Potravinový zákon
V Chile existuje zákon o potravinách (20.606), který zvyšuje požadavky na snižování škodlivých látek v potravinách. Tento zákon stanovuje, že všechny potravinové produkty musí být jasně označeny prostřednictvím varovných značení „ALTO EN“ na přední straně etiket a obalů.
Označení udávají, jestli byl do potravin přidán sodík, nasycené tuky nebo cukry, které překračují limity stanovené ministerstvem zdravotnictví pro dané produkty. Účelem tohoto zákona je informovat spotřebitele o kvalitě potravin, vylepšení nabídky na trhu a zvýhodnění přístupu ke zdravým potravinám a zvýšení indexu výživy.
Potravinářský průmysl v době pandemie
Pandemie covidu-19 změnila pohled nejen na zdravotnické sektory jednotlivých zemí, ale ovlivnila také další obory v celosvětovém měřítku. Jedním z nich byl také rozvoj několika nových možností a inovací v potravinářském průmyslu v Chile.
Jednou z rozvíjejících se kategorií s velkým potenciálem uspět jsou zdravé potraviny a produkty. Díky několika propagacím ze strany vlády, která se snaží chilské obyvatelstvo orientovat na lepší a zdravější stravování, vzrostla poptávka po zdravých potravinách na tomto trhu. Také národní společnosti se snaží tomuto novému trendu přibližovat ve své produkci. Chilští spotřebitelé aktuálně hledají hlavně dietní věci s vysokým obsahem proteinů, především v mléčných výrobcích.
Dalším odvětvím, kterému dopomohla v rozvoji hlavně celosvětová pandemie je e-commerce. Ve velké míře se rozmohl systém objednávání potravin přes internet a dovoz z obchodů ke koncovým zákazníkům a také rozvoz hotových jídel z jednotlivých restaurací a stravovacích komplexů, které do té doby tuto možnost ani nenabízely.
Hlavní logistické služby v potravinářském sektoru, jako jsou třeba kolumbijská služba Rappi, která aktivně funguje také v Chile, dokázaly zvýšit své příjmy od začátku pandemie o několik tisíc milionů USD ročně. V Chile funguje také rozvoz pomocí služby Cornershop, digitální platforma umožňuje nákup potravin přes internet a dovoz až ke dveřím domu. Přes karanténu a neustálá omezení se stala jednou z nejvyužívanějších platforem.
V rámci přímých prodejů se vedle e-commerce také zrychlil distribuční kanál prodeje produktů od výrobce ke spotřebiteli. Zde se již v mnoha případech vynechávají prostředníci, kteří v mnoha ohledech velmi zpomalují službu dodání. Menší společnosti se přiklonily za posledních několik měsíců k přímému prodeji díky digitálním možnostem internetu na svých webových stránkách. Využili k tomu e-shop či prodeje přímo přes sociální sítě a WhatsApp.
Příležitosti pro české firmy
V potravinářském průmyslu jsou největší obchodní příležitosti pro české firmy hlavně v oblasti dodávek potravinářských technologií, které pomůžou k efektivnějšímu a výkonnějšímu zpracování zemědělské produkce a výrobě finálních produktů pro lokální trh. Také mohou pomoci zvýšit produkci chilským zemědělcům pro slibně se rozvíjející export potravinářských produktů z Chile.
Hlavními položkami českého exportu do Chile jsou pak dovozy piva, syrovátky, chmele, sladu a dále nejrůznějších polotovarů či cereálií.
Velmi důležitou oblastí se zajímavými příležitostmi pro české firmy mohou být taktéž inovativní postupy pro chov dobytka spojené s technologiemi, jako jsou inseminátory na šlechtění dobytka či chov slepic.
V potravinářském průmyslu je nadále možnost rozvoje také v konzervárnách či udírnách, stejně jako v oblasti pasterizace, tanků na mléko, pivovarnictví (pivovary a mikropivovary) či pekárenských technologiích.
Zdroje informací
Dokumenty:
- Boletín del vino, junio 2021
- Comercio exterior de Chile
- Food Processing Ingredients
- Chilealimentos: Informe de exportaciones a mayo 2021
- La agricultura familiar campesina en Chile y los usuarios de INDAP
- Panorama de la agricultura chilena / Chilean Agriculture Overview
Články:
- Cierre anual ranking lácteo exportaciones e importaciones
- Entregan cifras detalladas de las exportaciones de productos del mar
- Exportación de carne bovina chilena crece 35,7% entre enero y agosto
- Exportaciones de fruta fresca chilena crecen 8,9% en lo que va de la temporada
- Exportaciones chilenas de frutos secos a Emiratos Árabes Unidos aumentan en 2019
- Chile como potencia alimentaria y la importancia del nuevo Ministerio
- La industria alimentaria de Chile exporta a 150 países
- La industria alimentaria chilena saldrá fortalecida después de la pandemia
- Ley de Alimentos: Manual de Etiquetado Nutricional
- Oportunidades para el sector alimentos en medio de la crisis del COVID-19
Webové stránky:
Zpracováno zahraniční kanceláří CzechTrade Santiago de Chile.
Další perspektivní obory v Latinské Americe: