Článek vám poradí, jak postupovat už při rozjezdu podnikání v e-commerce. Na fakturaci se podíváme z perspektivy provozovatele e-shopu, který má pouze české zákazníky.
Už před pandemií patřilo Česko mezi evropské velmoci v e-commerce. A vládní restrikce v obchodu a službách přivedly k rozhodnutí založit vlastní internetový obchod tisíce podnikatelů. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci narostl v roce 2020 obrat českých e-shopistů o 40 miliard a přiblížil se k hranici 200 miliard korun.
Ty, kteří e-shop teprve připravují, čeká řada důležitých rozhodnutí. Musejí zvolit správné technické řešení, navázat vztahy s dodavateli i doručovateli zakázek, začít s PPC reklamou nebo obsahovým marketingem a především vyřešit fakturaci.
Správně vystavená faktura je nezbytná zejména v situaci, kdy obchodujete s podnikatelskými subjekty – těm totiž faktury vystavujete vždy.
Soukromým osobám faktury vystavovat nemusíte – pokud o doklad zákazník nepožádá. Stačí odvést DPH (pokud jste plátcem DPH), zadat ji do evidence DPH a kontrolního výkazu. Vzhledem k automatizaci však provozovatelé e-shopů obvykle poskytují zmíněné doklady všem zákazníkům.
Konkrétní pravidla pro vystavení faktur se liší podle toho, jestli vedete účetnictví a patříte mezi plátce DPH.
Pojem faktura v zákoně?
Česká legislativa nezná pojem faktura. Zákon o DPH pracuje s termínem daňový doklad, v zákoně o účetnictví je pojem účetní doklad, občanský zákoník hovoří o obchodních listinách. Až budete v zákonech hledat termín faktura, nenechte se zaskočit, že jej nenajdete.
Neplátce DPH bez účetnictví. Co patří na fakturu?
V tomto případě je fakturování nejjednodušší. Vystavujete doklady na částku bez DPH a je jedno, zda jsou určené pro podnikatele nebo vaši zákazníci nepodnikají.
Na faktury nezapomeňte uvést „Nejsem plátce DPH“ a další údaje, které stanovuje občanský zákoník:
- jméno a příjmení (pokud jste OSVČ),
- název firmy (pro s. r. o.),
- své sídlo (fakturační adresa),
- IČ
- označení v registru, ve kterém jste jako podnikatel vedení (např. obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík).
Případné kontrole z finančního úřadu usnadníte průběh tím, že na doklady doplníte:
- slovní a číselné označení (např. Faktura 20210601),
- popis zboží nebo služby,
- částku (celkově a případně po jednotlivých položkách)
- datum vystavení faktury.
Neplátce DPH, který vede účetnictví. Co bude na faktuře?
V tomto případě musíte být pozornější. Část povinností platí pro obě skupiny neplátců DPH, proto opět nezapomeňte na výše zmíněné údaje stanovené občanským zákoníkem
Při vystavovávání faktury se ale v tomto případě řídíte i zákonem o účetnictví. To znamená, že na fakturách nesmí chybět:
- označení účetního dokladu,
- obsah účetního dokladu,
- informace o účastnících transakce,
- celková suma (nebo částka za měrnou jednotku a její množství),
- datum vydání účetního dokladu,
- datum uskutečnění účetního případu (pokud se liší od data vystavení faktury),
- podpis zodpovědné osoby.
Plátci DPH: Povinné údaje na fakturách
Jen pro jistotu: ke konečné ceně výrobku nebo služby vždy přičtěte DPH – základní sazba činí 21 % (snížené sazby pak 15 a 10 procent – odkaz k nám)
Při vystavování faktury se řídíte zákonem o DPH, který stanovuje tyto náležitosti:
- jméno a příjmení prodávajícího nebo název vaší firmy,
- adresa vašeho sídla, místo podnikání nebo bydliště,
- vaše IČ a DIČ,
- označení registru, ve kterém jste jako podnikatelé zapsaní (obchodní rejstřík, živnostenský rejstřík apod.),
- pokud jste právnická osoba, tak údaj o zápisu včetně oddílu a vložky,
- jméno a příjmení zákazníka nebo název jeho firmy,
- adresa jeho sídla, místo podnikání nebo bydliště,
- jeho IČ,
- pokud je plátcem DPH, tak i jeho DIČ,
- datum dodání zboží či služby,
- datum vystavení faktury,
- rozsah a druh služby nebo množství a druh výrobku,
- základ daně,
- sazba daně
- celková výše daně v korunách.
Fakturační programy zrychlují malým firmám práci, na trhu jich přibývá | BusinessInfo.cz
Fakturační programy zrychlují malým firmám práci, na trhu jich přibývá
Bez automatizace daleko nedojdete
Pokud ze začátku vystavujete jen pár faktur měsíčně, zvládnete to i v běžném kancelářském softwaru – stačí si hlídat povinné náležitosti uvedené výše.
Když se vám ale prodeje zvednou, musíte automatizovat. Buď k tomu využijete modul fakturace, který nabízejí běžná „krabicová“ e-shopová řešení, nebo použijete speciální program na faktury.
Ty obvykle nabízejí klientům i pokročilou automatizaci jako propojení s e-shopem, skladem, CRM, bankou nebo systémy dopravců. A díky tomu, že fakturační program vytváří tým složený z odborníků na IT a účetnictví, měli byste mít jistotu, že je v souladu s platnou legislativou.
Redakčně upravená tisková zpráva Proficio