Svými ušlechtilými, aerodynamickými tvary tak trochu připomínají krásu klasických automobilů z poloviny minulého století. Jenže k jeho rozpohybování na silnici není třeba benzinový motor, ale lidské svaly. Pod kapotou má totiž blíže k jízdním kolům než k automobilům.
„Velomobil je díky lepším aerodynamickým vlastnostem podstatně rychlejší na rovině než běžné kolo. Nabízí také více komfortu, pohody a chrání před nepříznivým počasím. Pro ty, co hledají z důvodů ekologických, zdravotních nebo sportovních něco mezi jízdním kolem a autem, může být velomobil zajímavá alternativa,“ říká Stephane Boving, majitel české společnosti Katanga, která se výrobou velomobilů zabývá.
„Velomobil není řešení pro širokou skupinu lidí. Investice do velomobilu je stále velká. Kvůli nízké výšce, tudíž i nižší viditelnosti pro ostatní, není velomobil nejbezpečnější řešení pro trasy ve velkých městech. A musí se stále šlapat!“ popisuje Stephane Boving specifika tohoto dopravního prostředku. Nejčastěji kupují velomobil muži mezi 35 a 55 lety, kteří žijí nebo chtějí žít zdravým stylem života a jsou citliví k životnímu prostředí.
„Rozhodujícím krokem pro zákazníka je si velomobil otestovat, aby zjistil, jakou radost mu jízda dá. O nákupu nakonec často rozhoduje srdce,“ usmívá se Stephane Boving.
Na vlastních nohou
Trh pro velomobily je přitom v současnosti malý, na celém světě se za rok prodá asi 500 kusů. „Na tomto trhu se podílí okolo desíti konkurentů, ale jen ti s dostatečným obratem přežijí,“ konstatuje Stephane Boving.
Firmu Katanga založil v roce 2011. Chtěl podnikat v oboru, který odpovídá několika kritériím. Muselo jít o mezinárodní podnikání zahrnující vývoj, výrobu a prodej, navíc v takové oblasti, která by byla v souladu s jeho zálibami, zájmy a přesvědčením. Mělo jít zároveň o odvětví, pro které má Česká republika strategickou výhodu. Zároveň se chtěl pustit do něčeho, kde v rámci svých finančních možností dokáže zajistit vznik a rozvoj firmy.
Z Belgie, odkud pochází, si do Česka přinesl zkušenosti s podnikáním. „Řídil jsem více firem, jednu jsem sám založil. Dostal jsem důvěru od akcionářů, peníze na investici, rady a pomoc od mateřské firmy, když byla potřeba. Teď stojím na vlastních nohou,“ popisuje Stephane Boving svoji podnikatelskou cestu.
Nabídka od jeho tehdejšího zaměstnavatele nakonec přispěla k tomu, kde se začal podnikání věnovat. „V České republice bydlím už 20 let. Předtím jsem bydlel 5 let na Pobřeží Slonoviny. Chtěl jsem zpět do Evropy z rodinných důvodů. Mateřská firma nabízela práci v centrále v Belgii nebo v České Republice, kde plánovala investovat. Preferoval jsem dobrodružství v Česku, daleko od mateřské firmy. Byla to moc zajímavá zkušenost. Sledoval jsem tu vývoj a jsem hrdý, že jsem se na tom mohl podílet,“ shrnuje Stephane Boving.
Nejtěžší přitom bylo zase začít úplně od nuly, bez týmu a bez dobrého zázemí. „Vývoj byl intenzivní a trval hodně dlouho. Několik let jsem neměl žádný čas na odpočinek. Na konci roku 2016 jsme se konečně přestěhovali do vhodných prostorů. Nyní máme možnost pracovat jako tým a lépe organizovat systém práce,“ pochvaluje si Stephane Boving.
Nákup zavedené značky
Výrobou velomobilů spojil svoji zálibu a podnikání. „Už dlouho jsem snil o podobném vozu pro cestování a tento obor úspěšně odpovídal všem požadovaným kritériím, které jsem měl. Líbí se mi jezdit na kole a cestovat. Mám velký respekt k přírodě a chci apsoň trochu přispět k čistějšímu životnímu prostředí. Jsem přesvedčený, že není důvod se bránit změně z aktualní energetické politiky na politiku spotřeby většího podílu obnovitelných zdrojů v kombinaci s využitím chytřejší a šetrnější technologie. Naopak, vidím v tom mnoho výhod i pro českou ekonomiku,“ připojuje pohled zvenčí.
