Rakousko

Rozcestník informací o Rakousku:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Rakouskem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Rakouskem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Rakouskem níže

4 doporučení pro rakouský trh:

  1. Výběr vhodného produktu a cílové skupiny
    Rakouský trh je velmi konzervativní a vysoce konkurenční. Ujasněte si nejprve, jaké má váš produkt výhody oproti místní konkurenci a v čem je jeho přidaná hodnota. Zpracujte si kvalitní marketingové materiály a webové stránky v němčině, ve kterých zdůrazníte svoje přednosti a uvedete svoje reference, a to ideálně z německy mluvícího regionu nebo alespoň západní Evropy.
    Stanovte si konkrétní cílovou skupinu subjektů, které chcete s vaší nabídkou oslovit, a vyhledejte na ně kontakty. Využít můžete bezplatnou databázi Wer liefert was, případně Firmen ABC. Vhodné kontakty můžete nalézt také na stránkách oborových svazů nebo v katalogu vystavovatelů oborových veletrhů (přehled najdete na stránce AUMA nebo Messe). Pokud chcete na rakouský trh vstoupit prostřednictvím obchodního zástupce, můžete ho najít pomocí inzerátu zveřejněného na portálu obchodních agentů.
  2. Oslovení
    K oslovení firem používejte telefon. Zasílání e-mailů nestačí. Vhodné je pořídit si rakouskou SIM kartu a volat z rakouského čísla. Prvně si prostřednictvím telefonátu nebo pomocí sociálních sítí LinkedIn a Xing zjistěte jméno a ideálně přímé kontaktní údaje kompetentní kontaktní osoby – nákupčího. Tomu během telefonátu stručně představte svoji nabídku a v případě zájmu zašlete e-mailem nebo i poštou váš německý leták, katalog, ceník, případně vzorek. Zhruba po týdnu si opět telefonicky ověřte zpětnou vazbu a zájemcům nabídněte konkrétní termín osobní schůzky. S potenciálními partnery komunikujte německy. Zejména v úvodní fázi navazování kontaktu se jedná o velkou výhodu.
  3. Příprava na schůzku
    Na osobní schůzku se dobře připravte. Zmapujte si hlavní konkurenci a buďte schopni zdůraznit svoje výhody. Znejte technické parametry svého produktu, informace o certifikacích, dodacích lhůtách, svých výrobních kapacitách, podrobnosti k logistice, cenu dopravy a zpracujte si svůj ceník v eurech. Jednejte na rovinu a nepodceňujte znalosti partnera. Dodržujte odsouhlasené termíny a na případné problémy upozorňujte předem. V případě pochybností si ověřte bonitu rakouské firmy na placených portálech KSV nebo Creditreform. Další informace najdete také v obchodním rejstříku za poplatek.
  4. Aktuální příležitosti
    Aktuální příležitosti na rakouském trhu najdete na portále Businessinfo, případně na portálech veřejných zakázek Auftrag, BBG a TED Europa.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Rakouskem

  1. Buďte sebekritičtí

Posuďte, zda váš produkt najde na náročném trhu uplatnění. Šanci mají hlavně unikátní výrobky s vyšší přidanou hodnotou.

2. Nepodceňte domácí přípravu

Zpracujte si kvalitní propagační materiály i web v němčině a udělejte si průzkum trhu. Zdůrazňujte ekologické vlastnosti vašeho produktu a zajímavé reference.

3. Aktivně komunikujte

Iniciativa se očekává od vás. Zjistěte si správnou kontaktní osobu, telefonujte a upřednostňujte osobní schůzky.

4. Na schůzku přijďte připraveni

Často dochází k důslednému tlaku na cenu. Jednacím jazykem je němčina.

5. Nenadsazujte ceny a dodržujte dané slovo i termíny

Případné změny v nabídce jasně a včas zdůvodněte. Jednejte férově.

6. Expandujte postupně

Směřujte od průzkumu trhu přes vyhledání a oslovení potenciálních partnerů až k prezentaci na veletrhu a případně založení vlastní pobočky.

7. Ověřte si bonitu obchodního partnera

Nespoléhejte na zdání serióznosti.

8. Věnujte pozornost uzavírání smluv

Konzultujte je s právníky obeznámenými s rakouským právem.

9. Využijte spolupráce s obchodními zástupci

V Rakousku působí přes tři tisíce obchodních zástupců a ročně zprostředkují obchody za 22 miliard eur.

10. Buďte vytrvalí

Získání rakouského zákazníka je obtížnější a časově náročnější než v České republice. Místní trh je konzervativní a preferuje lokální produkty.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

• Teritorium: Evropa | Rakousko | Zahraničí

Doporučujeme