Neekologický průmysl fosilních paliv podporují prostřednictvím rozličných fondů banky po celém světě. Ročně investují desítky miliard dolarů například do těžby ropy a zemního plynu.
„Pokud máte peníze uložené v takových bankách, logicky podporujete příliv financí do těchto oblastí,“ upozorňuje Júlia Kotula. Podle slovenské podnikatelky ale můžete investovat své peníze smysluplně a zároveň ekologicky a udržitelně.
„Chcete-li, aby vaše finance podporovaly ekologii, pomůžeme vám přesměrovat vám peníze do zelenějších, udržitelnějších fondů. Takto jsme pomohli investovat lidem a firmám už 260 milionů liber. Primárně nám jde o to, aby banky vaše prostředky nezneužívaly,“ říká Julia Kotula v nové epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.
Co jsou zelené fondy?
Zelené fondy jsou součástí širší rodiny takzvaných ESG (Environmental, Social and Governance) fondů, které se při investování soustřeďují na společnosti zohledňující životní prostředí, sociální a odpovědné řízení.
Nápad se zrodil pod tatranskými velikány
Idea, jak podpořit ekologické investice, se zrodila v hlavách obou zakladatelů při procházkách přírodou ve Vysokých Tatrách. Času na přemýšlení měli pod tatranskými štíty dostatek, většinu aktivit na podzim 2021 utlumila pandemie covid-19.
Při debatách s lidmi včetně insiderů prý následně zjistili, že se svět financí na ekologii a udržitelnost soustřeďuje méně než jiná odvětví. A právě jejich startup Mother Tree chce kontinuálně přispívat ke změně.
How green is my money? Tuto otázku, na kterou firma Júlie Kotuly nabízí odpověď, si položili například studenti slavné Cambridgské univerzity. Ti také Mother Tree hromadně podpořili a přiměli univerzitu přesměrovat své peníze do jiné „ekologičtější“ banky. Cambridge navíc v poslední době následovaly další čtyři britské vysoké školy.
V bohulibé činnosti pomáhá startupu z pozice garanta také známý britský vědec, environmentalista a bratr zakladatele internetu (World Wide Web) Mike Berners-Lee. I díky němu dnes poskytuje Mother Tree klientům přesnější a ověřená data o tom, jakou uhlíkovou stopu za sebou zanechávají jednotlivé společnosti a fondy či která banka je pro ně v tomto ohledu výhodnější.
Firmy se na nás mohou spolehnout
Start netradičního byznysu Júlie Kotuly přitom nebyl jednoduchý. Co bylo před čtyřmi lety vůbec nejsložitější?
„Musím říct, že jsme dosud nenarazili na nic, co bychom nedokázali zvládnout. Velmi složité ovšem bylo přijít s nápadem, který je inovativní, což se nám podařilo, ale zároveň vytvořit to, za co jsou lidé ochotni zaplatit. Každý by si přece mohl říct: banku si vyměním sám a nepotřebuji si kvůli tomu platit nějaké služby navíc. Tak jednoduché to ale není,“ usmívá se Kotula.
Od nápadu k realizaci přitom se svým britským manželem ušli jen kratičkou cestu. „Šlo to velmi rychle. Během pouhých čtyř měsíců jsme vyvinuli první kalkulačku na vypočítání CO2 (uhlíkové stopy) a od té doby se náš byznys úspěšně rozvíjí,“ dodává.
Všechny holky chtěly ko-ra-le. Ručně vyráběné šperky ze dřeva a skla jdou na odbyt
Sama uvažuje o tom, že se se svým projektem pokusí dobýt také slovenský a český trh, nápad je ale zatím v plenkách a s manželem zatím další expanzi neřeší.
Podle Júlie Kotuly je jejich byznys z povahy věci marketingově „fantasticky přitažlivý“, museli ale citlivě a přesně vybrat správnou cílovou skupinu zákazníků a nabídnout jí to, co skutečně potřebuje.
„Jednotlivec, který využívá služeb jedné maximálně dvou bank, si hravě poradí sám. Větší firmy, jejichž peníze jsou investovány do více a komplexnějších fondů, už ale nemají vždy přehled, kam jejich peníze směřují. Potřebují se spolehnout na kvalitní data, a právě v tom je naše příležitost poskytnout jim servis, za který jsou ochotni zaplatit,“ dodává zakladatelka Mother Tree.
Podniky na ESG a ekologii slyší
Popularita zelených fondů ve světě stále roste, ESG investice mají být v Evropě dominantní už v roce 2025.
„Firmy na ekologické dopady slyší a samy se chtějí posouvat dopředu k větší udržitelnosti a ESG. No a další věc je ta, že zmíněné zelené fondy mají mnohokrát výnosnější portfolio než ostatní. Pokud jim prokážeme, že jim to může vynést i více peněz, tak už je to jednoduché rozhodování,“ směje se podnikatelka.
V každém byznysu je důležité především neustále komunikovat s lidmi, tedy s vašimi potenciálními klienty, připomíná Kotula. „Oni jsou ti, kteří od vás budou kupovat váš produkt nebo službu. Pomohou vám nahlédnout do toho, co skutečně potřebují a kde existuje poptávka na trhu.“
Jedním z cílů MotherTree je do roku 2025 přesunout do zelené ekonomiky miliardu liber. „Děláme to tak, že počítáme uhlíkovou stopu vašich úspor a nabízíme vám nejlepší alternativy pro planetu i vaši peněženku,“ oslovují potenciální zákazníky zástupci startupu.
Jak se stát úspěšnou podnikatelkou?
A co by Júlia Kotula poradila ženám, které chtějí úspěšně nastartovat a rozvíjet vlastní byznys? „Rozkouskujte si toho „slona“, který je před vámi, na menší dílky a soustřeďte se především na věci, které vytvářejí přidanou hodnotu, zajímají vaše potenciální klienty a mají na ně vliv,“ říká.
Potenciálně úspěšná podnikatelka by se určitě měla neustále potkávat s lidmi, říkat jim, co dělá a nabídnout jim to, co očekávají. Díky tomu může každý start vlastního podnikání výrazně urychlit.
Zvědavost a odvaha jsou podle mne dvě nejdůležitější ingredience. Podnikatele vždy dovedou, tam kam je potřeba
Júlia Kotula
Žena, jež se chce stát úspěšnou podnikatelkou, by měla mít následující vlastnosti: „Zvědavost a odvaha jsou podle mne dvě nejdůležitější ingredience. Myslím si, že vás vždy dovedou tam, kam je potřeba. Mimochodem vždycky když se před někoho postavíte a řeknete mu co děláte / plánujete, můžete víc získat než ztratit. Určitě víc, než když budete přešlapovat na místě a jen přemýšlet a čekat,“ doplňuje Júlia Kotula.
Své zkušenosti s byznysem, vedením mezinárodních projektů pro společnosti na akciových trzích a škálováním startupů v Británii, ostatně využívá zakladatelka Mother Tree také k mentoringu a koučinku podnikatelek.