Podle jeho mínění má Česka republika dobrou infrastrukturu, lidské zdroje na vysoké úrovni a nespočet velmi šikovných výrobních firem, se kterými se dá dobře spolupracovat na vývoji a výrobě dílů pro velomobily. Česko si proto pochvaluje jako výbornou lokalitu pro své aktivity.
Rozjezd firmy Stephane Boving urychlil nákupem jedné ze zavedených značek na trhu. „Po založení Katanga jsem navštívil už existující výrobce a našel jsem jednoho výrobce v potížích, který mi prodal jeho značku, velomobil WAW. Umožnilo to pro Katanga rychlejší start, i když jsme museli ještě hodně investovat do vývoje této značky,“ popisuje Stephane Boving.
Co je největší konkurenční výhodou velomobilů z Česka? „Oproti ostatním úspěšným výrobcům velomobilů na trhu, nabízí náš WAW pohodlnější dostupnost ke všem dílům, atraktivní vzhled, velkou flexibilitu ve výběru systému řazení a možnost přidání jakéhokoliv typu pomocného elektromotoru. Díky modulárním možnostem si každý zákazník může koupit něco exklusivního a přesně podle jeho představ,“vyzdvihuje Stephane Boving.
Velomobil WAW je díky 100 procentní uhlíkové konstrukci velmi lehký. Dá se nakonfigurovat buď jako velmi sportovní kolo pro víkendové výlety nebo závody nebo jako pohodlné a robustní elektrokolo vhodné pro denní dojíždění nebo cestování. Jeho využití pak samozřejmě spadá do široké škály možností mezi oběma zmíněnými způsoby.
Finální výrobek vzniká ve spolupráci s jeho budoucím uživatelem. „Zákazníci nás informují o plánech využití a o lokálních podmínkách, my mu poradíme a on se rozhodne o vybavení,“ upozorňuje Stephane Boving.
V současnosti vyrábí kolem 50 velomobilů ročně. Kromě testovacích vozů jde veškerá produkce na vývoz. I díky tomu skončila firma v 19. ročníku Exportní ceny DHL na druhém místě v kategorii malých firem. Postupně však chce Katanga představit tento dopravní prostředek také českým uživatelům. „Nyní, v nových prostorech, máme prodejnu a možnost se postarat o zákazníky, můžeme začít prodávat i tady,“ plánuje Stephane Boving. Pro lokální prodej používá značku „velomobil.cz“.
Vývoj nákladního kola
S nákupem velomobilu podle něj může zájemcům pomoci i to, že na jeho pořízení si mohou najít sponzora. „Velomobil láka pozornost! Občas se WAW prodá pro následné využití jako jezdící reklama. Zákazník se dohodne s nějakou firmou, která chce být takto zviditelněna, dostane peníze za každý ujetý kilometr na předem domluvené trase a za dva roky získá pořizovací náklady zpět,“ zmiňuje Stephane Boving.
V současné době chce především optimalizovat výrobu a prodej velomobilu WAW tak, aby získal zpět svoji investici. Zároveň pracuje na dalších projektech. Například spolupracuje na vývoji a výrobě Armadillo od velove.se. „Což je nákladní čtyřkolové jízdní kolo. Již několik velkých firem projevilo o tento výrobek velký zájem,“ popisuje Stephane Boving. Chystá i další novinky. „Přemýšlíme také nad vývojem nového typu velomobilu, ale jak bude vypadat, zůstane zatím překvapením,“ naznačuje.
Nezvyklý dopravní prostředek má podle něj budoucnost. „Věříme, že kombinace velomobilu a elektromotorem může přilákat větší skupinu lidí. Velomobily používají energii nejefektivněji a s klasickou baterkou pro elektrokola si vystačí na více než 100 kilometrů. Člověk stále sportuje, ale nikdy se moc neunaví. V některých zemích vidíme markantní růst v prodeji a doufáme, že se rozšíří i do jiných zemí,“ uzavírá Stephane Boving.
Dalibor Dostál