Zabezpečit náklad je stále dražší. Firmy musí hledat nové cesty

Logistika se pere s novými výzvami. Dostat zboží bezpečně pod zámek, ale zároveň umožnit k nákladu přístup všem pracovníkům, kteří ho potřebují, začíná být pro podniky finančně náročné.



Česko patří nejen díky své strategické pozici ve středu Evropy mezi logistické velmoci. Skladové haly a prostory zabírají v ČR plochu téměř sedmi milionů metrů čtverečních a během loňského roku 2017 došlo k jejich nárůstu o 24 procent. Postupný růst logistických procesů se ostatně ve větší či menší míře týká všech členských států Evropské unie. Tahounem je nejen přeshraniční obchod a distribuce zboží do jednotlivých skladů, ale také růst e-commerce, která se zároveň stává hlavním generátorem objemů v rámci logistiky v rámci měst, takzvané citylogistiky.

Nárůst infrastruktury s sebou nese celou řadu nových problémů, které firmy doposud nemusely v takové míře řešit – tedy nárůst kritických bodů v rámci logistických procesů, u kterých je nutné ošetřit zabezpečení a kontrolu přístupů. S tím souvisí třeba rozšiřování vozových parků, nové podmínky pojišťoven, které musely reagovat nejen na objemy přepravovaného zboží, ale i nové možnosti nakládání s ním. 

Stovky tisíc vozidel v ohrožení

Stále větší riziko představují pro dopravce dodávková vozidla vybavená takzvanou Keyless technologií. Na českých silnících přitom jezdí stovky tisíc vozidel, která používají tento systém, který vozidlo automaticky odemkne, pokud je jeho řidič ve vzdálenosti 1,5 metru od automobilu. „Jejich majitelé netuší, jak snadné je odcizení jejich vozidla,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Postup krádeže vozidla vybaveného Keyless systémem je jednoduchý a vyžaduje účast dvou lidí. Jeden zloděj se speciální čtečkou se dostane do bezprostřední blízkosti majitele vozu, který má u sebe Keyless klíč k vozidlu a druhý s přijímačem signálu je v blízkosti auta. Technologie Q-Key umožní prodloužení signálu vysílaného klíčem až o 400 metrů a zloděj pohodlně otevře auto, stiskem startovacího tlačítka na palubní desce nastartuje a odjede. Vše proběhne naprosto bez kontaktu s vozidlem i jeho majitelem a tudíž beze stopy.

„Jedinou obranou je kvalitní zabezpečení vozidla, nejlépe kombinací více forem. Pokud má majitel auta například automobilová skla označená bezpečnostním kódem, je to pro zloděje, který musí auto prodat vždy pod běžnou tržní cenou, značná komplikace. Musí totiž pak auto kompletně přesklít a to není levná záležitost. Navíc těžko sežene skla stejného roku výroby, jako je auto a každý pak běžným srovnáním data výroby na skle s rokem výroby vozidla pozná, že něco není v pořádku,“ doplňuje Martin Pajer. Doporučuje například kombinaci se satelitním zabezpečením, které umožní vozidlo dohledat.

Rizikovou technologii řada dopravců raději nepoužívá. „V našich kurýrních autech systém Keyless nemáme, takže žádný takový problém neevidujeme. Kurýrní auta DHL Express mají standardní zámky na dálkové ovladače a jsou navíc vybavené systémem, který automaticky uzamyká vozidlo po zavření posledních dveří. Je tak zajištěna maximální bezpečnost přepravovaných zásilek,“ konstatuje Tomáš Šafránek, Fleet Coordinator DHL Express v České republice.

Rizikoví zaměstnanci

Další možností je doplnit zabezpečení nákladového prostoru o mechanický zámek. Ani toto řešení však není bez limitů. Riziko pro přepravní společnosti v tomto ohledu zvyšuje současná situace na trhu práce. Právě s nedostatkem pracovní síly jde ruku v ruce větší fluktuace, přetahování zaměstnanců nebo větší zastoupení řidičů mimo povolání. A tedy i vyšší přímá bezpečnostní rizika a nutné investice na jejich potírání, na které však řada firem nemá finance.

