Velký týden malých firem

Značka La Femme MiMi dává druhou šanci látkám. Kouzlí z nich novou módu

Návrhářka Lan Hoang Nguyen skupuje v Česku i ve světě vyřazené oděvní materiály a dokáže z nich dělat noblesní šaty či doplňky. Přitom spojila prvky asijské módy i šikovnost českých švadlen. Její cesta do světa módy začala kuriózně, když kdysi „drze“ zkritizovala výlohu luxusního obchodu.

Její vášní je dát druhý život starým šatům nebo látkám, které výrobci vyřadí kvůli drobným kazům. Podnikatelka Lan Hoang Nguyen provozuje v centru Prahy módní butik, který staví na originálním konceptu. Návrhářka má v Česku i v zahraničí síť obchodních agentů, kteří nakupují kazový textil, hedvábí nebo i vyřazené košile či šaty.

S návrhářkou Lan Hoang Nguyen (uprostřed) pracuje v jejím pražském butiku další čtyři zkušené švadleny.

Kombinuje pak chybové materiály s těmi bezproblémovými a každý rok z nich dokáže pod značkou La Femme MiMi vykouzlit dvě módní kolekce. „Dříve jsem ledacos nakupovala sama při svých cestách napříč světem. Je to takové věčné překvapení: Někam jedu, něco najdu. Teď už mám kontakty na správné lidi. Například v Německu nakupujeme z velkoskladů. Ty vyřazené látky jsou levnější, přitom často stále velmi kvalitní. Někdy na nich tu chybu ani nenajdu. To bývá třeba případ látek z Japonska. Japonci jsou hrozně pečliví a nároční,“ říká Lan Hoang Nguyen s tím, že pak i kvůli sebemenšímu náznaku vady výrobci v zemi vycházejícího slunce látku vyřazují.

Slovanské ženy mají jiný styl i proporce

Originální přístup má podnikatelka i při navrhování svých módních kolekcí. Protože má rodinné kořeny ve Vietnamu, pracuje často s motivy tradiční saigonské výšivky a využívá vietnamské hedvábí.

Zároveň se ale po celý život učí řemeslu od českých švadlen. Čtyři jsou zaměstnány přímo ve firmě jako nepostradatelná opora podniku. „Dlouho jsem se učila u českých švadlen a krejčových šít, protože jsem potřebovala pochopit, jak se oblékají slovanské ženy, jaké mají tradice, jak rozdílné mají tělesné dispozice,“ vysvětluje návrhářka.

Výsledkem jsou módní kolekce s osobitým, nezaměnitelným stylem. „Je to vlastně vždycky takový gambling. Nikdy nevím, jestli se látka a vzor nakonec klientům budou líbit,“ směje se.

Návrhy některých kolekcí inspiraci asijským stylem oblékání nezapřou.

Máte šílenou výlohu, slyšel prodavač

Podnikatelka pochází z Ho Či Minova Města ve Vietnamu, ovšem už od roku 1993 žije v České republice. Výtvarný cit zdědila po rodičích – oba byli malíři. Od uměleckých spádů ji ale rodina původně odrazovala. „Rodiče malovali krásné obrazy, ale coby umělci měli velice tvrdý život. Děsili se, že bych měla vést podobný život jako oni. Maminka proto chtěla, abych studovala právo nebo ekonomii. Já nakonec vystudovala politologii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Za to studium jsem ráda, díky němu rozumím kontextu zdejší společnosti.“

Už během studentských let se ale začala Lan Hoang Nguyen blížit světu módy a designu. „Chodila jsem na brigády, z toho jsem financovala svůj studentský život a mohla přispět mamince na domácnost. Brigády se točily se kolem toho, co mě baví nejvíc. Dělala jsem kostymérku v reklamní agentuře, upravovala výlohy v luxusních obchodech v Pařížské ulici,“ vzpomíná Lan Hoang Nguyen.

K možnosti aranžovat výlohy se přitom dostala vlastně díky zdravé drzosti a sebevědomí. „Šla jsem jednou kolem obchodu módní značky Calvin Klein. Vešla jsem dovnitř a řekla prodavači: Máte šílenou výlohu. On byl ale dobrý, povídá: Tak nám ji udělejte vy. Zkusila jsem to. A pak mi zavolal pan majitel a řekl: Máš džob!“

Líbí se mi zůstat malá, říká návrhářka

I zárodek firmy vznikl mimoděk ještě za vysokoškolských studií. „Nosila jsem vlastní modely a spolužačky za mnou chodily, že by chtěly taky takové. Tak jsem jim postupně začala oblečení prodávat.“

Obratem firmy se snažím nestresovat, nemám ambici příliš růst, říká Lan Hoang Nguyen.

Formálně svou firmu založila návrhářka pod názvem La Femme MiMi v roce 2007. „Půjčila jsem si od babičky 250 tisíc korun a od kamarádky dalších 50 tisíc. To byl můj veškerý startovní kapitál,“ vzpomíná.

Dnes provozuje etablované studio v pražské Štěpánské ulici, které zároveň funguje jako výrobna. Značka provozuje také vlastní e-shop a zboží prodává i přes mezinárodní platformu Wolf & Badger, která se zaměřuje na nezávislé oděvní značky.

V La Femme MiMi dokážou využít každý starý motouz nebo odstřižek látky.

Firma La Femme MiMi má v současnosti šest zaměstnanců a roční obrat se pohybuje podle sezony mezi třemi až pěti miliony korun. „Jaké je to přesně číslo, to můj mozek obvykle ignoruje. Je to příliš stresující,“ směje se Lan Hoang Nguyen. Ta říká, že neplánuje svůj podnik nijak zvlášť rozšiřovat. „Líbí se mi zůstávat malá. Mám ráda svůj tým skvělých krejčových. Expanze, to by znamenalo zvětšovat ho, pracovat víc s HR, to neumím.“

Zákazníci si zkusili práci s profesionálními švadlenami

Ve výrobně se tak sešla sehraná parta švadlen, které jsou ztotožněny s tvorbou oblečení v duchu recyklace a principu nulového odpadu. Ten se líbí i zákazníkům. „Nechci říct, že moji klienti jsou alternativní. Jsou to prostě jen lidé, kteří hledají jiný životní styl. Ten typ spotřebitelů, kteří rádi nakupují potraviny na trzích. Nebo ti, co když koupí maso, chtějí vědět, odkud pochází. Ne lidé, kteří chodí o víkendu na výlet do obchoďáku IKEA.“

La Femme MiMi se letos na začátku října účastnila iniciativy Velký týden malých firem a připravila v jeho rámci akci, která přesně zapadá do profilu značky. Na setkání nazvané BrunchUpcycling si lidé mohli přinést přímo do sídla firmy staré košile či halenky. Ve spolupráci s profesionálními švadlenami si je pak opravili a vylepšili. Vdechli starým kusům oblečení nový život. A to je vlastně v kostce i krédo této sympatické módní značky.

Značka La Femme MiMi se zapojila do celostátní iniciativy Velký týden malých firem, kterou organizuje Byznys hub Opero a společnost Mastercard. Cílem této iniciativy je ukázat veřejnosti sílu malých podniků v České republice a představit jejich služby, dobré nápady a netradiční výrobky. První ročník iniciativy probíhal od 30. září do 6. října a mnohé společnosti v rámci týdne připravily speciální akce, výrobky a nabídky. K mediálním partnerům patří podnikatelský portál BusinessInfo.cz, který publikuje o některých zajímavých zúčastněných firmách a živnostnících seriál článků.

Tomáš Stingl

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme