Zásilky do Vietnamu čelí přetížení regionálních přístavů

Námořní doprava v Asii je přetížená, přičemž 60 % lodí musí čekat na zakotvení. Singapurský kontejnerový přístav, druhý největší uzel na světě, zažívá největší přetížení od pandemie covidu-19.

Čekání na vstup do singapurského přístavu bývalo méně než jeden den, ale nyní musí lodě čekat týden. Prodlužují se také čekací doby v přístavech v Malajsii a Číně.

Ilustrační fotografie

Částečně je to způsobeno tím, že lodě nyní plují do Číny pro naložení zboží do Spojených států před 1. srpnem, aby se vyhnuly uvalení antidumpingových cel. USA plánují od srpna uvalit 25–100% cla na čínské zboží (např. baterie, elektrická vozidla, zdravotnický materiál atd.).

Niki Frank, generální ředitel asijsko-pacifické pobočky DHL, uvedl, že dřívější začátek hlavní přepravní sezóny se zdá být způsoben dodatečným doplňováním zásob, zejména v USA. „Výrobci a maloobchodníci mohou chtít dostávat zboží do svých skladů dříve než obvykle, protože se očekává, že poptávka silně poroste,“ řekl.

ExportMag.cz: Čipy a jízdní kola. V čem ještě exceluje malý velký Tchaj-wan?

Rok 2023 se pro vietnamské exportéry vyznačoval menším počtem objednávek, klesajícími příjmy a nižšími zisky. V roce 2024 přichází další překážky v důsledku prudce rostoucích nákladů na dopravu. Rostoucí náklady, ale i přepravní doba má velký dopad například na přepravu čerstvého ovoce. Hlavní exportér ovoce Vina T&T Group z Ho Či Minova Města dodává každý týden do Spojených států a EU desítky kontejnerů.

Napětí v Rudém moři zvýšilo náklady na dopravu o 30–50 % a zároveň prodloužilo dobu přepravy o 10–14 dní. Nejkratší cesta kontejnerů z Asie do Evropy vede přes Rudé moře a Suezský průplav. Od konfliktů v oblastech Rudého moře musely lodní společnosti změnit své itineráře, neproplout Suezský průplav a místo toho obeplout celou Afriku.

V současné době jsou náklady na dopravu do Evropy asi 8 200 USD za 40stopý kontejner, což je dvojnásobek ceny na konci roku 2023. Podobně prudce vzrostly i ceny na jiných trasách do USA, Indie, na Střední východ a do jižní Asie. Sazby za přepravu na nový indický trh se za pouhých osm měsíců zvýšily více než třikrát (z 1000 USD na 3500 USD za 40stopý kontejner a ze 700 USD na 2500 USD za 20stopý kontejner).

USA a EU jsou dva hlavní vývozní trhy Vietnamu. V loňském roce činil obrat zboží s evropským regionem 71,14 mld. USD a se Severní Amerikou 122,3 mld. USD. Celkový obrat dovozu a vývozu těchto dvou oblastí představuje 28,4 % celkové hodnoty obratu Vietnamu v roce 2023. Le Quang Trung, místopředseda VLA (Vietnamská logistická obchodní asociace), uvedl, že podniky by měly diverzifikovat způsoby dopravy. „Například zboží vysoké hodnoty se může místo po moři pohybovat vzduchem. Kromě toho bychom se měli více orientovat na asijské trhy, protože přepravní sazby v tomto regionu vzrostly jen mírně,“ řekl.

Vietnamské podniky vyvážejí převážně za podmínek Free on Board (FOB) a dovážejí za podmínek Cost, Insurance, and Freight (CIF). „V současné době však místní vývozci přecházejí z FOB na CIF a letošní zvyšování cen dopadá primárně na exportéry,“ uvedl Dang Dinh Long, ředitel spediční společnosti Mega A Logistics.

V krátkodobém horizontu odborníci předpokládají, že přetížení v asijských přístavech se nezmírní, takže sazby kontejnerové přepravy mohou zůstat vysoké ještě ve třetím čtvrtletí tohoto roku.

Autor: Luboš Marek, místní zástupce ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Hanoji. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku.

• Teritorium: Asie | Vietnam | Zahraničí
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika

Doporučujeme