Když v roce 2014 vznikla společnost Bileto, stál u jejího zrodu kromě jiných také Jakub Havrlant se svojí skupinou Rockaway. Cílem bylo vytvořit službu, která dokáže vyhledat nejvhodnější vlakový spoj, aktuální cenu jízdenek i volnou kapacitu ve spoji. Poté měla umožnit koupit lístek jakéhokoliv dopravce a odeslat Bilet, tedy přehled s informacemi o jízdenkách.
„Bileto na počátku spolupracovalo úzce s firmou Leo Express. Někteří z prvních zaměstnanců přešli právě z LeoExpress a dokonce se některé projekty na začátku sdílely. Rovněž Bileto od začátku až do dnešního dne spolupracuje s externími konzultanty a experty z dopravního sektoru. Souhrnem všech těchto faktorů vzniklo velmi dobré penzum znalostí, z něhož těžíme dodnes,“ popisuje Adam Raška, současný šéf projektu.
Od založení firma prošla několika změnami strategie. „Na současné cestě jsme se s investory shodli loni a společně jsme se rozhodli najít silného mediálního partnera. Stala se jím společnost Czech News Center, která se stala rovněž novým vlastníkem Bileta,“ pokračuje Adam Raška.
Přesto se společnost stále pohybuje ve stejném oboru. „Nové Bileto, jak si říkáme zhruba od léta loňského roku, kdy jsme do týmu přivedli spoustu nových posil, vidí příležitosti v usnadnění cestování veřejnou dopravou. S touto vizí stavíme celonárodní vyhledávač spojů a dále rozvíjíme naši prodejní platformu,“ podotýká Adam Raška.
Nejtěžší bylo získat lidi
Pro restart firmy podle něj bylo nejtěžší sehnat kvalitní lidi na současném trhu práce. „Nabídek je násobně více než dostupných lidí na trhu a kandidáti si dnes mohou vybírat. Nám se však podařilo sestavit skvělý tým, který je motivován společnou vizí a dává do toho vše,“ konstatuje Adam Raška.
I díky novému rozjezdu firma stále zažívá budovatelskou fázi rozvoje. „Jsme parta nadšenců, a ač je zde Bileto již několik let, prožíváme teď společně to správné startupové zapálení. Moc mě baví sledovat, jak kolegové sami vymýšlí aktivity, které společně podnikneme. Ať už jsou to ranní badmintony, společné výlety na hory nebo prostě jen večerní pobavení se u skleničky,“ pochvaluje si Adam Raška.
I přes vývoj směřování firmy se společnost stále zaměřuje na dva základní produkty. Jedním je platforma pro prodej a validaci jízdenek. „Našimi dlouholetými zákazníky jsou různě velcí dopravci z Česka i Slovenska. Procesujeme pro ně jízdenky v řádu miliónů českých korun každý měsíc,“ popisuje Adam Raška.
Na rozdíl od prvních let, kdy byla firmamajetkově spjatá se společností Leo Express, je nyní tato služba univerzální. „Bileto je pod novým vlastníkem firma nestranná, neprovázaná majetkově s žádným dopravcem. Nabízí tudíž rovné podmínky pro všechny dopravce. Nikoho nepreferujeme, data našich zákazníků zůstávají u nás. Jediné co sdílíme dále, je to, co nám přikazuje legislativní rámec, tudíž výkazy pro Ministerstvo dopravy,“ zmiňuje Adam Raška.
I díky tomu se společnost více pustila do segmentu vlakové dopravy. „Dokážeme prodat jízdenky jednotně na více navazujících spojů, včetně spojů provozovaných více dopravci. Naše řešení poskytuje velkou míru flexibility. Dokážeme tak nabídnout dnes již vyspělý produkt pro dopravní společnosti všech velikostí,“ zmiňuje Adam Raška.
Cestující nemusí znát jméno zastávky
Druhou, novější službou je zmíněný národní vyhledávač fungující na adrese bileto.cz. Nedávno byl doplněn mobilními aplikacemi pro Android i iOS. „Ten cílí primárně na české cestující veřejnou dopravou. Najde vám cestu od dveří ke dveřím. Nemusíte tak znát název nejbližší zastávky ani řešit, jak se k ní dostanete. Zadáte hledání z aktuální polohy a jako cíl zvolíte místo, kam skutečně jedete, ať už je to název restaurace, divadla, firmy nebo prostě vaše cílová adresa. Bileto vás navede od začátku až do cíle a rozmyslí za vás, jaká cesta je nejrychlejší, případně s nejméně přestupy,“ popisuje Adam Raška, čím se služba liší od jiných vyhledávačů dopravních spojení.
Právě toto pojetí firma zvolila na základě zkušeností zákazníků s vyhledáváním spojů. „Z výzkumů trhu a zejména z hloubkových rozhovorů s cestujícími jsme zjistili, že neznalost nejbližší zastávky, případně nutnost opakovaných hledání z několika zastávek v okolí, je jeden z problémů, který lidé často řeší. Z těchto analýz máme spoustu dalších nápadů, jak postavit nejlepší vyhledávač na českém trhu. Ty si však zatím necháme pro sebe,“ podotýká Adam Raška.
Nastavit nové směřování Bileto.cz nebylo pro mladou firmu snadné. Jednodušší to bylo v případě investorů, kteří nový postup od začátku schválili. „Rockaway nám nesmírně pomohlo, ať už se jednalo o pomoc s náborem pracovníků nebo technické, obchodní i právní konzultace. Firmy v portfoliu se setkávají ve společných prostorech, sdílejí zasedací místnosti a tudíž vzájemná interakce je velká. To prostředí a atmosféra je moc fajn,“ zmiňuje Adam Raška.
