V pražské čtvrti Libuš najdete netradiční místo, kterému se mezi místními říká Malá Hanoj. Vietnamské velkoměsto může tržnice Sapa připomínat hlavně autentickou atmosférou, pouličním prodejem všeho možného a naprostou absencí dopravních pravidel. Ale také skvělou kuchyní a zajímavým výběrem mnohdy velmi exotického zboží. Aby se návštěvníci snadno zorientovali nejen v nepřeberném množství restaurací a obchodů, je tu průvodce Sapa Trip.
Obchodní a kulturní centrum Sapa je středem vietnamské komunity v Praze a jedním z nejvýznamnějších komunitních center této menšiny v celé České republice. Tomu odpovídá i rozloha a množství služeb, které zde můžete nalézt. Vietnamská diaspora na pozemcích bývalého masokombinátu provozuje obchody, restaurace, tržnice, školu, školku, doučovací a jazyková centra, ordinaci i buddhistický chrám. Dlouho však byla světem sama pro sebe.
Postupem času se Sapa začala otevírat okolnímu světu a stále více lidí přicházelo objevovat toto místo, často netušíc, kam se vydat nebo kde výhodně nakoupit. Zpočátku fungovaly takzvané kamarádské prohlídky – například vietnamský spolužák ve škole nabídl, že ostatním ukáže, co kde najdou. Zájem o prohlídky Sapy se stále zvyšoval, a tak se zrodil nápad na vytvoření průvodcovské služby, která návštěvníkům profesionálně přiblíží vietnamskou kulturu, zvyky a také do té doby netradiční kuchyni.
Spojování kultur a vyvracení mýtů
Parta kamarádů se v roce 2015 dala dohromady a vytvořila informační blog a koncept exkurzí Sapa Trip. Na úplném začátku tvořilo jádro Sapa Tripu pět lidí, nyní se tým skládá z třiceti spolupracovníků, z nichž polovinu tvoří průvodci. „Malý projekt se dál rozrůstal a dnes je z něj firma, která nabízí také prohlídky pražské Sapy, gastronomické zážitky, zprostředkovává spolupráci české a vietnamské komunity a podporuje další sociální projekty. Sapa Trip je jeden z projektů, skrze který se snažíme propojovat Čechy a Vietnamce a tvořit most mezi našimi kulturami,“ popisuje Lucie Pštrosová, produktová manažerka a jedna z jednatelů projektu Sapa Trip.
Pivní partnerství mezi Českem a Vietnamem roste
Začátky projektu však nebyly úplně snadné. Kromě klasických problémů, kdy se srdcový projekt přetváří do fungujícího byznysu, se také museli poprat se zažitými stereotypy. „O Sapě existují někdy příliš zkreslené představy a často ji vnímají pouze jako tržnici s levným zbožím, areál s podzemními tunely a doupětem drogové mafie apod.,“ vysvětluje Lucie Pštrosová. V rámci prohlídek se tak soustředí na přiblížení vietnamských tradic, kultury a historie. Návštěvníci také mohou ochutnat autentickou kuchyni a skrz vyprávění poznat život běžné vietnamské rodiny.
Pokaždé trochu jiný zážitek
Průvodci jsou základním kamenem projektu Sapa Trip. „Naši průvodci jsou klíčovými nositeli zážitku. Hledáme lidi, kteří mají znalosti o vietnamské kultuře, tradicích a historii, a zároveň umí tyto informace předat zábavným a poutavým způsobem. Je pro nás důležité, aby průvodci byli empatičtí a otevření. Často s účastníky sdílí vzpomínky z dětství, vyprávění o rodině a jaké byly jejich začátky v ČR,“ vysvětluje Pštrosová. Ve výběru průvodců nejvíce pomáhá doporučení dalších průvodců nebo se hlásí přímo sami, protože chtějí poznat vlastní kulturu nebo se zlepšit v komunikaci a sebeprezentaci.
