Začínáte s e-shopem? Jak fakturovat a jaké údaje patří na faktury

Bez správné fakturace fungující e-shop nevybudujete. Pro správné vystavení faktury musíte znát všechna potřebná pravidla. Ta se liší podle toho, zda vedete účetnictví a jestli patříte mezi plátce či neplátce DPH. 

Článek vám poradí, jak postupovat už při rozjezdu podnikání v e-commerce. Na fakturaci se podíváme z perspektivy provozovatele e-shopu, který má pouze české zákazníky.

Už před pandemií patřilo Česko mezi evropské velmoci v e-commerce. A vládní restrikce v obchodu a službách přivedly k rozhodnutí založit vlastní internetový obchod tisíce podnikatelů. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci narostl v roce 2020 obrat českých e-shopistů o 40 miliard a přiblížil se k hranici 200 miliard korun.

Ty, kteří e-shop teprve připravují, čeká řada důležitých rozhodnutí. Musejí zvolit správné technické řešení, navázat vztahy s dodavateli i doručovateli zakázek, začít s PPC reklamou nebo obsahovým marketingem a především vyřešit fakturaci.

Správně vystavená faktura je nezbytná zejména v situaci, kdy obchodujete s podnikatelskými subjekty – těm totiž faktury vystavujete vždy.

Soukromým osobám faktury vystavovat nemusíte – pokud o doklad zákazník nepožádá. Stačí odvést DPH (pokud jste plátcem DPH), zadat ji do evidence DPH a kontrolního výkazu. Vzhledem k automatizaci však provozovatelé e-shopů obvykle poskytují zmíněné doklady všem zákazníkům.

Konkrétní pravidla pro vystavení faktur se liší podle toho, jestli vedete účetnictví a patříte mezi plátce DPH.

Pojem faktura v zákoně?

Česká legislativa nezná pojem faktura. Zákon o DPH pracuje s termínem daňový doklad, v zákoně o účetnictví je pojem účetní doklad, občanský zákoník hovoří o obchodních listinách. Až budete v zákonech hledat termín faktura, nenechte se zaskočit, že jej nenajdete.

Neplátce DPH bez účetnictví. Co patří na fakturu?

V tomto případě je fakturování nejjednodušší. Vystavujete doklady na částku bez DPH a je jedno, zda jsou určené pro podnikatele nebo vaši zákazníci nepodnikají.

Na faktury nezapomeňte uvést „Nejsem plátce DPH“ a další údaje, které stanovuje občanský zákoník:

  • jméno a příjmení (pokud jste OSVČ),
  • název firmy (pro s. r. o.),
  • své sídlo (fakturační adresa),
  • označení v registru, ve kterém jste jako podnikatel vedení (např. obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík).

Případné kontrole z finančního úřadu usnadníte průběh tím, že na doklady doplníte:

  • slovní a číselné označení (např. Faktura 20210601),
  • popis zboží nebo služby,
  • částku (celkově a případně po jednotlivých položkách)
  • datum vystavení faktury.

Neplátce DPH, který vede účetnictví. Co bude na faktuře?

V tomto případě musíte být pozornější. Část povinností platí pro obě skupiny neplátců DPH, proto opět nezapomeňte na výše zmíněné údaje stanovené občanským zákoníkem

Při vystavovávání faktury se ale v tomto případě řídíte i zákonem o účetnictví. To znamená, že na fakturách nesmí chybět:

  • označení účetního dokladu,
  • obsah účetního dokladu,
  • informace o účastnících transakce,
  • celková suma (nebo částka za měrnou jednotku a její množství),
  • datum vydání účetního dokladu,
  • datum uskutečnění účetního případu (pokud se liší od data vystavení faktury),
  • podpis zodpovědné osoby.

Plátci DPH: Povinné údaje na fakturách

Jen pro jistotu: ke konečné ceně výrobku nebo služby vždy přičtěte DPH – základní sazba činí 21 % (snížené sazby pak 15 a 10 procent – odkaz k nám)

Při vystavování faktury se řídíte zákonem o DPH, který stanovuje tyto náležitosti:

  • jméno a příjmení prodávajícího nebo název vaší firmy,
  • adresa vašeho sídla, místo podnikání nebo bydliště,
  • vaše IČ a DIČ,
  • označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
  • pokud jste právnická osoba, tak údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
  • jméno a příjmení zákazníka nebo název jeho firmy,
  • adresa jeho sídla, místo podnikání nebo bydliště,
  • jeho IČ,
  • pokud je plátcem DPH, tak i jeho DIČ,
  • datum dodání zboží či služby,
  • datum vystavení faktury,
  • rozsah a druh služby nebo množství a druh výrobku,
  • základ daně,
  • sazba daně
  • celková výše daně v korunách.

Fakturační programy zrychlují malým firmám práci, na trhu jich přibývá | BusinessInfo.cz

Fakturační programy zrychlují malým firmám práci, na trhu jich přibývá

Bez automatizace daleko nedojdete

Pokud ze začátku vystavujete jen pár faktur měsíčně, zvládnete to i v běžném kancelářském softwaru – stačí si hlídat povinné náležitosti uvedené výše.

Když se vám ale prodeje zvednou, musíte automatizovat. Buď k tomu využijete modul fakturace, který nabízejí běžná „krabicová“ e-shopová řešení, nebo použijete speciální program na faktury.

Ty obvykle nabízejí klientům i pokročilou automatizaci jako propojení s e-shopem, skladem, CRM, bankou nebo systémy dopravců. A díky tomu, že fakturační program vytváří tým složený z odborníků na IT a účetnictví, měli byste mít jistotu, že je v souladu s platnou legislativou.

Redakčně upravená tisková zpráva Proficio

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění

Doporučujeme