Regulace kolumbijského trhu
Vnímání Kolumbie v otázce regulace trhu se zdravotními potřebami a přístroji není tak přísné ve srovnání s ostatními zeměmi Latinské Ameriky, například s Mexikem nebo Brazílií. Nicméně samotný proces může být velice zdlouhavý a byrokraticky náročný.
Každá společnost, která uvažuje o dodávání zdravotnického zařízení na místní trh, musí mít vyřízenou registraci u Národního institutu kontroly medikamentů a potravin INVIMA. Tuto část většinou zajišťuje místní zástupce nebo distributor zahraniční firmy. Pokud má výrobce daný produkt certifikovaný pro prodej např. v EU nebo USA, je samotný proces registrace relativně jednoduchý. Obecné informace, požadavky nebo samotný proces registrace zdravotnického zařízení jsou k nahlédnutí na webu INVIMA.
Klasifikace zdravotnické techniky se v Kolumbii řídí čtyřstupňovým rizikovým modelem (třída I, třída IIa, třída IIb a třída III). Tato klasifikace je podobná systému v EU a dalším např. GHTF (Global Harmonization Task Force). Pokud dané zařízení patří do skupiny s nižším rizikem (podle kol. systému), může si společnost zažádat o zrychlené přezkoumání a dostáhnout tak vstupu na trh v kratší době. Za ideálních podmínek registrace trvá přibližně 3 týdny v závislosti na typu výrobku, potřebných certifikátů apod.
Důrazně doporučujeme, aby česká společnost registrovala své výrobky u INVIMA pod svým názvem, a nikoliv pod jménem místního distributora. V takovém případě by totiž nebylo možné změnit distributora, případně využít služeb dalšího partnera, a to po dobu platnosti certifikátu (obvykle 5–10 let).
Vstup na trh
Kolumbijský trh je relativně otevřený, ale vstup na něj není většinou pro nové firmy úplně jednoduchý. Podle informací z portálu Trading Economics z roku 2020 je Kolumbie na 67. místě ze 190 zemí v indexu jednoduchosti podnikání (Ease of Doing Business Index). Pro srovnání, Česká republika byla ve stejný rok na 41. místě.
Pro vstup na lokální trh s lékařským zařízením je třeba, aby si česká společnost zaregistrovala v Kolumbii firmu, anebo aby si vybrala lokálního partnera. Nejběžnější způsob je spolupráce přes importní firmu nebo oficiálního zástupce. Klíčové především pro zdravotnický sektor je, aby tato osoba nebo firma měla dobré vztahy jak s privátní sférou, tak i s tou státní. Zkušenosti s importem a s participací na státních tendrech jsou důležité vlastnosti místního partnera. S výběrem vhodného kandidáta vám můžou pomoci v rámci služeb pracovníci kanceláře CzechTrade v Bogotě.
Po navázání spolupráce s lokálním zástupcem přichází na řadu registrace výrobků u INVIMA. Registrace je platná obvykle 10 let. U zařízení skupiny I a IIa platí, že registrace se automaticky obnoví v okamžiku předložení žádosti u INVIMA. U skupin IIb a III se musí žádost o obnovení/prodloužení registrace předložit INVIMA minimálně 3 měsíce před vypršením platnosti daného certifikátu. Je třeba počítat s tím, že proces registrace obvykle trvá v rozmezí 1 až 2 měsíce.
Níže přinášíme orientační ceny za registraci INVIMA:
- Registrace produktu: poplatek činí 3,3násobek minimální měsíční mzdy, což v roce 2023 při průměrném kurzu platném ke dni vypracování této analýzy (květen 2023) činí přibližně 850 USD + DPH 19 %.
- Modifikace existující registrace: poplatek činí 0,6násobek minimální měsíční mzdy, což v roce 2023 při průměrném kurzu platném ke dni vypracování této analýzy činí přibližně 155 USD + DPH 19 %.
- Pro administrativní pomoc při registraci INVIMA lze využít některých místních renomovaných právnických kanceláří. Honoráře za registraci se mohou pohybovat v rozmezí 1500–2300 USD bez DPH 19 %. Poplatek obvykle zahrnuje jak přípravu podkladů pro sepsání žádosti o registraci INVIMA, tak i samotnou žádost na úřadě a následné kroky pro její získání.
Upozorňujeme, že ceny jsou pouze orientační v závislosti na nabídce každé právnické kanceláře a rozsahu požadovaných služeb.
Jak již bylo řečeno, kolumbijský trh se zdravotnickou technikou je výrazně závislý na dovozu ze zahraničí. Pro místní partnery je klíčovým faktorem cena, což je bohužel všeobecným pravidlem napříč všemi sektory. Ve zdravotnictví je ale kromě ceny vyvíjen velký tlak i na kvalitu nabízeného zboží.
Hlavní koncoví uživatelé ve zdravotním sektoru v Kolumbii jsou nemocnice. Ty jsou zároveň považovány za hnací sílu pro zadávání veřejných zakázek ve státních nemocnicích za účelem zvýšení efektivity, snížení provozních nákladů a získání akreditace za kvalitu prováděných služeb. Historicky byly tyto inovace řízeny konkrétním lékařem pro konkrétní účel, nebo výrobcem, který pomáhal realizovat pilotní projekty s cílem představit a prodat své produkty. Mnoho kolumbijských univerzit však tento trend mění tím, že stimuluje inovace prostřednictvím vzdělávání a „objevováním“ nových technologií.