Museli získat zaměstnance pro změnu
Výrazně komplikovanější bylo zavést změnu mezi zaměstnanci. „Přiznám se, že jsem si na začátku myslel, že bude potřeba postavit nový tým pro Vyhledávač, abychom udrželi kontinuitu pro naše současné zákazníky a zároveň dokázali být dostatečně agilní ve vývoji nového produktu,“ popisuje Adam Raška.
Ve složitém období mu pomohla jeho předchozí zkušenost z nadnárodní společnosti. „Naučila mě spoustu věcí, mezi jinými také snahu o maximální otevřenost vůči týmu a pravidelnou opakovanou komunikaci vize a smyslu práce, kterou děláme. Netrvalo dlouho a původní tým sám vyslovil zájem se nového projektu účastnit. Nakonec se nám podařilo zužitkovat spoustu know-how, které v Biletu již bylo a vyvinout nový produkt ve velmi krátkém čase,“ upozorňuje Adam Raška.
Pro správné nastavení priorit týmů i jednotlivců letos firma zavedla takzvaný systém OKR (Objective and Key Results). „Což nám pomáhá zabývat se věcmi, které jsou opravdu důležité a přinesou firmě výsledky. S odstupem několika kvartálů hodnotím zavedení této metodologie velmi kladně,“ oceňuje Adam Raška.
Přesto firma nebude mít rozhodně na trhu jednoduchou situaci. Ve vyhledávání dlouhodobě působí Idos, před časem tyto služby začal nabízet i Seznam.cz. Až na místo chce zákazníky dopravovat také prodejce letenek Kiwi.com nebo Skyscanner… „Konkurence je ještě mnohem bohatší než zmiňujete a my ji pozorně sledujeme. V zahraničí jsou služby úspěšně fungující na principu hledání end-to-end, tedy ode dveří ke dveřím. Mají proti nám několik let náskok. Většinou však fungují pouze ve velkých městech, jelikož pouze tato města poskytují veřejně své jízdní řády,“ podotýká Adam Raška.
V Česku podobně data zveřejňují Praha i Brno, respektive dopravní systémy PID a KORDIS. „Proto v těchto městech funguje velmi dobře mimo jiné Google. Ve zbylých českých městech však již své spojení bohužel tímto způsobem nenajdete. Stejně tak mezinárodní služby nezobrazí ve svých výsledcích většinu autobusových dopravců v důsledku jiného datového formátu, který se v našich zemích ustálil,“ porovnává Adam Raška.
Od dveří ke dveřím
Bileto naproti tomu nabízí komplexní jízdní řády autobusů, vlaků i MHD všech měst v České republice. „Lze s ním cestovat od dveří ke dveřím z kavárny v Aši až po hotel v horách na československých hranicích. A u dopravců, se kterými jsme se již domluvili, také možnost koupit si na vyhledaný spoj jízdenku. Zde máme v plánu se rychle zlepšovat,“ popisuje šéf Bileto.cz.
Tým složený téměř z dvaceti lidí, včetně externích spolupracovníků, neustále pracuje na dalším zlepšování. Kromě zmíněné metody OKR k tomu používá také metodiku JTBD (Jobs-To-Be-Done), která pomáhá odhalovat skutečné problémy a potřeby zákazníků. Tyto následně analyzuje pomocí nejmodernějších přístupů CPD (Continuous Product Discovery). Kromě toho spolupracuje Bileto také s agilním zahraničním koučem a snaží se neustále zlepšovat vývojové procesy a postupy.
V oblasti technologií se zaměstnanci snaží zlepšovat i díky navštěvování odborných konferencí. „Aplikace Bileto je napsána v jazyku, který vyvinul teprve před pár lety Facebook. To nám umožňuje vyvíjet aplikace pro iOS i Android prakticky souběžně. A takto bych mohl pokračovat dál a dál,“ zmiňuje Adam Raška.
Zavádění nejmodernějších technologií je však podle něj v některých oborech složité. „Doprava je jedno z odvětví, kde digitální transformace postupuje velmi pomalu. Původní Bileto pracovalo s myšlenkou cestování na jednu jízdenku. Čtyři roky nazpět byly k naplnění této vize nepřekonatelné bloky na více frontách. Dnes jsme na tom popravdě jen o málo lépe,“ konstatuje Adam Raška.
Data o jízdních řádech jsou podle něj sice dostupná na internetu, některá dynamická data jako zpoždění, výluky a další mimořádnosti vlaků však nejsou dostupná buď vůbec anebo pouze za úplatu. „Jsme o dekády pozadu za zeměmi jako je Anglie, kde jsou veškerá data otevřená a lidé si nakupují na přepážkách jízdenky jakéhokoliv dopravce. Dopravci si vzájemně tyto jízdenky uznávají, je vyřešena zodpovědnost za pasažéra a všechny další náležitosti,“ popisuje Adam Raška realitu vyspělých zemí, která zní v Česku stále jako sci-fi.
Do dalších let je však optimistický. „Věřím, že se i u nás blýská na lepší časy a fandím iniciativám jako je jednotný, takzvaný národní tarif a také dalším samosprávním celkům, jež plánují svá data sdílet otevřeně. Neměly by se uměle udržovat bariéry vstupu nových, inovativních služeb, pokud jsou schopné zákazníkům nabídnout něco navíc. Ve výsledku ať rozhodne právě zákazník, která služba mu vyhovuje nejlépe,“ uzavírá Adam Raška.
Dalibor Dostál
Společnost Bileto v kostce
Společnost Bileto se zaměřuje na dva produkty: celonárodní vyhledávač jízdních řádů, tzv. od dveří ke dveřím, a vývojem platformy pro prodej a validaci jízdenek. Pomáhá dopravcům získat více zákazníků a nabízí informace pro poskytování kvalitnějších služeb.