Tradice českého leteckého průmyslu je od dob první republiky vyhlášená nejen u nás, ale i v zahraničí. Mezi její významné pokračovatele patří také jihlavská společnost Zall Jihlavan Airplanes.
Ta v březnu roku 2005 převzala veškerá nehmotná práva a výrobní technologie lehkých letadel od společnosti Kappa Vladimíra Hlavičky, výrobce legendárního ultralehkého letounu Sova.
V roce 2008 pak došlo k převodu vlastnických práv na současnou společnost Skyleader a s podporou Ústavu leteckého inženýrství na VÚT v Brně byla letadla postupně inovována. Díky vysoké úrovni své produkce mohla společnost zároveň dodávat i komponenty pro letecky průmysl.
Vášeň pro letectví
„Jak tehdejší tak i nynější vedení společností je složeno z lidí s velkým zájmem o letectví a také s leteckým vzděláním. Letectví je pro ně celoživotní vášní. Působíme v segmentu ultralehkých letounů proto, že to je dnes nejrozšířenější segment malého letectví. Je to jak létání pro radost, tak i třeba létání za účelem obchodu,“ říká Andrzej Migus, komerční ředitel Zall Jihlavan Airplanes.
Česká republika je v současnosti velmocí ve výrobě ultralehkých letounů. „Jsme rádi, že patříme do této skupiny výrobců a můžeme prostřednictvím našich produktů šířit jméno České republiky ve světě. Naším cílem je vyrábět kvalitní a vysoce bezpečné letouny, které přinášejí zákazníkům radost z létání. Mezi piloty nejsou jen lidé, kteří jsou schopni si letadlo dle plánů postavit doma, ale i takoví, kteří chtějí jen létat a letadlo si koupit hotové od výrobce, nebo se jen prostě necítí na stavbu svépomocí. Tady byla asi ta prvotní motivace, ta skulinka na trhu,“ popisuje Andrzej Migus, čím se přístup jihlavské společnosti odlišuje od ostatních firem na trhu.
V květnu roku 2017 vstoupil do společnosti Skyleader čínský strategický partner, firma Zall. A tak došlo k doplnění jejího jména, jak do názvu mateřské společnosti Zall Skyleader, tak dceřiné společnosti Zall Jihlavan Airplanes.
Odlišný přístup
Letouny z Vysočiny se od většiny ultralehkých strojů liší. „Vyrábíme letadla jinak. Naše stroje jsou sestavené z komponentů splňující obvyklé požadavky takzvané kategorie General Aviation, což nám zaručuje stejnou kvalitu jako u dospělých letounů. A zároveň i vyšší odolnost letounu oproti ostatním výrobcům v kategorii ultralehkých letadel,“ zmiňuje Andrzej Migus.
Stroje jsou také vybaveny takzvanými Fowlerovými klapkami, které umožňují vysoký rozsah rychlostí. Šířka kabiny je jednou z největších mezi ultralehkými stroji a poskytuje pilotům pohodlí, které není v této kategorii obvyklé.
Letouny z Jihlavy je možné využívat k mnoha účelům. „Je možno létat jen tak pro radost, za obchodem nebo na pracovní schůzky, rovněž pro výcvik nových pilotů, vlekání větroňů nebo transparentů a podobně. Pochopitelně již z podstaty této kategorie nejsou letouny určeny pro obchodní dopravu cestujících a nákladu. Vše ostatní v podstatě možné je za dodržení podmínek daných zákony a leteckými předpisy,“ vyjmenovává Andrzej Migus.
Expanze v USA
Během let se firma dokázala prosadit na vysoce konkurenčním trhu. „Na začátku bylo nejtěžší prosadit se proti konkurenci a přesvědčit zákazníky o kvalitě našich letounů. Nyní patříme ke špičce v oboru a to na nás klade požadavky na neustálé zlepšování našich výrobků a služeb, abychom si udrželi náskok před konkurencí,“ podotýká Andrzej Migus.
Zákazníky společnosti tvoří aerokluby, rekreační piloti i letecké školy. Největším konkurentem v evropském měřítku je pro firmu italský Tecnam, v Česku pak kunovický Bristell, tedy významní výrobci celokovových letounů. Firma z Vysočiny se pustila také do výroby letounů celokompozitových, kde má zatím prvního zástupce a plánuje další rozvoj.
Letadla z Jihlavy vyvážejí do více než 25 zemí světa, podíl exportu se pohybuje okolo 90 procent produkce. Mezi nejdůležitější trhy patří Evropa, zvláště Francie a Itálie, ale také země Jižní Ameriky nebo Čína. „V současné době probíhá expanze na trh v USA a zároveň se zvyšuje zájem poptávek z jižní polokoule, tedy Austrálie a Nového Zélandu,“ upozorňuje Andrzej Migus. V rámci ročníku Exportní ceny DHL 2018 společnost získala druhé místo v kategorii malých firem.
Poprvé na elektřinu
Zall Jihlavan Airplanes v současnosti zaměstnává 56 pracovníků, obrat společnosti se v roce 2018 pohyboval okolo 5,1 milionu eur. V témže roce firma poprvé plnohodnotně zalétala přelomový stroj Skyleader 400 Electric. „Elektrický pohon je velmi zajímavý především pro vysokou účinnost. Omezující faktor jsou dnes především baterie. Věříme, že s příchodem výkonnější a lehčí baterie bude cesta k rozšíření elektro létání otevřenější,“ plánuje Andrzej Migus.
Další inovace přitom podle něj budou ještě přicházet. „Obecně letectví je velmi mladý obor a má před sebou velkou budoucnost. Lidé již dnes vyžadují a do budoucna budou ještě více inklinovat k létání už jen z toho důvodu, že pozemní dopravní infrastruktura je přetížena a létání efektivní rychlý způsob dopravy. A také je mnohem bezpečnější. Určitě bude tlak na bezpilotní prostředky pro cestování i zábavné poletování. Jistě, vidíme dnes snahy o super rychlé vlaky ve speciálních tubusech a podobné projekty, které vypadají zajímavě, osobně si však myslím, že finanční náročnost takových staveb bude obrovská a létání bude ve finále rychlejší a mnohem levnější způsob dopravy,“ uzavírá Andrzej Migus.
Dalibor Dostál
Na začátku byla Sova
Společnost Kappa 77, jejíž produkci společnost Zall Jihlavan Airplanes v roce 2005 převzala, začínala s jedním typem letounu, legendární Sovou. Šlo o první firemně a sériově vyráběný celokovový ultralehký letoun v České republice. Tento typ se s menší modifikací vyráběl až do roku 2008, kdy bylo přistoupeno k rozšíření produktového portfolia. Portfolio letadel je nyní tvořeno šesti základními typy. Letouny jsou navržené tak, aby splnily požadavky na snadný provoz a běžnou údržbu.