Změna pro firmy: Google upřednostňuje weby přizpůsobené mobilním zařízením

Při vyhledávání z mobilních zařízení bude Google nově preferovat stránky, které jsou pro zobrazování na těchto zařízeních uzpůsobené. Úpravy webu musí podstoupit všechny firmy, které chtějí, aby se obsah jejich stránek zobrazoval na předních pozicích v telefonech a tabletech.



Jedna z nejdůležitějších změn ve vyhledávání webových stránek proběhla poněkud bez povšimnutí. Největší světový vyhledávač Google změnil od 21. dubna svůj algoritmus tak, že při vyhledávání z mobilních zařízení, jako jsou chytré telefony a tablety, bude preferovat stránky, které jsou pro zobrazování na těchto zařízeních uzpůsobené.

Důvod? Stále více lidí na světě používá mobilní zařízení jako primární přístroj pro brouzdání po internetu. „Všichni jsme to někdy zažili. Jste na telefonu a prokliknete na webové stránky, kde zjistíte, že jsou špatně čitelné nebo se na nich v tomto prostředí obtížně orientujete a ovládáte je,“ vysvětluje Cody Kwoke z Googlu.

Navíc nedostatek „mobilní přívětivosti“ je také příčinou, proč lidé takové stránky rychle opouštějí. Výzkum, který si nechal Google udělat, ukazuje, že 74 procent uživatelů se nevrací na stránky, kde se při návštěvě z mobilního zařízení setkali s technickými nedostatky.

Kdo se přizpůsobí, bude výš

Google nyní zobrazuje u mobilního vyhledávání na vyšších pozicích stránky, které jsou pro různé formáty přizpůsobené a jsou takzvaně responzivní. Firmy, které mají na internetu svoje webové prezentace, budou muset co nejdříve zjistit, zda mají web připravený na zobrazování v mobilních zařízeních.

„Podle mé zkušenosti podniky spíše nevědí, zda je jejich web responzivní nebo ne. Změna algoritmu sice tentokrát vzbudila o něco větší rozruch než obvykle, ale spíše v kruzích okolo webdesignu,“ říká Jakub Machala z internetové reklamní agentury webees.cz.

Firmy se podle něj k této informaci většinou nedostaly, a pokud ano, nepřikládají jí odpovídající váhu. „Změna je navíc postupná, takže řada firem si toho ještě ani nevšimla. Některé ji ani zaznamenat nemohou, protože se ještě v plné síle neprojevila,“ dodává Jakub Machala.

Přesná čísla sice neexistují, ale podle odhadů jsou responzivní weby v České republice zatím v menšině. „Ale rozhodně nejsme v tomto ohledu nijak pozadu oproti zahraničí, možná tentokrát spíše naopak,“ konstatuje Jakub Machala. Zda je jejich web responzivní, si mohou firmy ověřit na specializované stránce Googlu. Zjistí-li, že stránky nejsou vhodné pro zobrazování na mobilních zařízeních, nezbývá jim nic jiného, než investovat peníze do úpravy. Ta nemusí být nijak extrémně drahá.

„Záleží na konkrétním webu. Pokud webdesignér myslel alespoň z části na pozdější rozšiřitelnost, je responzivitu možné s určitými omezeními, například co se využití stávající grafiky týká, aplikovat i na běžící web. A to v řádu několika jednotek až desítek hodin práce,“ odhaduje Jakub Machala. Pokud je ale web pro předělání zcela nevhodný, což je menšina stránek, pak je jediným řešením tvorba nového webu.

Také Google uklidňuje především majitele malých a středních firem, kteří by se obávali investice do úpravy webu jako finanční zátěže. „Dobrá zpráva je, že tato změna není ani finančně náročná, ani nezabere příliš času. Pokud neplánujete celkový redesign vašeho webu, pro malý podnikatelský web s 10 až 20 stránkami by měla být změna hotová za jeden den nebo i rychleji,“ konstatuje Cody Kwoke.

Cenové rozpětí celodenní práce na webu se může u různých dodavatelů významně lišit, nicméně každý majitel firemního webu zhruba ví, jaká je cena hodinové či denní práce jeho obvyklého dodavatele. Náklady na úpravu tak snadno odhadne.

Původní web úpravy nezhorší

Firmy se nemusejí obávat, že úprava pro mobilní zařízení naruší zobrazování webu na stolních počítačích, například zvětšením písma, zmenšením obrázků a podobně. „Plnou verzi webu je možné téměř vždy ponechat zcela nedotčenou a pracovat jen a pouze s jinými velikostmi obrazovek,“ zdůrazňuje Jakub Machala.

Protože většina firem by na změnu ve vyhledávání přišla až ve chvíli, kdy jim začne klesat návštěvnost stránek, snaží se internetové agentury tomuto negativnímu vývoji předejít. „Naše klienty na tuto změnu upozorňujeme a poměrně úspěšně jim nabízíme řešení v podobě úpravy stávajících webů nebo dokonce tvorby webů nových tam, kde například dává smysl jejich generační obměna,“ konstatuje Jakub Machala.

Změna je pro firmy důležitá, ale nejde o jediné kritérium, které má na návštěvnost stránek vliv. Těch je celkem více než dvě stě (Google je ovšem nezveřejnil, stejně tak váhy jednotlivých kritérií při vyhledávání). Na druhou stranu také ostatní vyhledávače postupně přejdou na podobný systém, takže se firmy bez responzivního webu neobejdou.

A ke změnám došlo ještě před spuštěním nového algoritmu. „Za dva měsíce, které uplynuly od oznámení změny až do jejího spuštění, jsme zaznamenali nárůst podílu responzivních webů o 4,7 procenta,“ ilustruje Cody Kwoke.

Údaje o podílu mobilních zařízení v přístupu na internet se v České republice značně liší. Podle průzkumu Sdružení pro internetový rozvoj v ČR se tímto způsobem na internet v závěru roku připojovalo 49 procent tuzemských návštěvníků. Podle statistik společnosti Webnode, na jejíž platformě běží milion webů, to však bylo jen 6 procent návštěvníků. Ale například na portálu Aukro.cz tvořila tato návštěvnost 27 procent. V některých zemích světa přistupuje na web přes mobilní zařízení kolem 80 procent uživatelů.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Software a ICT služby

Doporučujeme