Letecký průmysl je oborem s vysokou přidanou hodnotou. O to potěšitelnější pro český export je fakt, že vývoz komponentů, motorů, elektroniky i služeb pro letectví až po hotové civilní, sportovní či vojenské letouny stoupá.
„Česká letecká výroba letos slaví 100 let své existence a i po tak dlouhé době se drží v úzké světové špičce. Letecký průmysl představuje jedinečný fenomén, jehož růstový potenciál se ještě zdaleka nevyčerpal,“ míní náměstek ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) Vladimír Bärtl.
Čeští letečtí výrobci mají ve světě jméno
Každý čtvrtý ultralight na světě se vyrobí v tuzemsku. V Evropě je Česko druhým největším výrobcem i vývozcem malých sportovních letadel. Do USA dodali čeští výrobci ultralightů každý pátý stroj a poptávka tam po nich stále roste. Od roku 2010 byl tuzemský vývoz v porovnání s dovozem jen dvakrát v minusové bilanci. Posledních pět let se dokonce export českého leteckého průmyslu pohybuje kolem 10 miliard korun. Loni přesáhl 14,5 miliardy.
„Letecký průmysl vykázal loni meziroční nárůst přes 40 procent. Čeští letečtí výrobci mají ve světě dobré jméno, a to ve výrobě letadel i jejich komponentů,“ potvrzuje náměstek MPO. Právě české letectví si zachovalo schopnost nejen vyrábět, ale také vyvíjet prakticky celé portfolio technologicky vysoce náročných leteckých vÝrobků. Podle náměstka Bärtla jsou hlavní doménou sportovní letadla, malá dopravní letadla do 19 cestujících, cvičná vojenská proudová letadla, malé bezpilotní stroje jako třeba drony a spolupráce s velkými světovými hráči, jako jsou Airbus, Bom‐bardier, Embraer.
Aero představilo nový cvičný letoun
Mezi nejvýznamnější firmy působící v leteckém průmyslu s globálním dosahem určitě patří Aero Vodochody. Spolupracuje s nadnárodními firmami, ale co je důležitější – zabývá se i vlastním vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Nejslavnějším letounem Aera byl cvičný stroj Albatros. Aktuálně firma pro světový trh připravila nástupce tohoto letadla – nový typ podzvukového cvičného letounu L‐39NG
Na letošní letecké přehlídce v anglickém Farnborough získalo Aero na nový letoun 22 objednávek a šest opcí. Velký zájem o tyto letouny má například portugalská společnost Skytech, která si závazně objednala 10 kusů a na dalších šest má opci. Budoucí letku chce nabízet zákazníkům k výcviku nebo ji pronajímat.
„Jsme v pokročilé fázi vyjednávání se dvěma dalšími zájemci. Již letos si čtyři letadla L‐39NG pojistil smlouvou africký Senegal,“ uvedl Giuseppe Giordo, prezident Aera. Pro českého výrobce to znamená, že by mohl mít pro roky 2020 až 2022 zajištěnu výrobu celkem 38 strojů. O novém cvičném letounu uvažuje i česká armáda. Sériovou výrobu tohoto stroje nové generace ve Vodochodech plánují zahájit v roce 2020, od roku 2023 chtějí vyrábět 20 kusů ročně. Konkurenční výhodou českého stroje může být cena, která nemá překročit 10 milionů dolarů.
Pardubická ERA získala zakázku v Nigérii
Letecký průmysl nejsou jenom křídla ve vzduchu. Pardubická firma ERA, která je ve světě stejně slavná jako Aero, vyrábí pasivní radary a systémy pro sledování leteckého provozu. Loni dosáhla více než miliardového obratu, na němž se ze dvou třetin podílely zakázky pro vojenský sektor, z jedné třetiny civilní letectví. Tržby táhl především prodej unikátního sledovacího systému VERA‐NG. Počet zemí, do nichž ERA vyváží své sledovací systémy, vzrostl aktuálně na 63, dosud je ve světě instalována více než stovka těchto systémů. „Obchodu v civilní i vojenské oblasti se dařilo díky novým zákazníkům i projektům modernizací a rozšíření současných systémů,“ míní Lenka Stejskalová Reichová, mluvčí firmy ERA.
Hned po evropském trhu je pro pardubickou firmu ERA druhým nejperspektivnějším trhem jihovýchodní Asie. Společnost nedávno podepsala smlouvu na dodávku systému pro letiště v iráckém Kurdistánu. Stanice ERA tu bude fungovat v náročných klimatických podmínkách a teplotách od minus deseti o plus 50 stupňů Celsia.
Díky zvládnutí podobně náročného prostředí, jako jsou vytrvalé tropické deště, teploty 50 stupňů Celsia a slaný vzduch, podepsala letos ERA také dodávku přehledového systému pro řízení letového provozu helikoptér v africké Nigérii. Zařízení sestávající z 39 stanic bude instalováno v ropné těžební oblasti v deltě řeky Niger a v Guinejském zálivu. „Je to jedna z našich největších zakázek v civilním sektoru,“ uvedla Stejskalová Reichová.
Náměstek MPO Vladimír Bärtl doplňuje, že Česko je zapojeno do jednoho z největších mezinárodních projektů Clean Sky 2. Zaměřuje se na zvýšení kvality, dostupnosti a bezpečnosti letecké dopravy či snížení negativních dopadů letectví na životní prostředí. „České firmy a výzkumná pracoviště pracují po boku silných evropských hráčů, k nimž patří například Airbus, Dassault, Alenia Aeronautica, Rolls‐Royce, AgustaWestland, Safran Group, Thales a podobně,“ uvádí Bärtl.
Jaké jsou perspektivní trhy pro vývoz?
Zatímco v exportu do Evropské unie převažují české firmy jako subdodavatelé součástí letadel a vrtulníků, i když také vyvážejí malá letadla, mimo EU dominují konečné produkty – letadla menší a střední velikosti i vrtulníky. Již delší dobu se podle Vladimíra Bärtla jeví jako perspektivní kanadský trh. Pokud jde o Latinskou Ameriku, příležitosti i probíhající kontrakty českých firem jsou především v segmentu vojenského letectví.
Čína představuje jeden z nejrychleji rostoucích trhů pro civilní letectví. Ve spolupráci s tamními partnery byl připraven seznam 40 společných projektů z řady oborů a osm z těchto plánů se týká spolupráce v letecké a letištní technice.
Mezi trhy, o něž stojí za to usilovat, patří už dlouhodobě Ukrajina, Rusko a další země SNS. „V září proběhne v Kunovicích incoming ruských leteckých výrobců – Česko‐ruské aeronomické fórum,“ prozrazuje náměstek MPO.
DOPORUČUJEME: Diskuse na téma Letectví – rodinné stříbro českého průmyslu
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: