Katalogová prezentace i ochutnávka vína přitáhly nejen veřejnost, ale především obchodníky, kteří projevili zájem dovážet zvláště víno z naší země. To si zatím postupně hledá své místo na trhu v Macau, naopak české pivo na hongkongském trhu už stabilně zakořenilo.
24. ročník veletrhu Macao International Trade and Investment Fair/MIF ve dnech 17.–19. října 2019 na výstavišti hotelu The Venetian byl ve znamení 20. výročí návratu Macaa pod čínskou správu a 40. výročí navázání diplomatických vztahů mezi Čínou a Portugalskem. Souběžně s veletrhem MIF probíhal tradičně veletrh PLPEX, který slouží jako platforma k navazování obchodní spolupráce Číny s portugalsky hovořícími zeměmi.
Obou veletrhů se zúčastnily stovky firem z Latinské Ameriky, Afriky, Evropy a samozřejmě z Asie, kontinentální Číny, Macaa a Hongkongu. Organizátoři připravili řadu seminářů a diskusních podií, kde se především prezentovaly firmy a projekty z Greater Bay Area a iniciativa Belt and Road.
Český stánek na Macao International Trade and Investment Fair byl součástí Evropského pavilonu zorganizovaného jako obvykle European Chamber of Commerce in Hong Kong, která za nosné téma letošní expozice zvolila potravinářství a motto „Taste of Europe“. Slavnostního otevření pavilonu se zúčastnil makajský ministr hospodářství a financí Leong Vai Tac.
Českou účast připravil z vlastních zdrojů Generální konzulát ČR v Hongkongu formou katalogové prezentace českých výrobců nápojů s osobní účastí zástupce Vinařství J. Stávek, který nabízel ochutnávku výborných moravských vín. Poster na stánku poskytlo Ministerstvo zemědělství ČR, jehož materiály byly prezentovány společně s katalogy firem Budějovický Budvar, Pilsner Urquell, Lahofer, Svaz vinařů, Kitl a k ochutnávce byla nabízena i produkce firmy Česká whisky s.r.o. K dispozici byl Business Guidebook z CzechInvestu a anglická verze časopisu Czech Business & Trade zaměřená na potravinářský průmysl.
Účast návštěvníků na Evropském pavilonu i českém stánku byla očividně vyšší než v minulých letech. Přispělo k tomu jeho letošní motto „Taste of Europe“ cílící na běžného spotřebitele. Dalším faktorem zvýšeného zájmu o evropské firmy byla aktivnější účast tradingových firem z Hongkongu, které hledají náhradu za propad jejich obchodu v důsledku pokračujícího obchodního sporu mezi Čínou a USA. To potvrdil i zástupce Vinařství J. Stávek, u kterého zhruba čtyři pětiny serióznějších zájemců o jeho produkci pocházely z Hongkongu.