Prohlídkové okruhy nejsou nikdy stoprocentně stejné. Různí se hlavně v oblíbených gastro podnicích jednotlivých průvodců. Může se vám tak stát, že jednou zajdete na populární bagetu bánh mì, podruhé ochutnáte vyhlášenou grilovanou kachnu a napotřetí zase nevynecháte typickou vietnamskou kávu, kterou vám prodají v pojízdném stánečku na ulici. „Když návštěvníci odcházejí z našich prohlídek, často nám říkají, že je překvapilo, kolik zajímavostí a tipů se od našich průvodců dozvěděli. A říkají to i ti, kteří do Sapy jezdí častěji do roka,“ dodává Lucie Pštrosová.
Skladba návštěvníků je různá a někteří se rádi opakovaně vracejí. Někdy vezmou zbytek své rodiny, jindy například v rámci firemního teambuildingu. Zájem však není jen mezi jednotlivci či firmami, ale na prohlídky se hlásí i školy. „Za 9 let fungování jsme provedli více jak třicet tisíc lidí a během jednoho víkendu v listopadu jsme zvládli provést až 200 lidí. To byl náš letošní rekord a jsme hrdí na náš tým, jak skvěle poslední rušnější týdny zvládli. Během ostatních měsíců míváme nejvíce okolo 100–150 lidí,“ doplňuje Lucie Pštrosová.
Za krásami Vietnamu
Kromě prohlídek známé pražské tržnice nabízí Sapa Trip také pomoc při návštěvě Vietnamu. „Navázali jsme na rostoucí zájem našich zákazníků, kteří prošli prohlídkou či kurzem vaření a chtěli vietnamskou kulturu, historii a gastronomii poznávat hlouběji. Před čtyřmi lety jsem se do týmu připojila já, Lucie (známá také jako Lucy in Vietnam, pozn. red.). Několik let jsem totiž předtím působila jako hlavní průvodkyně a delegátka ve Vietnamu,“ přibližuje produktová manažerka a jedna z jednatelů projektu.
Sapa Trip pomáhá zájemcům vytvořit program na míru, doporučí zajímavá místa, restaurace a podniky, které stojí za to navštívit. V několika městech dokáží také zprostředkovat služby česky hovořících místních průvodců, což je nesporná přidaná hodnota při výletu do neznámé země.
Oblíbené jsou kuchařky i výběrové čaje
Projekt Sapa Trip provozuje e-shop, přes který lze koupit vouchery na několik typů prohlídek Sapy, na kurzy vaření, poptat sestavení itineráře cesty do Vietnamu, ale také zakoupit dárkové předměty a doplňky.
„Překvapil nás zájem o vietnamské produkty, které si sami dovážíme. Jedná se o knihy českých autorů přeložených do vietnamštiny, přívěsky, keramické phiny či čajové sety. Když vynechám nejprodávanější vouchery, tak velmi oblíbenými jsou hlavně kuchařky, vietnamské výběrové kávy a čaje ze starověkých čajovníků značky Master Vietnam,“ říká Lucie Pštrosová. Pro velký zájem se nabídku chystají rozšířit nabídku o více originálních, kvalitních a bio produktů přímo z Vietnamu.
Plány do budoucna – bořit bariéry a ukázat jedinečnost místních podniků
Stejně jako každý projekt, by chtěl i Sapa Trip zůstat stabilním a dobře se rozvíjejícím byznysem. Navíc si klade za cíl bořit bariéry a vytvářet lepší porozumění mezi českou a vietnamskou kulturou. Nechce však zůstat jen u obchodního centra Sapa, ale chce využít i toho, že česko-vietnamský tým má zkušenosti a kontakty přímo ve Vietnamu a může tak stále více a více přibližovat jeho krásy.
Sapa Trip se však v plánech do budoucna neomezuje jen na průvodcování. „Zkoušíme také nové oblasti a možnosti, například poskytování reklamních prostor pro místní podniky, které by díky nám mohly oslovit širší publikum a ukázat světu svou jedinečnost. Věříme, že tento směr nám pomůže projekt dále rozvíjet a posouvat jeho hranice,“ dodává Lucie Pštrosová.
Firma Sapa Trip se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.