Ministr infrastruktury Jernej Vrtovec, ministr životního prostředí Andrej Vizjak, starosta města Lublaně Zoran Janković, generální ředitel Slovinských drah (SŽ) Dušan Mes, ředitel dceřiné společnosti SŽ – Infrastruktura Matjaž Kranjc a předseda představenstva maďarské OTP Bank Group Sándor Csány podepsali na konci loňského roku memorandum o porozumění v souvislosti s výstavbou Lublaňského terminálu pro cestující (tzv. projekt Emonika), jehož cílem je vytvořit v hlavním městě moderní dopravní uzel.
Memorandum je významným krokem směrem k realizaci projektu, který byl ve fázi plánování již od r. 2007, a upravuje spolupráci mezi zúčastněnými stranami v zásadních otázkách, zejména ohledně průběhu a realizace projektu. Emonika je projektem partnerství veřejného a soukromého sektoru (public-private partnership), v němž subjekty veřejného sektoru usilují o modernizaci lublaňského vlakového nádraží včetně železniční infrastruktury a autobusového nádraží.
Soukromý investor, společnost Mendota Invest (součást skupiny OTP), bude mít na starost výstavbu víceúčelového komerčního komplexu. Ten bude zahrnovat obchodní centrum (50 000 m2), administrativní budovu (21 800 m2), hotel s 250 lůžky a parkoviště pro 2 000 vozidel.
Celková hodnota investice, která je slovinskou vládou klasifikována jako prioritní strategický projekt, je odhadována na 387,8 mil. EUR. Z toho 109,8 mil. EUR zajistí subjekty veřejné a lokální správy, přičemž část železniční infrastruktury bude financována z fondů EU, Slovinské dráhy přispějí 28 mil. EUR, soukromý investor se bude podílet částkou 250 mil. EUR.
Podle prohlášení Ministerstva infrastruktury Slovinské republiky bude tendr na výstavbu veřejné části projektu vypsán v průběhu letošního roku, samotná výstavba pak bude zahájena v roce 2022 a potrvá alespoň do konce r. 2023. Tendr bude zveřejněn na slovinském portále veřejných zakázek eNaročanje a také na evropském portále TED.
Projekt Emonika bude příležitostí zejména pro velké stavební firmy s referencemi v oblasti železniční infrastruktury, dopravní výstavby a modernizace dopravních uzlů. Příležitost dostanou rovněž subdodavatelé vybavení železničních tratí a dopravních stanic, jako jsou např. kolejový systém, zabezpečovací technologie, signalizační zařízení apod.
Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Lublani (Slovinsko). Autorka: Dagmar Šober, ekonomicko-obchodní oddělení.