Zmenšování produktů při zvyšování cen ve Velké Británii

Téměř tři čtvrtiny (73 %) nakupujících ve Velké Británii pozorují zmenšování hmotnosti některých produktů při současném růstu jejich cen (tzv. „shrinkflation“).

Potravinářské společnosti totiž redukují hmotnosti svých výrobků a zároveň zvyšují jejich ceny. Podle nového průzkumu společnosti Barclays tento trend spotřebitelé pozorují nejčastěji u výrobků, jako jsou například čokolády, chipsy nebo sušenky.

Ilustrační fotografie

Průzkum také ukázal, že na základě tohoto jevu 21 % zákazníků přechází ke značkám, které velikost svých výrobků nezmenšily.

V únoru se například standardní balení jednoho typu čokoládových sušenek snížilo ze 400 g na 360 g, jejich cena však vzrostla o 20 pencí. Počet sušenek jiného druhu ve velkém balení byl zmenšen z osmi tyčinek na sedm, ale cena se zvýšila o 0,25 pencí za jednotlivá balení. Ke zmenšení hmotnosti došlo ale například i u majonéz, např. až o 200 g, přičemž jejich cena se zvýšila o 14 %.

ExportMag.cz: Namíchat si müsli po svém? „Zábavné pochoutky“ firmy Mixit uspěly i ve světě

Zmenšování produktů je zapříčiněno v největší míře ruskou invazí na Ukrajinu, která zvýšila náklady na zemědělské komodity, jako jsou pšenice a rostlinné oleje, které se hojně používají při výrobě nejoblíbenějších britských sušenek. Do zvýšené ceny zpracovaných produktů se pak mohou promítnout i dražší energie.

V důsledku vysokých cen potravin více než třetina (35 %) britských zákazníků nakupuje zboží ve větších množstvích, aby se jim podařilo ušetřit. 41 % britských spotřebitelů pak ze stejného důvodu nakupuje zboží v různých obchodech.

Autoři: Paul Wilkins a Tibor Angyal, místní zástupci ČR pro agro-potravinářství, velvyslanectví ČR v Londýně. Více informací o nástrojích Ministerstva zemědělství na podporu exportu naleznete na webu eagri.cz v Proexportním okénku. Zdroj

• Teritorium: Evropa | Velká Británie | Zahraničí
• Témata: Ekonomika ve světě
• Oblasti podnikání: Maloobchod | Obchod | Potravinářský průmysl

Doporučujeme