Všichni, kteří na těchto platformách prodávají, včetně zahraničních značek, by o těchto festivalech měli mít přehled, protože čínský spotřebitel reaguje velice pozitivně na výprodeje či propagační akce. A tyto festivaly, zpravidla speciální promo akce v daném časovém intervalu, mohou zahraničním značkám při správném zaměření jejich marketingové kampaně přinést vyšší prodeje a zvýšit povědomí o brandu mezi spotřebiteli. Zde jsou ty největší:
Čínský Nový rok, leden/únor
Oslavy nového roku jsou nejdůležitější čínské svátky obecně. Datum se odvíjí od lunárního kalendáře, příští rok bude podle našeho kalendáře prvním dnem čínského nového roku pátek 16. února. Nejvíce se v tomto období prodávají potraviny, nápoje, elektronika a oblečení.
Letošní oslavy roku Kohouta zaznamenaly on-line a off-line prodeje v maloobchodu a cateringu ve výši 124 mld. USD. A během těchto svátků činila celková hodnota on-line plateb přes China Union Pay objem 68 mld. USD.
Den sv. Valentýna, 14. února
Velmi populární den pro nakupování dvojic či optimistických nezadaných osob. Nejvíc slev a zvýhodněných nabídek uplatňují on-line prodejci na dárkové zboží jako make-up či parfémy. Podle dat společnosti Kung Fu Data na Tmall a Taobao (e-commerce platformy pod společností Alibaba) dosáhly tržby za květiny, tašky, dámskou obuv a doplňky 6,2 mld. RMB (přibližně 911 mil. USD).
Přičemž Tmall a Taobao ukrajují 60–90 procent podle kategorií výrobku z celého koláče hrubých prodejů na on-line platformách.
Mezinárodní den žen, 8. března
V Číně se tento svátek slaví od roku 1949, ale teprve nedávno začaly e-commerce platformy pořádat propagační akce i na tento den a lákat k nakupování čínské zákaznice. Dle Chinese Research Centre for e-commerce až 70 procent Číňanek nakupuje více přes internet než v kamenných obchodech.
Jednotlivé platformy festival nazývají různě, zejména pro odlišení se od konkurence. Například na Tmall se jedná o „Queen Festival“, na JD.com o „Butterfly Festival“ a na Jumei (specialista na kosmetiku) o „Goddess Festival“.
Den dětí, 1. června
Svátek uznávaný v Číně také od roku 1949, jde o velice populární nákupní festival. Akce se rozbíhají již od května a trvají celý první týden v červnu. Propagace je zacílena na rodiče, nejvíce se prodávají hračky, deskové hry, dětské oblečení a obuv.
Podle údajů Kung Fu Data se k 1. 6. 2017 prodalo na všech platformách společnosti Alibaba zboží za 7,4 mld. RMB (přibližně 1,1 mld. USD).
Festival 618, 18. června
Je druhým nejvýznamnějším nákupním festivalem po „Dnu nezadaných“. 618 oslavuje založení e-commerce platformy JD.com. A je to v podstatě odpověď JD.com na „alibabí“ festival 11. 11. Tento rok byly výsledky prodejů úctyhodné, během 19 dní se prodalo zboží za 17,6 mld. USD.
V příštích letech se očekávají ještě vyšší hodnoty, neboť tržní podíl této platformy každým rokem mírně narůstá, v roce 2014 tržní podíl činil 18 procent, v roce 2016 dosáhl již 25 procent. Původně se platforma zaměřovala na domácí elektronické spotřebiče a komunikační zařízení, nyní již nabízí široký sortiment výrobků.
Festival vín, 1.–9. září
Tento festival byl vyhlášen zakladatelem Alibaby, Jackem Maem, 9. září 2016 jako dárek všem čínským milovníkům vína. Datum 9. 9. bylo zvoleno proto, že číslo devět a alkohol mají v čínštině stejnou výslovnost.
V období těchto devíti dnů se prodává i další alkohol (pivo, lihoviny). Podle statistik společnosti Kung Fu Data inaugurační den festivalu zaznamenal prodeje alkoholu na platformách Alibaby v hodnotě 1,9 mld. RMB (přibližně 280 mil. USD).
Den nezadaných, 11. listopadu
Festival známý spíš jako „Double Eleven“, opět nápad zakladatele Alibaby. Původně zamýšlený svátek pro staré mládence, později pro všechny nezadané. Poprvé byl spuštěn v roce 2009 a od té doby prodeje dosahují neuvěřitelných hodnot, loni 17,8 mld. USD.
Je tak populární, že ostatní e-commerce platformy také realizují promo akce během tohoto dne. I z tohoto důvodu Alibaba zaregistroval název „Double Eleven“ jako obchodní značku na čínském úřadě, aby zabránil dalším prodejcům provozovat reklamu ve stejném duchu.
Double twelve, 12. prosince
Vznikl pouze proto, aby uspokojil ty, kterým nestačil festival „Double Eleven“. V roce 2015 platforma Taobao zaznamenala transakce okolo 13,2 mld. USD.
Festival je relativně nový a ne tolik známý jako Double Eleven, proto se očekává jeho další růst. V roce 2016 vzrostly on-line transakce na Taobao ve srovnání s rokem 2015 o 45,8 procenta.
Vánoce, 14.–25. prosince
Stávají se populárním svátkem zejména ve velkých městech, hlavně z pohledu dekorace měst, obchodů a samozřejmě obdarovávání.
E-commerce platformám pak pomáhá vylepšit výsledky za poslední čtvrtletí v roce. Festival má potenciál dále růst, protože získává popularitu i v dalších menších městech Číny.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Připravili pracovníci zahraničních kanceláří agentury CzechTrade. Foto: Shutterstock