Máš rád sladké, ale nechceš tloustnout? Založ si podnik na výrobu zdravých pochoutek a udělej si je podle svého gusta. Tak by se dal s nadsázkou shrnout recept, který kdysi přivedl k podnikání milovnici arašídového másla Táňu Liškovou.
Podnikatelka vyrábí spolu se svými rodiči a babičkou ve Velkém Meziříčí sladké i slané ochucené krémy na profesionální úrovni od roku 2014. Experimentovat s výrobou ořechového másla pro vlastní potěchu ale začala už dávno předtím.
Arašídová pochoutka přišla z Ameriky
S arašídovým máslem se Lišková poprvé setkala jako studentka při prázdninové výpravě do Spojených států amerických a od té doby už ho prý musela mít pořád. Ovšem jako mnoho mladých žen dlouho zápasila o udržení štíhlé linie. „Už když jsem byla na gymnáziu, přišla první kila navíc. Tehdy ještě ty informace o správné výživě moc k dispozici nebyly. Takže jsem se trápila, a když jsem chtěla zhubnout, tak jsem prostě hladověla. Jenomže to nevydržíte dlouho. Když jsem pak zase začala jíst, ta přebytečná kila byla rychle zpátky,“ vzpomíná.
Právě v ořechových máslech ovšem našla kýženou pochoutku, která uspokojí chuťové pohárky, ale zároveň dá tělu zdravou sílu a nevede k obezitě. Podnikatelka je na tento recept sama chodící reklamou, protože ve štíhlé sportovkyni by málokdo hledal někdejší boubelku. Lišková své zkušenosti sepsala i do knihy s názvem Závislá na čokoládě a jako doplňkovou službu k prodeji nízkosacharidové stravy nabízí i konzultace coby výživová poradkyně.
S Vanilkovým triem vyhrál Nutspread v potravinářské soutěži
Rodinnou firmu zakládala Táňa Lišková před deseti lety tak trošku na koleně. „Když jsem dokončila studium na Vysoké škole ekonomické v Praze, začala jsem pracovat v jedné klinice, kde jsem měla na starosti finance a administrativu. Ta práce mě sice bavila, ale byla vyčerpávající a nebyla tak úplně „moje“. Mezitím jsem soukromě zkoušela mixovat máslíčka, psala jsem blog s recepty,“ vzpomíná.
Nakonec se rozhodla, že se výrobou zdravých pochutin začne profesionálně živit. V zaměstnání dala výpověď, pro svůj plán získala i rodiče. V domě ve Velkém Meziříčí společně vyhradili pro výrobu krémů celé jedno patro. „Nejdřív jsem začínala lisovat máslo z ořechů na běžném domácím mixéru. Ale ten to samozřejmě zavaří. Později jsme museli přejít na silnější lisovací stroje,“ podotýká podnikatelka k pionýrským dobám firmy.
Arašídová másla se ale začala dobře prodávat, obrat vzrostl na jednotky milionů korun ročně a v sezoně 2021 se rostoucí provoz musel přestěhovat z rodinného domku do nedaleké výrobny s většími prostory. A například s lahůdkou nazvanou Vanilkové trio, která kombinuje mandle, kešu oříšky a kokos, česká značka loni uspěla v britské potravinářské soutěži Great Taste Awards.
Pořád ale platí, že ve firmě pracuje jen rodina včetně majitelky, která má z celého byznysu nejradši právě samotnou manuální práci. „Nejvíc mě baví vymýšlet nové příchuti, polepovat skleničky, plnit je a balit. To je pro mě vlastně odpočinková práce, při které si čistím hlavu,“ říká Lišková.
Aby byly krémy to pravé ořechové
Co se týče složení ořechových másel, rodinný podnik se snaží vymezit oproti průmyslově vyráběným potravinám – sází na kvalitní ingredience a nenahrazuje je cukrem. „Máslo dochucujeme třeba vanilkovým extraktem, čistým kakaem nebo kávou. Ořechy bereme z celého světa, třeba z Argentiny nebo z USA. Kokos máme z Filipín. Z Česka jsou dobré vlašáky,“ vypočítává podnikatelka.
