Nejvyšší sazba platí pro standardní pivo a nižší sazby pro pivo s malým obsahem sladu, nazývané happoshu, a bezsladové nápoje, známé také jako pivo třetího typu nebo „žánrové pivo“.
Od tohoto října Japonsko snížilo daň u běžného piva ze 70 jenů na 63,35 jenu za pivo o objemu 350 mililitrů, zatímco daň z nového žánrového piva zvýšilo z 37,8 jenu na 46,99 jenu, což odpovídá daňové sazbě happoshu s nízkým obsahem sladu, která zůstala nezměněna.
Díky svému rozložení sortimentu společnost Asahi Group Holdings vyšla jako vítěz těchto daňových změn. V roce 2022 jejich standardní piva tvořila zhruba 60 % objemu prodeje piva, zatímco žánrová piva činila pouze 25 %. Naopak žánrové pivo tvořilo více než 40 % objemu prodeje piva u společnosti Kirin Holdings a kolem 70 % u Suntory Holdings.
ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí
Od první revize daní na pivo, která proběhla před třemi lety, pivovary rozšířily podíl standardního piva ve svém sortimentu, což je trend, který se očekává i po říjnové revizi daně.
Od 1. do 11. října 2023 zaznamenal pivovar Yoho Brewing nárůst objemu dodávek pro maloobchodní distribuci svých řemeslných piv o 110 % ve srovnání s předchozím rokem. Pivovar vyrábí pivo Yona Yona Ale, jednu z nejoblíbenějších značek řemeslného piva v Japonsku.
Pokud jde o pivo nového žánru, spotřebitelé si již před zvýšením daně udělali zásoby. V září před daňovou revizí, společnost Aeon uvedla, že prodej nového žánrového piva vzrostl o 20 % ve srovnání se zářím loňského roku. Všechny výše zmiňované pivovary jsou odběratelem českého chmele.