Zásilkovna expanduje, brzy chce být v celé Evropské unii

Doručovací služba vsadila na využití moderních technologií k rychlejšímu a pohodlnějšímu výdeji balíků. Zákazníci tak nemusejí stát fronty ani vyplňovat složité formuláře.



Foto: ZásilkovnaKdyž v roce 2010 vznikla společnost Zásilkovna, asi málokdo předpokládal, že se právě rodí jeden z největších konkurentů České pošty. Firmě, kterou založila a vlastní podnikatelka Simona Kijonková, se tehdy podařilo naskočit na vlnu rostoucích prodejů v e-shopech a doručování zboží z internetu k zákazníkům.

V současnosti má Zásilkovna zhruba 2500 výdejních míst v celé střední a východní Evropě, kde spolupracuje s více než 26 000 e-shopy. Letos se chce celkovým počtem poboček, plánovaných na zhruba tři tisíce, přiblížit České poště. „Počet výdejních míst, jejich rozmístění a fungování musí odpovídat tomu, co vyžadují zákazníci, jaké jsou jejich potřeby a preference. Tři tisíce není konečné číslo, ale další růst bude spíše pozvolný. Kde určitě chceme počet výdejních míst dále výrazně rozšiřovat, je zahraničí. V letošním roce se tam chceme dostat na číslo 1500 a ve výrazné expanzi budeme pokračovat i v dalších letech,“ říká Simona Kijonková.

Česko dominuje

Simona Kijonková, Zásilkovna. Foto: ZásilkovnaSpolečnost nyní působí v patnácti zemích, i když klíčový je stále trh český. „V současné době se na celkovém obratu skupiny Packeta, kam Zásilkovna patří, podílí Česká republika zhruba 80 procenty. Naším cílem je do pěti let ten poměr otočit. V minulém roce nám hodně rostly Maďarsko, Slovensko nebo Rumunsko. Větší růst v rámci skupiny očekávám letos v západní Evropě,“ popisuje Simona Kijonková.

Na rozdílných trzích je přitom náročné ohlídat, aby výdejny řádně fungovaly a doprava balíků nevázla. „Každý nový trh je samozřejmě jiný, všude ale chtějí zákazníci kvalitní, levné, dostupné a jednoduché služby. Věřím, že tak, jak se nám daří oslovovat zákazníky v České republice, dokážeme je oslovit i v zahraničí,“ zmiňuje zakladatelka Zásilkovny.

Za rychlým růstem a expanzí firmy je především rychlost doručení a výdeje zásilek. „Děláme logistiku jinak než ostatní. Zásilkovna je především technologická firma, která se snaží klientům usnadnit život. Takto logistické firmy v našem oboru většinou nepřemýšlejí. Výdej zásilky trvá do jedné minuty a na výdejních místech zákazníci nečekají. Stále přemýšlíme, co přeprogramovat, abychom zákazníkům usnadnili život. Založili jsme také inovační oddělení a chceme se zabývat novými technologiemi a zefektivnit procesy v rámci celého oboru,“ konstatuje Simona Kijonková.

Franšízová strategie

Simona Kijonková, Zásilkovna. Foto: ZásilkovnaDalším klíčovým prvkem je rozšiřování poboček pomocí franšíz. „Výhody nabízíme také pro franšízanty, kteří s námi spolupracují. Výdejní místo Zásilkovny pomáhá jejich komunikaci se zákazníky, snižuje jim náklady na reklamu a samozřejmě také podporuje prodeje jejich vlastního zboží,“ popisuje Simona Kijonková.

I když se úspěšným modelem snaží inspirovat i další firmy, a vznikají Uloženky, Geis Pointy nebo Pickupy, pro Zásilkovnu představuje největší konkurenci Česká pošta. „Nedávno jsme spustili službu pro fyzické osoby, což je pro nás nový segment, zároveň na něm působí kromě další firem také Česká pošta. Věříme, že se bude jednat o nejjednodušší a jeden z nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na našem trhu. Službu stavíme na maximální jednoduchosti, a to jak pro odesílatele, tak především pro samotná výdejní a podací místa,“ porovnává Simona Kijonková.

Také do posílání zásilek mezi lidmi nasadila firma technologie. Zákazník vyplní všechny potřebné údaje pro odeslání zásilky kdekoliv přes mobilní aplikaci a na podacím místě Zásilkovny sdělí pouze vygenerované heslo k zásilce. Odpadnou tak fronty i vyplňování formulářů. Služba pojmenovaná Mezi námi začíná na ceně 65 korun a jejím prostřednictvím lze odesílat zásilky jak s dobírkou, tak bez dobírky.

„Podobně jako u dalších služeb jsme mysleli především na to, aby byl celý proces maximálně jednoduchý, pohodlný a levný. V letošním roce chceme službu spustit také na Slovensku a Maďarsku, na začátku roku příštího pak v celé Evropě,“ vysvětluje Simona Kijonková.

První robot

Foto: ZásilkovnaLetos v květnu Zásilkovna představila robotické zařízení pro rychlý výdej zásilek Z-BOT. První je umístěn v Obchodním centru Chodov v Praze. Pokud se nová služba osvědčí, plánuje Zásilkovna umístit zařízení v dalších obchodních centrech jak v Praze, tak i v dalších městech České republiky. Maximální kapacita zařízení Z-BOT je až 315 zásilek denně, jejich výdej zvládne za několik vteřin.

„Z-BOT zavádíme jako jednu z dalších možností, kde si zákazník může svoji zásilku vyzvednout. Umístění takového zařízení je vhodné především ve velkých obchodních centrech, kde je vysoká koncentrace lidí. Naše výdejní místa jsou tam zákazníky velmi často využívána a Z-BOT jim nabízí další možnost, jak si velmi rychle a pohodlně zásilku vyzvednout a ušetřit čas,“ popisuje Simona Kijonková.

Zásilkovna je součástí skupiny Packeta. V loňském roce byl obrat skupiny 790 milionů korun. V meziročním srovnání šlo o sedmdesátiprocentní nárůst. Počet přepravených zásilek byl 11 milionů, jen za poslední dva měsíce roku 2018, v době vánoční špičky, Zásilkovna přepravila 3,3 milionu zásilek. V letošním roce očekává Packeta obrat ve výši 1,3 miliardy korun a 18,5 milionů přepravených zásilek. Skupina bude také pokračovat v upevňování svých pozic na zahraničních trzích a v expanzi do dalších zemí. Nyní působí v celkem 15 státech, do konce letošního června chce být ve všech zemích Evropské unie.

Dalibor Dostál

Společnost Zásilkovna v kostce

Doručovací společnost Zásilkovna je český franšízový logistický projekt pro internetové obchody, který vznikl v roce 2010. Zásilkovna má aktuálně téměř 2500 výdejních míst v celé střední a východní Evropě, kde spolupracuje s více než 26 000 e-shopy. E-shopy tak mohou posílat své zásilky nejen po celém Česku a Slovensku, ale také do Maďarska, Rumunska, Itálie, Švýcarska, Polska, Německa, Rakouska, Bulharska, Velké Británie, Slovinska, Chorvatska, Francie či na Ukrajinu. K letošnímu roku Zásilkovna přepravila více než 30 milionů zásilek. Simona Kijonková letos převzala cenu Manažer roku v kategorii Služby.

• Oblasti podnikání: E-commerce

Doporučujeme