Rozcestník informací o Kolumbii:
CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Kolumbií
Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Kolumbií deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.
Desatero pro obchodování s Kolumbií níže
4 doporučení pro kolumbijský trh:
- Vyhledání obchodních partnerů
V prvním kroku je třeba vyhledat vhodné kontakty na potenciální obchodní partnery na místním trhu. V Kolumbii bohužel neexistuje bezplatná databáze tohoto typu. A pokud se tváří jako bezplatná, většinou zájemce o informaci přesměruje na placený portál. Jako nejlepší alternativa se jeví klasické vyhledávače a vyhledávání podle klíčových slov, avšak zde často narazíte na nedostatek informací – spoustu solidních firem nemá kvalitní webové stránky (nebo je nemá vůbec). Často se osvědčují jako dobré nástroje pro vyhledávaní i oslovení profesionální sociální sítě jako například LinkedIn. Je možné čerpat informace i z odkazů na konci tohoto doporučení.
S tímto vám může zahraniční kancelář CzechTrade Kolumbie pomoci s využitím svých placených databází, či za pomoci kontaktů z teritoria. K sestavení základního longlistu je potřeba HS kódy výrobků, které firma plánuje do Kolumbie dovážet. Dobré je zaslat také případné kontakty z místního trhu, které firma získala vlastní iniciativou na internetu, případně z veletrhů a podobných akcí. - Výběr vhodných partnerů
Druhým krokem je výběr vhodných kandidátů z prvního seznamu. ZK CzechTrade doporučuje nezaměřovat se jen na velikost firmy a odbornost, ideálním partnerem v Latinské Americe bývají firmy střední, rodinné. Tyto firmy vás podpoří s největším nadšením. Stejně tak obor nemusí být stěžejní, jelikož tyto trhy jsou o osobních vazbách.
V této fázi dokáže dokáže ZK Kolumbie podpořit znalostmi místního trhu a doporučením partnerů, ale z oborového hlediska je třeba rozhodnutí na vaší straně. Své rozhodování také může podpořit prověřením omezeného počtu firem v placených databázích (informace, finanční výsledky, rizikovost apod.) - Oslovení
Třetím krokem je vytipované firmy telefonicky oslovit, zaslat materiály e-mailem a následně opět telefonicky ověřit zájem o výrobek/službu. Zde je na místě zdůraznit, že anglicky tu mnohdy nemluví ani manažeři ve významných firmách. Proto je komunikace ve španělštině klíčová.
Zde vás zahraničních kancelář CzechTrade Kolumbie může podpořit individuálně podle situace, může se pokusit oslovit firmy či doporučit další postup. - Příprava materiálů
V průběhu celého procesu je vhodné, aby si česká firma připravila kvalitní materiály ve španělském jazyce (prezentace, reference, webové stránky apod.). Důležité je zaměřit se na dobrou španělštinu, ale i na stručnost a výstižnost informací. Při prvním e-mailu se českým exportérům nedoporučuje zasílat materiály delší než je jednu až dvě stránky. Zaměřte se na více grafiky a méně textu.
CzechTrade Kolumbie vám může pomoci materiály přizpůsobit místním zvyklostem a stejně tak vás může propojit s překladateli či doporučit osoby na korekturu, aby byl text skutečně dobře připraven pro kolumbijský trh.
Odkazy:
- Veřejně přístupné informace a databáze:
- SECOP II – online platforma sloužící pro kontraktaci veškerých státních nákupů, obsahuje seznam aktuálních státních zakázek jakékoliv povahy
- DANE – kolumbijský statistický úřad. Na stránkách je možnost stažení statistik v jednotlivých kategoriích týkajících se mimo jiné průmyslu, zahraničního obchodu apod.
- DIAN – stránky Národního ředitelství daní a cel. Možnost vyhledání dovozních podmínek, cla, DPH, povinných certifikátů a registrací pro dovoz zboží do Kolumbie.
