Podle odborníků mírné zvýšení ceny konkurenceschopnost českých dopravců neohrozí, nafta by měla nadále zůstat poměrně levná, levnější než ve většině okolních zemí.
Zákon musí ještě podepsat prezident Petr Pavel a následně musí vyjít ve sbírce zákonů. Ministerstvo financí předpokládá, že bude novela účinná už od 1. srpna.
Původně měla nynější snížená sazba spotřební daně z nafty platit do konce letošního roku. Vláda se ale rozhodla kvůli klesajícím cenám pohonných hmot a snaze zvýšit příjmy rozpočtu zvednout sazbu daně dříve.
Tři až čtyři miliardy navíc
Novela by měla státu přinést za každý měsíc asi 800 milionů korun navíc (ve zbytku roku tedy 3 až 4 miliardy). Pro státní rozpočet to znamená o zhruba 725 miliard vyšší měsíční příjem, zbylých 75 miliard půjde do Státního fondu dopravní infrastruktury.
Podle ekonoma Lukáše Kovandy by se spotřební daň z motorové nafty mohla na původní úroveň vrátit letos v září. „Vyšší daň pomůže stabilizovat veřejné finance, byť jen poměrně zanedbatelně. Přesto takový zásah dává smysl. Daň se vrací na úroveň z doby před loňským červnem. Tehdy vláda rozhodla spotřební daň z pohonných hmot snížit z důvodu historicky rekordních cen paliv. Od té doby však paliva, která rekordně zdražily důsledky vpádu ruských vojsk na Ukrajinu, dramaticky zlevnila, v případě nafty až o bezmála 20 korun na litr,“ připomíná ekonom.
Vláda zvedne dočasně sníženou spotřební daň na naftu
Navrácení daně na původní úroveň, tedy o 1,50 koruny na litr výše, bude odhadem znamenat zdražení nafty o 1,80 až dvě koruny na litr. Čerpadláři podle analytika zohlednění také vyšší DPH. Někteří se navíc budou snažit situace využít k navýšení marží.
Česko má pátou nejnižší cenu nafty v EU
Z aktuálních dat Evropské komise vyplývá, že Česko má v červenci pátou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji prodávají pouze na Maltě, v Bulharsku, v Rumunsku a v Litvě. Pokud by se nyní zvýšila daň z nafty průměrně o 1,90 na litr, Česko bude mít stále sedmou nejnižší cenu v EU.
„V pomyslném žebříčku zemí sedmadvacítky se před něj totiž dostanou ještě Polsko a těsně také Španělsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku budou i nadále vyšší než v ČR. Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku dražší jen zhruba o 1,20 koruny na litr. Takový rozdíl nijak dramaticky neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců,“ dodává Kovanda.
S ekonomem ovšem nesouhlasí zástupci Sdružení automobilových dopravců ČESMAD. Podle nich novela české dopravce poradce a jejich konkurenceschopnost vůči zahraničním dopravcům sníží. Podle sdružení by mohlo být řešením zavedení takzvané profesionální nafty, z níž by její část stát vracel dopravcům. Klidní naopak zůstávají autobusoví dopravci, s variantou od počátku roku počítali.
„Chápu, že státní finance nejsou v dobrém stavu, ale takováto rychlá změna nás poškodí. Dopravci mají nasmlouvané zakázky dopředu a vysoutěžili je s vědomím, že daň bude do konce roku stálá. My se potýkáme o halíře a nafta je klíčovou položkou,“ řekl už po oznámeném zvýšení prezident sdružení Josef Melzer.