Už víc než půl století zdokonaluje česká značka kosmetiky Dermacol pleť žen a pečuje o jejich krásu. Původní česká značka Dermacol vznikla v roce 1966 ve Filmovém studiu Barrandov spojením odborníků na filmový make-up a dermatologů z Ústavu lékařské kosmetiky.
U jejího zrodu stála dnes žijící legenda, také přezdívaná Lady Dermacol, Olga Knoblochová. „První a dodnes nejúspěšnější výrobek, extrémně krycí Dermacol Make-up Cover, za kterým stojí právě Olga Knoblochová, byl uveden na celý evropský trh. Slovo ‚dermacol‘ se stalo v tehdejším Československu synonymem pro make-up obecně. Důvodem byla jedinečnost voděodolného a vysoce krycího make-upu, který se vyráběl v desítkách odstínů a dodnes se na něj spoléhají ženy po celém světě,“ popisuje ředitelka strategie značky Dermacol Věra Komárová.
Výroba líčidel tehdy probíhala uprostřed Filmového studia Barrandov, ještě dnes je možné najít v ateliérech polepené dveře nálepkami Dermacol. Již v 60. letech dosahoval prodej make-upů stovku miliónů korun a údajně obrat za kosmetiku převyšoval tržby za filmy. Jeden z původních extrémně krycích make-upů Dermacol make-up cover je hypoalergenní, voděodolný a velmi vhodný pro natáčení či focení. Je to dodnes pro značku velmi důležitý výrobek, který se kopíruje po celém světě.
Kosmetika filmových hvězd
Licence na tento výrobek se podařila v roce 1969 prodat až do Hollywoodu. „Dermacol se tedy pyšní tím, že krása mnohých filmových hvězd má svůj původ právě v kosmetice Dermacol z Prahy,“ doplňuje Věra Komárová.
Obtížné období pro Dermacol přišlo po roce 1990, kdy celá řada tradičních českých značek skončila, protože nedokázala konkurovat světovým gigantům, které vtrhly na český trh s podporou masivní reklamy. V Dermacolu se tehdy často střídal managment a značka ztrácela v oblasti designu a marketingu. Velkou výhodou však byl silný vývojový team, který pocházel z Barrandova a kterému se podařilo udržet vysokou kvalitu výrobků.
Dnešní společnost Dermacol je českou rodinnou firmou, která s úctou pečuje o odkaz této značky. Manželé Věra a Vladimír Komárovi ho rozvíjí v rámci firmy tvořené příběhem tří generací, ve kterém se tradice propojuje s inovací a národní hrdost s ambicí vyrábět ty nejkvalitnější kosmetické produkty. Díky tomu je Dermacol nejúspěšnější českou kosmetickou značkou, která se vyváží do téměř 70 zemí po celém světě. Mezi nejúspěšnější exportní státy patří USA, Saudská Arábie, Brazílie, Vietnam, Sýrie, Palestina, Katar, ale i Německo či Polsko.
„Historicky byly našimi nejdůležitějšími trhy země Blízkého a středního východu, jako jsou Saudská Arábie, Sýrie, Jordánsko, Palestina, nebo Afghánistán. Postupně k nim přibývaly země bývalého Sovětského svazu a některé asijské země, jako Jižní Korea, Vietnam, Hong Kong. Poslední dva roky expandujeme i do Jižní Ameriky, přičemž v tomto roce se našimi nejdůležitějšími odbytišti stanou Spojené státy americké a Polsko,“ popisuje Věra Komárová.
Také díky tomu se společnost stala vítězem kategorie Exportér teritoria v prestižní soutěži Exportní cena DHL UniCredit. Export pokrývá zhruba polovinu celkového obratu firmy.
Směr Čína a Indie
„Mezi perspektivní trhy s velkým potenciálem pro nás patří například Čína a Indie, nebo Brazílie. Ve všech případech se ale jedná o trhy s velice specifickými požadavky na vstup, takže je to plán spíše z dlouhodobějšího hlediska,“ konstatuje ředitelka strategie značky.
I když trhy v rozdílných částech světa jsou velmi rozdílné, favorita mají stejného. „Celosvětově zažívá v současné době Dermacol obrovský boom díky našemu jedinečnému produktu Make-Up Coveru. V jednotlivých regionech se samozřejmě liší odběry odstínů Make-Up Coverů podle odstínů pleti místního obyvatelstva,“ popisuje Věra Komárová.
Díky dobrému marketingu značky však stále více zákazníků začíná pracovat se širokým spektrem portfolia, které Dermacol nabízí, včetně například vlasové kosmetiky, kterou společnost vyvinula exkluzívně pro své exportní klienty.
„Obecně je naším cílem, aby naši klienti pracovali s našimi produkty komplexně jako se značkou a budovali brand Dermacol. Jedním z takových kroků je například zakládání vlastních značkových obchodů Dermacol, které si naši exportní klienti zřizují podle vzoru našich vlastních Dermacol prodejen v Praze,“ dodává Věra Komárová.
Firma při pronikání na zahraniční trhy využívá podpory od státních institucí zaměřených na posilování vývozu. „V nedávné době jsme například využili konzultačních služeb agentury CzechTrade v Šanghaji. Dále se například náš klient z Palestiny uchází o grant v rámci programu rozvojového partnerství pro soukromý sektor České rozvojové agentury. V minulosti jsme využívali pojištění vývozního úvěru agentury EGAP, jelikož se ale některé rizikové země jakoUkrajina nebo Saudská Arábie staly nepojistitelné, optovali jsme pro jiný druh pojištění,“ vypočítává Věra Komárová.
Konkurence dostává větší podporu od státu
Na rozdíl od těchto jednotlivých příležitostí jí však poněkud chybí komplexní přístup státu k tomuto odvětví.
„Jakákoliv výraznější podpora státu v oblasti kosmetického průmyslu v České republice chybí. Na rozdíl třeba od sousedního Polska či Německa. Tyto země poskytují kosmetickým firmám zcela jednoznačně vyšší podporu v podobě financování národních pavilonů v rámci světových kosmetických veletrhů a podobně,“ porovnává Věra Komárová.
Společnost, která za rok 2016 vykázala zhruba půlmiliardový obrat a zaměstnávala kolem 130 pracovníků, chce posilovat svoji pozici na trhu díky dalším inovacím.
„Inovujeme napříč celým portfoliem, v oblasti dekorativní kosmetiky, pleťové kosmetiky, tělové kosmetiky, otevíráme pravidelně i nové kategorie například parfémy či pánskou kosmetiku,“ uzavírá Věra Komárová.
Dermacol ve zkratce
Česká kosmetika Dermacol má svůj prvopočátek ve Filmovém studiu Barrandov v Praze na počátku 60. Let, kde se spojili odborníci z filmových studií s dermatology z Ústavu lékařské kosmetiky v Praze. Od začátku byla postavena na spolupráci mezi specialisty v kosmetice postavené na lékařských principech a experty na filmový make-up. V současnosti je každý 4. make-up prodaný v České republice od značky Dermacol.