Pokud srovnáme situaci se stavem před pandemií covidu-19, tedy červencem, srpnem a zářím 2019, je návštěvnost jen o tři procentní body nižší. Vyplývá to z informací na www.tourdata.cz zpracovaných na základě dat z Českého statistického úřadu.
Hotely, penziony či kempy letos ve 3. čtvrtletí zaznamenaly 20,4 milionů přenocování.
Nejvíc jezdí Němci, Poláci a Slováci
„Dobrou zprávou je, že – srovnáme-li letošní a loňské třetí čtvrtletí – návštěvníků tuzemských hromadných ubytovacích zařízení přibylo. A víc než dřív – přes 2,5 milionu – přijelo turistů ze zahraničí, nejvíc z Německa, Slovenska a Polska. Co se týče oblíbenosti regionů, které cestovatelé nejvíc navštěvovali, roli hraje to, zda se jedná o rezidenty nebo o zahraniční turisty. Zatímco u cizinců vedla Praha následovaná Jihomoravským a Karlovarským krajem, Češi nejvíc podnikali výlety a delší pobyty na jižní Moravu, do jižních Čech a do Královéhradeckého kraje,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget.
Zatímco hotely hlásí nárůst návštěvnosti (celkem 4,2 milionů turistů znamená o 23,9 % hostů víc), o penziony i kempy byl zájem paradoxně menší (pokles o 6,2 % a 6,6 %). Zřejmě to souvisí s tím, že hotely navštěvují více zahraniční turisté, zatímco do penzionů a kempů míří více Čechů.
Konec léta přinesl příval zahraničních turistů. Hlavně Němců, Poláků či Američanů
Celkově totiž přibylo především zahraničních turistů, letos v létě jich přijelo o téměř 100 % více než loni. Tuzemští rezidenti, kteří v letošním 3. čtvrtletí tvořili 80 % návštěvnosti, meziročně cestovali méně.
Cestovní ruch na křižovatce, Češi spouštějí kampaň
„Nyní nastává rozhodující fáze boje o návrat cestovního ruchu. Podnikatelé potřebují pomoci přežít tradičně slabší zimní sezónu. Na devíti zahraničních trzích spouštíme zimní kampaň s rozpočtem 15 milionů korun. Zaměří se primárně na hory a wellness, vánoční trhy, zimní města (kultura, gastro) a Valentýna,“ popisuje Jan Herget.
Pokud se chceme vrátit mezi globálně úspěšné destinace, potřebuje Česko přímé lety na největší trhy v Asii a v Americe. „Spolupracujeme s Letištěm Praha na obnovení přímých linek a věřím, že najdeme cestu, jak navýšit rozpočet CzechTourism na společné kampaně s dopravci,“ dodává zástupce CzechTourism.
Více přímých letů? Letiště Praha to podporuje
„Jakékoli další možné navýšení podporujeme, týká se mimo jiné rozšíření spolupráce v rámci platformy TouchPoint mezi Letištěm Praha, agenturou CzechTourism a Prague City Tourism, která je obvyklou formou spolupráce na rozvoji linek na konkurenčních letištích. Naším cílem je především postupně obnovit a nabídnout destinace, které měly přímé letecké spojení před pandemií covidu-19. A také navázat na jednání o projektech, které nebyly realizovány. To se týká například spojení do Chicaga a Hanoje, od kterých se kvůli pandemii ustoupilo,“ vypočítává ředitel Rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha Jiří Vyskoč.
Příjmy Česka z cestovního ruchu rostou
Letišti se podařilo navázat na další sezónu spolupráci s Delta Air Lines na lince z New Yorku, rádi by obnovili linky do Filadelfie a Newarku v USA, Toronta a Montrealu v Kanadě. To jsou hlavní priority v Severní Americe. „Ohledně Dálného východu jde o obnovu spojení ze Soulu a z čínských destinací, mezi nimiž je prioritním trhem Šanghaj. Jednáme rovněž s leteckými společnostmi o přímých leteckých spojeních s Thajskem, Tchaj-wanem, Japonskem, Indií a Singapurem,“ doplňuje Vyskoč.
Ze vzdálených trhů do ČR často jezdili právě turisté z USA, ve 3. čtvrtletí se jednalo o téměř 140 tisíc příjezdů. Následovali Izraelci se skoro 48 tisící příjezdy. Celkově nejvíc ČR navštěvovali Němci, kteří tvořili 8 % zahraniční klientely. V praxi to znamenalo 582 tisíc příjezdů a meziroční nárůst o 57,2 %. Následovali hosté ze Slovenska (cca 264 tisíc příjezdů, meziroční nárůst o 58,1 %.) a Polska (248 tisíc příjezdů, meziroční nárůst o 73,1 %).