V České republice se každoročně vyprodukuje 1,2 milionu tun plastového odpadu, podle odborníků jde přitom v naprosté většině o obalový materiál na jedno použití. Změnit toto plýtvání zdroji se snaží nejen malé, specializované obchody na jedné straně a futuristické systémy nakupování na straně druhé. Omezovat plastové obaly začínají i významné české e-shopy.
Internetový obchod Košík.cz začal pracovat na úplném vyloučení plastových obalů ze svého provozu. V současnosti umožnuje objednávat ze 60 druhů sypkých surovin na váhu do recyklovaných sáčků. Testování probíhá ve spolupráci s českými průkopníky precyklace MIWA, jejichž systémem by Košík.cz v budoucnu rád nahradil své prototypové řešení.
Od rýže po oříšky
Na váhu a bez obalu je možné koupit například luštěniny, rýži, mouku, sušené ovoce, oříšky, vločky nebo těstoviny. Nabídka se bude postupně navyšovat na základě zákaznických požadavků. „Kdo jiný než e-shopy s potravinami by měl otevřít diskuzi o bezobalové budoucnosti. Zákazníky díky pohodlnému doručení nákupu až domů nelimituje objem ani váha nákupu. Když vidím, jaké oblibě se u nás těší skleněné zálohované obaly u nápojů, jsem přesvědčen, že tlak na postupné rozšiřování plně bezobalové nabídky má smysl,“ myslí si Tomáš Jeřábek, šéf Košík.cz.
Nákup není nijak složitý – v e-shopu stačí zadat požadované množství, suroviny na váhu pak s dalšími položkami dorazí v jednodruhovém papírovém sáčku s polepkou, splňujícím takzvaný FSC (Forest Stewardship Council) certifikaci. Sáček může posloužit ke skladování potraviny, prázdné obaly pak při dalším nákupu vyzvedne kurýr a Košík zajistí jejich recyklaci. Touto cestou Košík.cz dokáže v budoucnu ušetřit desítky procent plastového odpadu každý den.
„Data z pilotního projektu nám výrazným způsobem zjednoduší vyjednávání s dalšími partnery i následné nasazení výrazně většího portfolia včetně zavedení opakovaně plnitelných obalů s takřka nulovou ekologickou stopou. Považuji to za běžný budoucí standard českého prodeje potravin,“ dodává Tomáš Jeřábek.
Vlastní vývoj
Aktuální technologické řešení, které vznikalo v rámci interního týmu, využívá specializovanou plnicí zónu se zásobníky ve skladu Košíku v pražských Horních Počernicích. Systém, jehož vývoj trval několik měsíců, byl navržen tak, aby bylo možné ho okamžitě integrovat do stávající logistiky Košíku.
S jeho spuštěním zároveň začaly práce na druhé fázi projektu, která zhodnotí zkušenosti zákazníků s bezobalovými nákupy a jíž se budou na základě vzájemného memoranda účastnit vývojáři z technologické firmy MIWA zaměřené na systémy distribuce a prodeje nebaleného zboží.
„MIWA letos vstupuje na trh a Košík by měl být jeden z prvních obchodníků, který naše řešení využije. Plně se shodujeme v naší společné misi. Vlastní pilotní aktivita Košíku nám navíc poskytne důležitá data o zákaznických preferencích, která budeme moci zapracovat do společného startu,“ uvádí za MIWA Hynek Balík a dodává: „Věřím, že se nám i díky tomuto projektu podaří motivovat nejen zákazníky, ale také výrobce, kterým jasně ukážeme, že český trh je na distribuci, prodej i nákup nebaleného zboží připraven.“
Bez plastů
Sekci bez plastových obalů zavedl loni e-shop Rohlik.cz. „Naši zákazníci, pro něž je ekologie stejně zásadním tématem jako pro nás, mohou během nákupu jedním kliknutím zapnout filtr ‚bez plastového obalu‘. Ten jim vybere pouze produkty, které nejsou baleny do plastů,“ říká zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr.
Rohlik.cz svůj sortiment rozšířil o dřevěné a papírové kelímky, tácky či příbory, jimiž nahrazuje plast. Ten v jeho nabídce zůstane pouze do vyprodání zásob. Do prodeje zavádí také rozložitelné sáčky a pytle na odpadky či ekologicky rozložitelné dětské pleny a drogerii ve stoprocentně recyklovaných obalech.
Rohlik.cz také již delší dobu experimentuje s ekologicky rozložitelnými obaly. Například vinohradskou či krůtí šunku balí výhradně do obalů z ekologického FSC papíru. Slabé igelitové sáčky se používají v Rohlik.cz pouze v případě balení mraženého zboží, například zmrzliny. Dlouhodobě veškeré nákupy e-shop doručuje v taškách z dobře recyklovatelného papíru. Počet se snaží snižovat a nabízí také následný odvoz tašek k recyklaci.
Měsíce místo stovek let
„Plasty jsme omezili na nutné minimum, tomuto jsme se však zejména z hygienických důvodů vyhnout nemohli,“ upřesnil Rostislav Brzobohatý marketingový ředitel Rohlik.cz. E-shop do sortimentu zařadil rozložitelné sáčky. Ty obsahují speciální přísadu „d2w“, díky které se sáčky rozloží již po 18 až 24 měsících, zatímco ostatní sáčky se podle obchodu rozkládají 300 a více let.
V současné době pouze přibližně 6 procent všech obalů použitých v Evropě připadá na recyklovatelné plasty. Jen v Česku se ročně vyprodukuje 1 195 400 tun plastových obalů, což je jedna čtvrtina všech vyrobených plastů. 95 procent z nich je přitom na jedno použití.
„Chceme zásadním způsobem rozhýbat otázku takzvané precyklace, tedy přístupu, který na rozdíl od recyklace zamezuje už samotné tvorbě odpadů. Víme, že od našeho prototypu vede k dokonalé technologii ještě dlouhá cesta, ale chceme zákazníkům ukázat, že při troše vůle je možné snížit plastovou zátěž v rámci každodenního nakupování již dnes,“ uzavírá Tomíš Jeřábek.
Plasty opouštějí supermarkety i výrobci
Držet krok s e-shopy se snaží i obchodní řetězce. Penny Market přestává nabízet jednorázové plastové tašky. Po doprodání zásob v prvních týdnech letošního roku bude nabízet již jen tašky pro opakované použití z papíru, bavlny a polyesteru. Ty doplní sáček na ovoce, zeleninu nebo pečivo pro opakované použití. České firmy přitom také v této oblasti vyrábějí ekologickou alternativu na opakované použití.
S koncem roku 2018 přestala prodávat igelitové nákupní tašky také Billa a přešla na papírové. Nově nabídne zákazníkům tašky z recyklovaného papíru a rozložitelného polypropylenu, později také tašky jutové a textilní. Obchody Albert od ledna začaly zákazníkům nabízet papírové tašky. Tesco změnilo svůj přístup také u online nákupů, které rozváží do domácností. „Již více než rok nabízíme možnost zákazníkům zvolit si při nákupu zboží doručení bez plastových tašek, nákup si tak přeberou přímo z přepravky,“ říká mluvčí Tesco Václav Koukolíček.
Kromě prodejen, ať už internetových nebo kamenných, začínají používat biologicky rozložitelné obaly také výrobci potravin a dalšího sortimentu. Právě oddělení umělých materiálů, určených k recyklaci, a těch biologicky rozložitelných, je cílem takzvané cirkulární ekonomiky výrazně omezující dopady na životní prostředí.
Dalibor Dostál