Když v lednu roku 2014 vznikla společnost Sewio, její zakladatelé Ľubomír Mráz a Milan Šimek neměli žádné předchozí zkušenosti s podnikáním. Měli však něco mnohem důležitějšího – znalosti z perspektivního oboru. „Oba jsme získali zkušenosti s lokalizační technologií během studia na Vysokém učení technickém v Brně. Tam se také zrodil nápad na založení soukromé společnosti, která by dále obchodně posunovala naše aktivity,“ vzpomíná Milan Šimek, spoluzakladatel Sewio.
Předností jejich řešení je spolehlivé určování polohy lidí nebo předmětů uvnitř budov s přesností několika centimetrů. Sewio to dokáže díky přesné lokalizační platformě, která zahrnuje speciální hardwarové i softwarové vybavení, vyvinuté v Brně. Unikátní přesnosti lokace zařízení dosahuje díky použití UWB – ultra širokopásmové bezdrátové technologie. Využití technologie je velmi různorodé. Sewio se v současnosti zaměřuje na tři hlavní okruhy: logistiku, maloobchod a sport spolu se zábavním průmyslem.
Pro hráče i dělníky
Technologie slouží například pro digitalizaci pohybu a přesné sledování logistické techniky, pro zvýšení bezpečnosti zaměstnanců v těžké výrobě nebo pro snižování chybovosti pracovníků ve skladových prostorech. Díky přesné lokalizaci zaměstnanců a techniky lze předcházet vážným zraněním, které jsou nyní způsobovány špatnou neopatrnou manipulací a nedostatečným přehledem o pohybu na pracovišti. Sewio platforma dokáže nejen sledovat pohyb v reálném čase, ale i vyhodnotit trajektorii. Lokalizační data tak slouží také jako cenný podklad pro analýzy pohybu sportovců. Loni v září společnost získala zhruba milion dolarů od firmy Y Soft Ventures, která poskytuje rizikový kapitál startupům ve střední a východní Evropě.
Úplné začátky přitom nebyly pro firmu lehké? Co bylo nejtěžší? „Pochopit kdo je opravdu náš zákazník. V roce 2015 jsme najezdili desítky tisíc kilometrů za firmami. Až po několika měsících našeho vývoje jsme si uvědomili, že našimi zákazníky nejsou koncové firmy a výrobní závody, ale společnosti, které do těchto závodů dodávají své vlastní IT řešení,“ vysvětluje Milan Šimek.
A právě u těch se společnosti Sewio podařilo uspět. V současnosti se proto striktně zaměřuje na B2B model a dodává svoji platformu převážně takzvaným systémových integrátorům. Tedy firmám, které se specializují na implementaci technologií dalším podnikům.
Se startem společnosti pomohla i podpora ze strany Jihomoravského inovačního centra, kde bylo Sewio součástí akceleračního programu JIC Maser. Firma se zúčastnila také programu CzechEko System. Kromě toho se stala vítězem dvou soutěží pro startupy, v roce 2015 vyhrálo StartUp Harvest, letos pak Best of X, pořádané původně v Německu a tento rok poprvé v České republice.
Od Ameriky po Asii
Firma se třinácti zaměstnanci letos plánuje dosáhnout obratu 11 milionů korun, čtyřikrát více než v předchozím roce. Za dva roky své existence Sewiu dokázalo najít zákazníky již ve 39 zemích světa. Působí v mnoha zemích Evropy, ale i Ameriky a Asie, kde má zákazníky ve státech jako Jižní Korea, Indi, Tchaj-wan nebo Japonsko. „Snažíme se vytvořit globálně známou společnost opravdu s celosvětovým dosahem,“ zdůrazňuje Milan Šimek. Firma již aktivně obchodně působí v Německu a v horizontu několika let plánuje expandovat i do USA.
V České republice je Sewio aktivním hráčem pro průmyslové inovace a spolupracuje s tuzemskými firmami na zavádění technologie Průmyslu 4.0, který je založen na digitalizaci a robotizaci. Určování polohy předmětů uvnitř výrobních hal právě s tímto směrem vývoje koresponduje.
Nová generace systému přitom přinese další zpřesnění a zmenšení zařízení. „Nyní náš výzkumný a vývojový tým pracuje na nové verzi, které bude integrovat do miniaturních senzorů gyroskop, akcelerometr, barometr, kompas a také teplotní senzor. Díky tomu bude možné zaznamenávat velmi detailní data i o dalších fyzikálních veličinách v prostoru. To umožní uživateli vytvořit velmi přesné a komplexní informace o objektu, který si přeje sledovat,“ plánuje Milan Šimek.
Nový obor čeká růst
I když je obor zatím velmi mladý, česká společnost již musí na trhu počítat s konkurencí. Mezi tu globální patří hlavně společnost Zebra Technologies, která má v portfoliu svých produktů i lokalizační systém založený na RTLS technologii. Na trhu, který by měl stále růst, si však chce Sewio ukrojit co největší část.
„Perspektiva lokalizačních technologií je neuvěřitelná a během dalších pěti let zažije stejný boom, jako zažila technologie GPS. Roste jak poptávka, tak i celkový trh. Jen v USA se předpokládá rozvoj trhu mezi roky 2015 a 2020 o více než 30 procent,“ uzavírá Milan Šimek.
Dalibor Dostál