Chile

Rozcestník informací o Chile:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Chile

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Chile deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Chile níže

Santiago de Chile, Chile
Ilustrační fotografie

4 doporučení pro chilský trh:

  1. Průzkum trhu
    Průzkum trhu by se měl zaměřit na hledání odpovědí zejména na otázky: Už se obdobné produkty na trhu prodávají? Pokud ano, od jakých firem, z kterých zemí, za jakou cenu? V čem tkví (ne)úspěch obdobných produktů na trhu? Čím je váš produkt či služba zajímavá a odlišuje vás od konkurence? Kdo je cílovou skupinou pro vaše výrobky? Jaká je reálná velikost trhu pro produkt či službu? Dokážete s cenou v Chile obstát?
  2. Vyhledání obchodních partnerů
    Nalezení vhodných kontaktů pro spolupráci, lze využít placených databází, celních statistik, internetových vyhledávačů (nejpoužívanější Google Chile), profesní sociální sítě LinkedIn, kontaktů na oborové asociace.
  3. Komunikace s obchodními partnery
    Chilané stále upřednostňují osobní setkání. Komunikovat online s potenciálními partnery je možné pomocí nejrozšířenějších aplikací, jako jsou WhatsApp, Skype, LinkedIn a jiné.
  4. Příprava kvalitních podkladů
    Věnujte čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení ve španělštině. Překlady do chilské španělštiny je lepší před tiskem materiálů nechat zkorigovat rodilým mluvčím. Přeložte do španělštiny i webové stránky.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Chile

1. Respektujte dohodnuté termíny a na jednání se argumentačně připravte
Chilané převzali od Evropanů mnohé rysy. Řada z nich studovala v USA, Evropě nebo na prestižních chilských univerzitách, jejichž úroveň je i z mezinárodního hlediska nadstandardní. Obchodní jednání proto bývají na velice vysoké úrovni. Nepodceňujte proto jejich přípravu a během setkání předložte partnerovi jasnou nabídku.

2. Buďte trpěliví
Je třeba mít na paměti, že chilský trh je poměrně malý a díky jeho otevřenosti je také ve všech odvětvích potřeba počítat s konkurencí těch nejvýznamnějších zahraničních firem. Chilané jsou zároveň konzervativní a neradi mění své stávající dodavatele. Buďte s Chilany trpěliví, nenaléhejte na ně, nebudou se cítit komfortně. Uskutečnění prvního vývozu do Chile mnohdy trvá několik let, během nichž je potřeba neustálé komunikace a cest do země.

3. Nezanedbejte zevnějšek a volte vhodný oděv
Především při prvních setkáních buďte vždy perfektně upravení, v čistém oblečení. Chilané ocení kvalitní kosmetiku i u mužů. Kravaty však nejsou zvykem ani na jednáních na nejvyšší úrovni.

4. Při jednání buďte věcní, ale nikoliv chladní
Postupně se atmosféra jednání uvolňuje a po vzájemném oťukání je možno přejít k tématům osobnějšího charakteru, jako je například rodina, která je v Chile nesmírně důležitá. 

5. Budujte dlouhodobější vztah a získejte si důvěru
Buďte příjemní, sebevědomí, avšak vaše vystupování nesmí být povýšené. Klíčem k úspěchu je nalezení silného dlouhodobého partnera, musí tomu tedy odpovídat přístup.

6. Vyvarujte se hodnotit politiku
Politika je v chilské společnosti tabu, sami ji nikdy nenastolujte. Diktatura Augusta Pinocheta zůstává choulostivým tématem. Společnost zůstává nejen v této otázce rozdělená na jeho zastánce a odpůrce. Chile si navíc prochází společenskými změnami, o nichž není běžné ani vhodné hovořit.

7. Nastudujte si zajímavosti o zemi
Chilany vždy potěší znalost i pouhých střípků z historie, kultury, sportovních úspěchů, přírodních krás či pozitivní hodnocení této země a jejích obyvatel. Chilané jsou hrdým národem a v mnoha aspektech oprávněně. Drobná pochvala může udělat hodně.

8. Upřednostněte pokud možnošpanělštinu
Ve velkých firmách sice může jednání probíhat v angličtině, není to však standardem na všech pozicích a ve většině případů se při tom Chilané nebudou cítit komfortně. Při jednání se střední a malou firmou je znalost španělštiny nezbytná. Stejně tak propagační materiály ve španělštině jsou přijatelnější než v angličtině. Doporučujeme stručnost a elektronickou podobu a španělskou mutaci vašeho webu.

9. Zvolte raději osobní setkání
Neodpovídání na e-maily nemusí znamenat nezájem. Ani s vysoce postavenými zástupci firem se nebojte konverzovat přes WhatsApp, jsou na to zvyklí. Pokud nemůžete z jakéhokoliv důvodu přicestovat do Chile, volte možnost videohovoru. Stále je však pro Chilany nejpříjemnějším způsobem komunikace osobní setkání.  

10. Buďte přátelští a pozvěte svůj protějšek do Česka
Místní partner ocení drobnou pozornost na jednáních, která odkazuje na firmu nebo zemi protistrany. Rýsuje-li se nadějně navázání dlouhodobé spolupráce, pozvěte Chilany k návštěvě do České republiky a vaší firmy. Návštěva obvykle přispěje k vyvrácení posledního zbytku obav.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Amerika | Chile | Zahraničí

Doporučujeme