A porovnává domáckou výrobu s tou průmyslovou: „Například my máme v arašídovém másle arašídů sto procent. Pokud koupíte běžný krém ze supermarketu, ten bude mít třeba jen 85procentní podíl arašídů. A dále je v něm cukr, palmový olej, no a to složení je pak spíš na úrovni cukrovinky. Když arašídy nahrazujete cukrem, tak to samozřejmě výrobek zlevňuje,“ vysvětluje Lišková.
Přesto se snaží rodinná firma držet cenovky na podobné úrovni, jakou mají běžné ořechové krémy. Ceny kvalitních ingrediencí jsou ovšem silně sezonní záležitostí a každoročně nevyzpytatelně kolísají. „Teď například bohužel od listopadu raketově zdražuje kakao, které my k výrobě hodně využíváme. Aktuálně zdražuje i kokos. Ořechy mají v různých letech výkyvy. Tak před šesti sedmi lety třeba skoro nebyly k mání lískové ořechy, pak byl zas nedostatek para ořechů. To samozřejmě vyšroubovalo jejich cenu. A protože spotřebitelé na cenu hodně koukají, tak jsme museli na chvíli výrobky z para ořechů prostě z nabídky vyřadit.“
Značka se snaží jít s nabídkou vstříc svátkům, jako jsou Vánoce nebo Velikonoce. „Když jsme uvedli původně na Vánoce řadu Vanilkový rohlíček, lidem zachutnala. Tak ji teď necháváme v sortimentu celoročně. Podobné to bylo s pekanovými ořechy a perníkovým kořením.“
Podnik začal jít jak po másle
Díky tomu, že místo cukru nabízí Nutspread strávníkům přísun kvalitních tuků, hořčíku, železa a dalších potřebných prvků, prodejní partnery našel hlavně v obchodech se zdravou výživou, fitness centrech nebo progresivních kavárnách napříč Českem. „Dodáváme třeba do jedné vyhlášené zmrzlinárny v Dobřanech nebo do kavárny v Nižboru. Naším významným partnerem je olomoucká firma Grizly zaměřená na zdravé potraviny. U nás ve Velkém Meziříčí naše másla bere třeba provozovatel místního fitness centra, který je nabízí sportovcům jako doplňkovou stravu,“ uvádí příklady distribučních kanálů Táňa Lišková.
Přes kamenné obchody jde zhruba polovina sklenic s logem ve tvaru srdce, dalších 50 procent odbytu Nutspreadu zajistí prodej přes internet. Značka provozuje vlastní e-shop a zároveň spolupracuje s dalšími online prodejci.
Nástup e-commerce ale podle Liškové trh hodně provětral. „Během covidové pandemie nebo bezprostředně po ní bohužel skončilo hodně kamenných prodejen zdravé výživy, protože nebyly schopny si rychle zřídit e-shopy. A v současnosti se zase nabídka v online obchodech často překrývá.“
Přehuštěná virtuální konkurence je ale výzvou hlavně pro obchodníky. Samotné potraviny musí nakonec vždycky někdo fyzicky vyrobit. O zakázky se tak dnes už zavedená značka z Velkého Meziříčí obávat nemusí. Byznys jde Nutspreadu dál jak po másle.
Zájem o kvalitní potraviny v Česku roste
Stimulem pro odbyt zdravých másel z ořechů je i celkový růst zájmu o zdravé potraviny v České republice. Citelně je znát zejména v kategorii biopotravin. Podle nedávno zveřejněné statistiky Ministerstva zemědělství přesáhl například v roce 2022 celkový obrat českých firem v tomto segmentu 11 miliard korun, což byl meziroční růst téměř o desetinu. „Celková spotřeba biopotravin včetně dovozu v Česku v roce 2022 činila 6,95 miliardy korun a zaznamenala meziroční nárůst o 13 procent,“ informovalo ministerstvo.