- Vládní organizace a asociace:
Desatero pro obchodování s Kolumbií
- Vše má svůj čas
Vnímání času je v Kolumbii odlišné od toho našeho. Jednání o obchodu a jeho dotažení k podpisu smlouvy trvá déle, než jsme v Evropě běžně zvyklí. Obrňte se trpělivostí, vytrvale se připomínejte a nedivte se, pokud partnerovi bude občas odpověď trvat „neevropsky“ dlouho. Počítejte s tím, že Kolumbijec málokdy přijde na schůzku včas, od vás se však očekává evropská dochvilnost.
- Bez španělštiny to nepůjde
Ačkoli se mladí Kolumbijci snaží učit anglicky, většina populace anglicky neumí, často ani vedoucí pracovníci. Pro úspěch v Kolumbii je nutné mít propagační materiály, prezentace a weby ve španělštině. Vy se pak pokuste španělsky naučit alespoň pár základních frází, které mohou ovlivnit důležitý první dojem z vašeho seznámení s místním partnerem.
- Určitě zavolejte a připomeňte se
Místní partneři vždy nejvíce ocení osobní jednání. Pokud ale budete odesílat důležitý email, po dvou až třech dnech ještě zavolejte a ujistěte se, zda přišel v pořádku. Oblíbenost telefonování a nahrávání hlasových zpráv v instant message aplikacích jako je Whatsapp je v Kolumbii nejoblíbenější formou komunikace, a to i v obchodní sféře.
- Nebojte se přátelské konverzace
Pro kolumbijské obchodníky je velmi důležité vybudovat si důvěru, proto se o vás budou chtít zpočátku dozvědět něco více osobního. Ačkoliv jsou počasí a dopravní zácpy stále vděčnými tématy, ještě lepším námětem k diskuzi je třeba fotbal. Nikdy také nešlápnete vedle, pokud se zaměříte na rodinu, kolumbijskou kuchyni či na krásy kolumbijské přírody.
- Vyhněte se nežádoucím tématům
Humor je v Kolumbii vítán, ale pozor, abyste ho nepoužívali příliš často. Je však potřeba se vždy vyhnout tématům jako je obchod s drogami, násilné delikty anebo Pablo Escobar.
- Nabídněte řešení a financování
Nebojte se zeptat, co váš partner zrovna řeší, pokuste se pomoci s komplexním řešením problému a mimochodem se zmiňte, že byste mohli dodat potřebné zařízení nebo produkt. Také nabídkou financování získáte mnoho plusových bodů k dobru.
- Co na sebe aneb první dojem je klíčový
Je třeba brát v potaz, že Kolumbijci si hodně potrpí na vzhled a celkovou upravenost. Je zde normální, že i muži chodí velmi pravidelně na manikúru a k holiči. Co se týče vhodného oblečení na pracovní schůzku, není nutností oblek a kravata, důležitá je zejména čistota, styl a elegance. Nepodceňte ani výběr obuvi, která musí být za všech okolností naleštěná, i když vám to mohou kolumbijské chodníky a cesty mnohdy zkomplikovat.
8. Nekritizujte poměry
Pokud se s vámi na téma poměrů v zemi partner dá do řeči, sdělte své výhrady diplomaticky a s dovětkem, že v Česku i jinde ve světě jsou zase jiné problémy, či poukázáním na to, že v něčem jiném Kolumbie exceluje.
- Dopravní situace a nekonečné zácpy
Doprava všeobecně, zejména pak v Bogotě, patří mezi nejhorší na světě. Pokud se musíte pohybovat mezi městy, je nutností zakoupit si letenku. Nedoporučujeme využívat standardní „žlutou“ taxi službu, ale perfektně zde fungují aplikace typu Uber, Didi, Cabify a další.
- Jak nejlépe vstoupit na kolumbijský trh
Pro úspěšný vstup je ideální najít lokálního obchodního partnera nebo distributora se znalostí místního trhu, norem, zvyklostí a sítí vhodných kontaktů. Další možností je zřízení vlastní pobočky, S.A.S. (Sociedad por acciones simplificada), které je ovšem finančně nákladnější a časově náročnější. S vyhledáním místního partnera či se založením firmy může pomoci zahraniční kancelář CzechTrade.
Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo