Celkové saldo zahraničního obchodu se zbožím nepříznivě ovlivnil především meziročně větší deficit obchodu s ropou a zemním plynem o 24,6 mld. Kč v důsledku růstu cen na světových trzích a vyššího dovezeného množství. Dále se prohloubil schodek obchodu s elektrickými zařízeními o 2,1 mld. Kč a základními kovy o 1,6 mld. Kč.
Příznivý vliv na celkové saldo měl zejména vyšší přebytek obchodu s motorovými vozidly o 8,5 mld. Kč a elektřinou o 7,2 mld. Kč. Zlepšila se bilance obchodu s počítači, elektronickými a optickými přístroji o 4,4 mld. Kč přechodem z pasiva do aktiva.
Bilance zahraničního obchodu se státy EU se v červenci meziročně zlepšila o 21,4 mld. Kč. Deficit obchodu se státy mimo EU se prohloubil o 33,6 mld. Kč.
Meziročně vzrostl vývoz o 10,2 % na 333,4 mld. Kč a dovoz o 13,8 % na 356,3 mld. Kč. Červenec 2022 měl o jeden pracovní den méně než červenec 2021.
Meziměsíčně se po sezónním očištění zvýšil vývoz o 1,9 % a dovoz o 0,4 %.
Kromě ledna jsme letos zatím svědky toho, že ČR více dováží než exportuje do zahraničí. Od poloviny loňského roku tedy platí, že domácí ekonomika už není především exportní zemí, ale importní.
Tomáš Volf, Citfin
„V lednu až červenci 2022 vykázala obchodní bilance schodek 100,1 mld. Kč, zatímco ve stejném období roku 2021 skončila přebytkem 64,5 mld. Kč. Od začátku roku vzrostl meziročně vývoz o 9,7 % a dovoz o 17,3 %. Nepříznivý výsledek je stále ovlivněn pokračujícím negativním vývojem na trzích s fosilními palivy,“ říká Stanislav Konvička, vedoucí oddělení obchodní bilance ČSÚ.
ČSÚ provedl pravidelné roční zpřesnění údajů. Podle definitivních údajů za rok 2021 vzrostl meziročně vývoz o 13,4 % na 3 949,1 mld. Kč a dovoz o 19,8 % na 3 958,1 mld. Kč. Bilance zahraničního obchodu se zbožím skončila schodkem 9,0 mld. Kč ve srovnání s přebytkem 179,9 mld. Kč v roce 2020.
Doležal: České firmy jsou v exportu aktivní, snaží se využívat exportní příležitosti a zajímají se o nové trhy
„Červenec byl dalším měsícem, kdy český export meziročně rostl, a to o 10 % a mírný růst zaznamenal i meziměsíčně. Oproti červenci roku 2019 export vzrostl o 14,4 %. Nadále platí, že mohou být čísla ovlivněna inflačním faktorem. I když v současné době české firmy čelí energetické krizi a vysokým cenám výrobních vstupů, přesto jsou v exportu aktivní, snaží se využívat exportní příležitosti a zajímají se o nové trhy. Předpokládáme, že se českému vývozu podaří udržet v následujících měsících meziroční kumulovaný růst oproti loňskému roku i proti předcovidovému rekordnímu roku 2019,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.
Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade znovu otevírá své zastoupení v Kyjevě. Měla by pomoci českým firmám uspokojit novou poptávku na ukrajinském trhu.
Díky znovuotevření kanceláře CzechTrade v Kyjevě budou mít české firmy v následujících měsících obchodní příležitosti související s novou poptávkou na ukrajinském trhu. Zároveň s tím doufáme, že brzy nastane příležitost obnovy Ukrajiny, na které se Češi budou také podílet.
Radomil Doležal, CzechTrade
Při příležitosti obnovení kyjevské kanceláře CzechTrade natočila její ředitelka Oksana Antonenko aktuální rozhovor pro portál BusinessInfo.cz. Popisuje v něm především nové exportní příležitosti pro české firmy na Ukrajině, ale věnuje se i dalším otázkám. Rozhovor můžete zhlédnout ve videozáznamu níže.