Vietnam

Rozcestník informací o Vientamu:

CzechTrade: Doporučení pro obchodování s Vietnamem

Agentura CzechTrade připravila pro české podnikatele se zájmem o obchodní vztahy s Vietnamem deset doporučení pro obchodování s tímto teritoriem. V roce 2020 pak byla doplněna o 4 bonusové tipy.

Desatero pro obchodování s Vietnamem níže

Big Pearl / Shutterstock.com

4 doporučení pro vietnamský trh:

  1. Průzkum trhu
    Prvním krokem pro expanzi do Vietnamu je průzkum trhu. Je nutné zjistit, zdali daný produkt nebo služba má potenciál na místním trhu. Vietnam se rapidně rozvíjí a pravidelně dochází ke změnám ekonomického prostředí, čímž se mění i příležitosti a situace na trhu.
    Sehnat aktuální průzkum trhu ve Vietnamu je složité a finančně velice nákladné. V tomto případě je možné využít služeb zahraniční kanceláře CzechTrade v Ho Či Minově Městě (ZK Ho Či Minovo Město). Pro bližší informace stačí kontaktovat zahraniční kancelář s vašimi představami a ideálně s HS kódy produktů.
  2. Spolupráce s místním obchodním partnerem
    V případě prvního kontaktu s obchodním prostředím ve Vietnamu je nezbytné spolupracovat s místním distributorem či obchodním partnerem, protože místní si do svých distribučních sítí nenechají kdekoho vpustit a jednotlivé procesy jsou komplikované. Databáze se ve Vietnamu vyskytují zřídka. Když už nějaké existují, jsou velice často nedostupné nebo drahé. Je možné vyhledat kontakty samostatně na internetu nebo přes známosti. Nicméně řada důležitých informací je ve vietnamštině a navázání kontaktů bude také často vyžadovat vietnamský jazyk. Proto zvažte využití služeb ZK Ho Či Minovo Město, která najde relevantní kontakty a pomůže s navázáním kontaktu.
  3. Výběr obchodních partnerů
    Zahraniční kancelář vytvoří seznam potenciálních kontaktů a podpůrných informací, na jejichž základě dojde k selekci preferovaných subjektů. Vybírejte ty subjekty, které již mají zkušenosti s evropským či americkým obchodním partnerem. Výběr obchodního partnera je fundamentální částí úspěšného vstupu na trh.
  4. Oslovení obchodních partnerů
    Dalším krokem je oslovení vytipovaných subjektů. ZK Ho Či Minovo Město doporučuje první oslovení skrze zahraniční kancelář, ideálně e-mailovou komunikací. Pokud je potenciál vybraných partnerů velký, doporučuje firmám, aby se hned ze začátku vypravily do Vietnamu a zahraniční kancelář zařídila schůzky. Plánovaní programů schůzek je velice náročné a často i nestabilní. Ideálně proto počítejte s tím, že konkrétní program schůzek bude sestaven po příjezdu a z velké části se bude jednat o schůzky přímo u obchodních partnerů. Připravte si stručnou, jednoduchou a výstižnou prezentaci. I větší firmy využívají překladatele, proto je zbytečné prezentace zbytečně komplikovat.

Zpět na začátek

Steve Heap / Shutterstock.com

Desatero pro obchodování s Vietnamem

  1. Budování osobních vztahů je základem úspěchu a trpělivost růže přináší

Ve Vietnamu a jeho obchodní kultuře jsou dobré osobní vztahy velice důležité. Vytvářejte důvěru a vzájemné porozumění již od samého začátku. Na uzavření dohod příliš nespěchejte. Počítejte s delším časovým rámcem a držte se konzistentního a vytrvalého přístupu.

  1. Respekt ke kultuře je zásadní

Vietnamská společnost je zejména vlivem konfucianismu stále velmi hierarchická, je zde hluboce zakořeněn respekt k autoritám a starším generacím. Tento systém hierarchie ovlivňuje všechny aspekty vietnamské společnosti, od rodinných vztahů až po pracovní prostředí. Neméně důležitý je i takzvaný koncept tváře. Vyhněte se konfrontacím a situacím, které by mohly někoho ztrapnit, ponížit či uvést do rozpaků.

  1. Není Vietnam jako Vietnam aneb regionální nuance

Vietnam je země mnoha kontrastů a existují velké rozdíly mezi jeho severní, střední a jižní částí. Myslete na to, že se jedná o zemi s více než sto miliony obyvatel a rozlohou, která je více než čtyřnásobně větší než Česká republika. Regiony se liší nejen počasím, kuchyní či přízvukem, ale panují mezi nimi také velké kulturní a společenské rozdíly. Při obchodních jednáních mějte na mysli, že Česká republika a označení „Made in Czech Republic“ nemá stejný zvuk na severu jako na jihu.