Obchod na dálku
V Kolumbii se všeobecně klade velký důraz na silné mezilidské vztahy. To se promítá i do zdejších obchodních zvyklostí a jedná se o jeden z důležitých faktorů, které musí vzít zahraniční partneři v potaz. Osobní kontakt s kolumbijskou firmou je velmi důležitý a například pouhý obchodní oběd s místním partnerem přinese do tohoto vztahu mnohem víc důvěry a porozumění.
Při obchodování na dálku s místní společností je také nezbytné udržovat pravidelný kontakt. Opět nejlépe osobní. V dnešní době můžeme ale využívat i nejrůznější prostředky komunikace. Např. Whatsapp je tu běžně užívaným způsobem, jak se spojit s podnikateli a obvykle funguje mnohem lépe než třeba e-mail. Při komunikaci s místními partnery je také mít na paměti, že preferovaným jazykem zůstává španělština. Anglický jazyk mnohdy v praxi nepoužívají ani vedoucí pracovníci firem.
Veřejné zakázky ve zdravotnictví
Kolumbie nediskriminuje zahraniční dodavatele a umožňuje jim účastnit se veřejných výběrových řízení. Dodavatelé jsou však vázáni přísnými předpisy, aby se těchto tendrů mohli zúčastnit. Zahraniční společnosti se musí zaregistrovat u Registro Único de Proponentes (RUP) a jsou povinny jmenovat právnickou osobu (právního zástupce). Dále je třeba zřídit si zde kancelář anebo spolupracovat s místní společností.
Lokální soukromé lékařské subjekty jsou v mnoha případech vázány stejnými pravidly a předpisy jako veřejné nemocnice. Model, v němž soukromá zařízení žádají o státní financování při zadávání veřejných zakázek, se děje prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru. Soukromí hráči, kteří nespadají pod kritéria stanovená vládou, si mohou vytvořit vlastní postupy pro zadávání zakázek.
Proces výběrového řízení
Postup:
- Studie proveditelnosti: studie o potřebě konkrétní veřejné zakázky.
- Žádost o předložení návrhů: popis kritérií pro způsobilost účastnit se tendru.
- Představení podmínek a detailů veřejné zakázky.
- Zápis do Sistema Electrónico de contratación Pública (SECOP): Zveřejnění tendru na oficiálním portálu zadávání veřejných zakázek.
Podle průzkumu, který na místním trhu provedla nizozemská vláda v roce 2019, vyplývá, že spolupráce ve smyslu prodeje diagnostických přístrojů, je jednodušší s privátním sektorem. Nejefektivnějším způsobem zahájení spolupráce je oslovení konkrétního lékaře (specialisty) nebo ředitele dané soukromé kliniky. Dalším zajímavým zjištěním je, že 90 % veškerých obchodů s firmami ze zdravotního sektoru, je koncentrováno na území hlavního města.
V současné době jsou v kolumbijském soukromém sektoru aktivní velké zahraniční skupiny, které nakupují pro velké sítě nemocnic. Za účelem vstupu do těchto typů vyjednávání jsou zásadní a klíčové vztahy prostřednictvím ambasád a diplomatických skupin.
Ze studie také vyplývá, že je v Kolumbii velmi těžké uzavřít partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) především kvůli náročné legislativě. Dalším důvodem, proč tomu tak je, je fakt, že u soukromých společností panuje značná nedůvěra ve státní instituce. Studie také uvádí, že to jsou EPSky, které mají plnou kontrolu nad výdaji a rozhodují o tom, jaký typ investic půjde do jaké služby. Výzkum také zmiňuje, že se platby dodavatelům zdravotnického vybavení v poslední době zrychlily ze 100 na 80 dní.
Role EPS v privátním a veřejném zdravotním sektoru
V současné době existuje v Kolumbii 44 EPS, z nichž většina funguje v rámci tzv. dotovaného režimu (stát kontraktuje tyto společnosti a platí je z daní poplatníků). 10 z celkového počtu funguje na základě plateb od pojištěnců a 3 využívají obou režimů současně. Vzhledem ke skutečnosti, že všichni Kolumbijci mají povinnost spadat pod jeden z těchto režimů, hrají EPSky ve zdravotnickém sektoru důležitou roli.
Kolumbijské zdravotnictví funguje na základě systému solidarity a systém jako celek podporuje také vysoce rizikové skupiny klientů. EPSky jsou motivovány k tomu, aby poskytovaly pouze nezbytnou péči a zabránily šíření nebo rozvinutí nemoci, a tím následně vysokým nákladům za léčbu v budoucnosti.
Klíčová kritéria pro nákup zahraničního zboží a služeb
Následující body se vztahují nejen na zdravotnický sektor, ale dají se aplikovat napříč celým trhem.
- Cena a kvalita: Kolumbie je trh velmi citlivý na cenu. Cena je zásadní faktor při výběru dodavatele zdravotnického zařízení. Hned za ní následuje kvalita nabízeného zboží/služby.
- Záruční a pozáruční opravy: místní firmy kladou velký důraz na to, aby dodávající zahraniční společnost zaručila bezproblémový záruční a pozáruční servis.
- Zaškolení místních pracovníků: důležitou roli hraje také schopnost zahraniční firmy zaškolit místní pracovní sílu.