Ekonomiky Česka a Slovenska jsou silně závislé na automobilovém průmyslu a na exportu zboží do Německa. Zpomalení německé ekonomiky se tak přelévá i na východ. Podle německých manažerů ekonomický růst v obou zemích brzdí i korupce a zvyšování minimální mzdy.
Na Slovensku vyrábí automobily koncerny Volkswagen, PSA (PSA Peugeot Citroën Slovakia), Kia a nově od října loňského roku také Jaguar Land Rover.
Vídeňský institut pro mezinárodní ekonomická studia (WIIW) očekává, že HDP letos na Slovensku bude růst o 3,6 procenta, v roce 2020 to bude o tři procenta. Zahraniční investoři na Slovensku vnímají jako největší problém korupci a nedostatek kvalifikované pracovní síly.
Podobné problémy vnímají zahraniční firmy také v České republice. Německo-česká obchodní komora k tomu přidává i nárůst minimální mzdy. „Obavy působí pokles zahraniční poptávky, což je problém hlavně v automobilovém průmyslu,“ řekl šéf komory Bernard Bauer. Vliv na pokles poptávky může mít kromě obchodních sporů mezi Spojenými státy a Čínou i brexit.
Produkce aut na 1000 obyvatel v roce 2017
Pořadí | Země | Počet vyrobených aut na 1000 obyvatel |
1. | Slovensko | 184 |
2. | Česká republika | 134 |
3. | Slovinsko | 92 |
4. | Jižní Korea | 80 |
5. | Japonsko | 77 |
6. | Německo | 68 |
Německé firmy se snaží nedostatek lidí na českém trhu řešit tím, že spolupracují s odborným školstvím, ale i tak je podle nich v Česku nedostatek kvalifikované síly. „Je nezbytné, aby se školství reformovalo a vzniklo více možností pro rekvalifikaci,“ navrhl Milan Šlachta, šéf firmy Bosch Group pro ČR a Slovensko.
Vídeňský institut WIIW pro tento rok počítá s tím, že ekonomika ČR poroste o 2,6 procenta. Podle vídeňských ekonomů je ekonomický růst z let 2017 a 2018 zemí východní Evropy pryč a je potřeba se připravit na horší časy. Zejména s ohledem na zpomalování německé ekonomiky, na které jsou proexportní východoevropské země až příliš závislé.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: František Novák