Rozcestník informací o Chile:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Chile
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Chile deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Chile níže
4 doporučení pro chilský trh:
- Průzkum trhu
Průzkum trhu by se měl zaměřit na hledání odpovědí zejména na otázky: Už se obdobné produkty na trhu prodávají? Pokud ano, od jakých firem, z kterých zemí, za jakou cenu? V čem tkví (ne)úspěch obdobných produktů na trhu? Čím je váš produkt či služba zajímavá a odlišuje vás od konkurence? Kdo je cílovou skupinou pro vaše výrobky? Jaká je reálná velikost trhu pro produkt či službu? Dokážete s cenou v Chile obstát? - Vyhledání obchodních partnerů
Nalezení vhodných kontaktů pro spolupráci, lze využít placených databází, celních statistik, internetových vyhledávačů (nejpoužívanější Google Chile), profesní sociální sítě LinkedIn, kontaktů na oborové asociace. - Komunikace s obchodními partnery
Chilané stále upřednostňují osobní setkání. Komunikovat online s potenciálními partnery je možné pomocí nejrozšířenějších aplikací, jako jsou WhatsApp, Skype, LinkedIn a jiné. - Příprava kvalitních podkladů
Věnujte čas přípravě kvalitních podkladů pro oslovení ve španělštině. Překlady do chilské španělštiny je lepší před tiskem materiálů nechat zkorigovat rodilým mluvčím. Přeložte do španělštiny i webové stránky.
Desatero pro obchodování s Chile
1. Respektujte dohodnuté termíny a na jednání se argumentačně připravte
Chilané převzali od Evropanů mnohé rysy. Řada z nich studovala v USA, Evropě nebo na prestižních chilských univerzitách, jejichž úroveň je i z mezinárodního hlediska nadstandardní. Obchodní jednání proto bývají na velice vysoké úrovni. Nepodceňujte proto jejich přípravu a během setkání předložte partnerovi jasnou nabídku.
2. Buďte trpěliví
Je třeba mít na paměti, že chilský trh je poměrně malý a díky jeho otevřenosti je také ve všech odvětvích potřeba počítat s konkurencí těch nejvýznamnějších zahraničních firem. Chilané jsou zároveň konzervativní a neradi mění své stávající dodavatele. Buďte s Chilany trpěliví, nenaléhejte na ně, nebudou se cítit komfortně. Uskutečnění prvního vývozu do Chile mnohdy trvá několik let, během nichž je potřeba neustálé komunikace a cest do země.
3. Nezanedbejte zevnějšek a volte vhodný oděv
Především při prvních setkáních buďte vždy perfektně upravení, v čistém oblečení. Chilané ocení kvalitní kosmetiku i u mužů. Kravaty však nejsou zvykem ani na jednáních na nejvyšší úrovni.
4. Při jednání buďte věcní, ale nikoliv chladní
Postupně se atmosféra jednání uvolňuje a po vzájemném oťukání je možno přejít k tématům osobnějšího charakteru, jako je například rodina, která je v Chile nesmírně důležitá.
5. Budujte dlouhodobější vztah a získejte si důvěru
Buďte příjemní, sebevědomí, avšak vaše vystupování nesmí být povýšené. Klíčem k úspěchu je nalezení silného dlouhodobého partnera, musí tomu tedy odpovídat přístup.
6. Vyvarujte se hodnotit politiku
Politika je v chilské společnosti tabu, sami ji nikdy nenastolujte. Diktatura Augusta Pinocheta zůstává choulostivým tématem. Společnost zůstává nejen v této otázce rozdělená na jeho zastánce a odpůrce. Chile si navíc prochází společenskými změnami, o nichž není běžné ani vhodné hovořit.
7. Nastudujte si zajímavosti o zemi
Chilany vždy potěší znalost i pouhých střípků z historie, kultury, sportovních úspěchů, přírodních krás či pozitivní hodnocení této země a jejích obyvatel. Chilané jsou hrdým národem a v mnoha aspektech oprávněně. Drobná pochvala může udělat hodně.
8. Upřednostněte pokud možnošpanělštinu
Ve velkých firmách sice může jednání probíhat v angličtině, není to však standardem na všech pozicích a ve většině případů se při tom Chilané nebudou cítit komfortně. Při jednání se střední a malou firmou je znalost španělštiny nezbytná. Stejně tak propagační materiály ve španělštině jsou přijatelnější než v angličtině. Doporučujeme stručnost a elektronickou podobu a španělskou mutaci vašeho webu.
9. Zvolte raději osobní setkání
Neodpovídání na e-maily nemusí znamenat nezájem. Ani s vysoce postavenými zástupci firem se nebojte konverzovat přes WhatsApp, jsou na to zvyklí. Pokud nemůžete z jakéhokoliv důvodu přicestovat do Chile, volte možnost videohovoru. Stále je však pro Chilany nejpříjemnějším způsobem komunikace osobní setkání.
10. Buďte přátelští a pozvěte svůj protějšek do Česka
Místní partner ocení drobnou pozornost na jednáních, která odkazuje na firmu nebo zemi protistrany. Rýsuje-li se nadějně navázání dlouhodobé spolupráce, pozvěte Chilany k návštěvě do České republiky a vaší firmy. Návštěva obvykle přispěje k vyvrácení posledního zbytku obav.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo