Ministerstvo tak hodlá maximalizovat zisk z celosvětového zájmu o tento produkt. Nejvíce pěstovaným čajem v Japonsku je zelený čaj typu sencha, jenž zároveň drží primát, pokud se jedná o spotřebu čaje v zemi. Matcha se však vyrábí drcením čajových lístků tencha – v Japonsku o něco méně pěstovaného druhu čaje.
Ministerstvo chce nyní pěstitele motivovat k tomu, aby se ve výrobě zaměřili právě na posledně jmenovaný produkt. Příčinou je využít momentální sílící zájem světových trhů o tento výrobek. Matcha se dnes po celém světě využívá k přípravě nejen nápojů, ale rovněž dezertů či dalších pokrmů. Spotřeba čaje v Japonsku mírně klesá a vláda má za to, že export matcha představuje ideální příležitost, jak se s tímto domácím poklesem vyrovnat.
ExportMag.cz: Výrobci alternativních potravin spolupracují v organizaci ProVeg
S dotacemi pro zemědělce, kteří se rozhodnou změnit své pěstební zaměření čaje sencha na tencha, již ministerstvo počítá ve svém rozpočtu na nadcházející fiskální rok. Vývoz zeleného čaje z Japonska se za posledních 15 let zvýšil devětkrát. V roce 2023 dosáhla hodnota exportu v tomto segmentu 29,2 miliardy JPY (cca 185 milionů USD). Významný podíl na této hodnotě představuje právě vývoz čaje matcha. Zájem o matcha je v posledních letech nejsilnější mezi spotřebiteli v Evropské unii a USA.