„Na jedné straně tady máme firmy s globální zkušeností, které mají bezpečnost svých procesů příkladně vyřešenou. Na straně druhé pak lokální hráči, velcí i malí, jako jsou e-shopy nebo logistické startupy, kteří se s moderní logistickou teprve sžívají a jak správně zabezpečovat majetek se teprve učí nebo mnohdy otázku bezpečnosti podceňují,“ zmiňuje Petr Neuvirt, obchodní ředitel společnosti Tokoz, českého výrobce zabezpečovacích mechanismů.

K mechanickému zabezpečení, které se zcela běžně používá, má za pět let jeho životnosti přístup o desítky procent více osob, než by správně mít mělo. Riziko plyne především z těch klíčů nebo přístupů, nad kterými společnost ztratí kontrolu. Právě kvůli dobrovolné či nedobrovolné fluktuaci.

Pokud takový klíč spadal do systému generálního klíče u mechanického zabezpečení vozového parku či přepravních kontejnerů, stála by eliminace takového rizika desítky tisíc korun. V situaci, kdy se řidiči na svých postech obměňují nejrychleji v historii a zároveň je mezi nimi historicky nejvyšší zastoupení „neprofesionálů“ nebo námezdních pracovních sil, taková situace může nastat i několikrát do měsíce.

Chytré zámky sledují přístupy

Přestože dnes je běžnou praxí uznávat za bezpečný zámek každý, který spadá alespoň do třetí bezpečnostní třídy, v budoucnu může být situace jiná. Pokud je například zboží chráněno sekundárním zabezpečením, avšak přístup k němu je velmi široký a firma nad ním ztrácí kontrolu, může to být pro pojišťovnu problém. A obchodník se pochopitelně vystavuje riziku, že pokud bude nahlašovat škodu vzniklou vniknutím neoprávněné osoby, avšak za použití originálního či neoprávněně kopírovaného klíče, pojistná událost nebude uznána. To je pro prostory, kterými protéká týdně zboží klidně v milionových hodnotách, nepředstavitelné.

„Vyústění je tedy na první pohled jednoduché – pořízení mechanismů a zámků s elektronickou kontrolou přístupu,“ dodává Petr Neuvirt. Chytré zámky, které společnost vyvinula, kombinují mechanickou odolnost s inteligentními prvky, které sami validují přístupy a uchovávají data o odemčeních. Dopravci tak mohou využívat výhod mechanického systému – nejčastěji v podobě zvýšené odolnosti – ale i elektronického u vzdáleného řízení přístupů.

Od zboží neodcházejte, radí pojišťovny

Jednou z dalších možností, jak dodávkové vozy vybavené Keyless systémem zajistit před odcizením celého vozu, je slovenský zabezpečovací systém VAM. Ten je již namontován do více než 6000 vozidel. I přes 500 pokusů o jeho překonání, které výrobce eviduje, nebyla ani jedna krádež úspěšná.

Moderní, ale snadno překonatelný Keyless systém přidělává vrásky pojišťovnám. Použití technologie, o níž se ví, že ji lze snadno překonat, může mít vliv na plnění pojistné události v případě řešení krádeže nákladu. „Každý takový případ by byl řešen individuálně, dle konkrétních okolností případu,“ říká Karel Přibyl z likvidace pojistných událostí pojišťovny Slavia.

Podle jeho slov je kromě zabezpečovacích systémů důležitý také přístup dopravců. „V rámci prevence apelujeme na klienty, aby naložené vozidlo nenechávali bez přímého dohledu a ve všech případech, kdy tento dohled nemají, ve vozidle nic nenechávali. Je to zbytečná pozvánka pro zloděje, i bez zvláštního ohledu na Keyless technologii,“ uzavírá Karel Přibyl

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Bezpečnost | Doprava, logistika | Služby

Doporučujeme