  1. Ano může znamenat i ne, určitě může znamenat možná

S upřímnou zpětnou vazbou či konstruktivní kritikou ve Vietnamu příliš nepočítejte. Vietnamci rovněž neradi říkají ne a často tak musíte číst mezi řádky. Při jednáních pamatujte na to, že každý slib či rozhodnutí nemusí být konečné ani závazné.

  1. Výměna vizitek je důležitým rituálem 

Vizitky přijímejte i podávejte oběma rukama. Pamatujte na to, že obchodní jednání jsou často kolektivní záležitostí a mohou být zdlouhavá. Při prvních schůzkách nezapomeňte na formální dress code, vezměte s sebou také dárek například ve formě tradičního českého výrobku. Na jednání se snažte vždy dostavit včas, není vhodné být na místě příliš brzy. Pokud se však lehce zpozdíte například z důvodu místní dopravní situace, nevěště hlavu, protože mírné zpoždění bývá tolerováno. Navzdory obecné rozšířenosti anglického jazyka, která se liší v závislosti na lokalitě a velikosti společnosti, je často vhodné mít s sebou tlumočníka, který může pomoci zabránit případnému komunikačnímu šumu.

  1. Připravenost na jednání a znalost protějšku je klíčem k úspěchu

Pro většinu Vietnamců je obchod tvrdý boj, win-win strategie zde nemá velké šance na úspěch. Důraz by měl být při jednání kladen zejména na záměr dlouhodobé spolupráce. Poskytněte komplexní nabídku, která bude zahrnovat i možnou podporu obchodního partnera. Perfektní znalost konkurence v oboru včetně jejich cen na trhu jsou klíčové. Při úvodních vyjednávání je nutné počítat s poskytnutím velkých slev a kalkulovat s nimi dopředu. Cena je totiž často rozhodujícím faktorem. Nechte si přeložit své katalogy do vietnamštiny, ukážete a potvrdíte tím serióznost a svůj záměr být na trhu dlouhodobě přítomen.

  1. Socialismus s kapitalistickou tváří

Vietnam je fascinujícím příkladem země, kde se nečekaně propojily dva zdánlivě protichůdné systémy – komunismus a kapitalismus. Zatímco ekonomika fungující na tržních principech zažívá výrazný růst, politický systém zůstává bez velkých změn. Vietnam je dnes jednou z nejrychleji rostoucích ekonomik a soukromý sektor v tom hraje stále významnější roli. Při obchodních jednáních i při následných neformálních setkáních se však politickým tématům a případné kritice raději vyhněte.

  1. Korupce a rozsáhlý byrokratický aparát 

Navzdory antikorupční kampani je ve Vietnamu korupce stále velmi rozšířená a úzce propojená s byrokratickým aparátem. Úplatky a provizní systém je hluboce zakořeněn v téměř všech sférách státní správy. I na první pohled velice prosté administrativní procesy mohou být někdy velmi zdlouhavé. I přes nesmírný pokrok a úspěchy zůstává Vietnam stále zemí, kde je korupce ve státní správě všudypřítomná.

  1. Ostražitost je ve Vietnamu na místě 

Platební morálka vietnamských obchodních partnerů je zpravidla dobrá, ale i přes to buďte opatrní. Více ostražití buďte při navazování spolupráce s novými a neznámými soukromými firmami. Volte platbu předem či formou dokumentárního neodvolatelného akreditivu. Vyhněte se uzavírání obchodu korespondenčně bez předchozího ověření společnosti či s absencí osobního setkání.

  1. Velikost a potenciál vietnamského trhu je nesmírný 

Vietnam s více než sto miliony obyvatel patří populací do dvaceti největších zemí světa. Počet obyvatel ve střední třídě velmi rychle roste, čímž dochází ke změnám ve spotřebitelském chování a vyšší kupní síle. S ohledem na podepsanou smlouvu o volném obchodu mezi EU a Vietnamem došlo k významnému snížení či dokonce úplnému zrušení většiny dovozních cel. Vše výše zmíněné činí z Vietnamu opravdu zajímavý trh, na kterém i přes všechny překážky a komplikace je lepší být dříve než později.

Tip: Obchodní desatera pro vybrané země světa / rychlá zkratka BusinessInfo.cz/10zo

    • Teritorium: Asie | Vietnam | Zahraničí

    Doporučujeme