tak dvěma místním obchodníkům prodali asi 2000 párů sjezdových lyží v hodnotě několika milionů korun. Turecký trh přitom skýtá další potenciál.
„Je velice důležité, že stát a municipality rozpoznaly potenciál zimního turismu. Myslím, že v následujících letech dojde k realizaci investičních předcovidových plánů a budou budována další lyžařská centra. Toto samozřejmě dále zvětší počet běžných lyžařů,“ říká Ahmet Gülenay, jeden ze zákazníků Kastle CZ.
Jak vypadá mistrovská židle? Přečtěte si o nábytkářské značce Master and Master
Pomohl i PROPED
Ahmet Gülenay, specialista na velkoobchodní prodej, se rozhodl ke koupi lyží Sporten poté, co na ně dostal velice dobrý feedback od instruktorů lyžování, kteří si je mohli vyzkoušet na „Czech Winter Sport Days“ v únoru 2022 – akci podpořené z prostředků PROPED.
K tureckému trhu pak sám ještě doplňuje, že průměrný turecký lyžař je začátečník, který potřebuje měkčí typ lyží schopný „odpustit“ mnoho chyb a neodradit tak turecké zákazníky, kteří většinou začínají s tímto sportem v mnohem vyšším věku než jejich evropští kolegové. I přesto ale v tomto odvětví panuje v Turecku všudypřítomný důraz na branding a snaha movitějších lyžařů investovat do materiálu, který je celosvětově známý a ověřený.
Spolupráce s Tureckem nemusí končit pouze u prodeje, Kastle CZ v zemi v současné době poptává i dřevo, z kterého se v Novém Městě na Moravě vyrábí asi 180 tisíc párů lyží ročně. Prakticky to znamená, že závod vyprodukuje nový pár lyží zhruba každou třetí minutu. Zde je ale třeba upozornit na zdlouhavý proces předcházející hotovému produktu – do fabriky dovezené dřevo se většinou nechá jeden rok „odstát“ tak, aby zažilo všechna roční období, a pak je teprve přistoupeno k jeho opracování. Výroba jedné lyže pak trvá asi 4 týdny.
Šance pro obchod i výrobu
Velvyslanectví ČR v Ankaře nadále vidí potenciál pro úspěch českých výrobců zimního vybavení v Turecku. Jedná se o nerozvinutý a nekultivovaný trh, který není atraktivní pouze jako odbytiště pro hotové produkty, ale také jako místo, o kterém je možné uvažovat z pohledu jeho výrobních kapacit jako o alternativě asijských států.
Z pohledu tureckých obchodníků ovšem mnohdy stačí, aby výrobci outdoorového vybavení přenesli výrobu z daleké Asie do Evropy, jelikož zde existují vysoká cla na dovoz z Číny i dalších zemí regionu, která import velice zdražují.