Po patnácti letech závodění v motokrosu, enduru, na motokárách nebo ve Formuli 1600 objevil Ivo Kaštan kouzlo dálkových rallye na motocyklu v roce 1995 při závodu Paříž – Peking. V roce 1996 poprvé startoval na Dakaru a poté deset let působil jako profesionální závodník v této rallye.
Když v roce 2014 založil společnost IKbike, která je od začátku zaměřená na vývoj a výrobu elektrického vozíku Ride-e, nebylo to jeho první setkání s podnikáním. „V podstatě jsem od revoluce nebyl nikdy zaměstnán. V devadesátých letech jsem založil úspěšnou společnost na výrobu tažných zařízení a zvedáků na automobily, pak jsem byl deset let profesionální závodník Rallye Dakar. Následovala společnost Marron racing, která je na trhu již více jak deset let a zabývá se výhradně legendárními motocykly typu Honda Monkey, a nyní firma Ikbike,“ popisuje Ivo Kaštan svoji podnikatelskou dráhu.
„Obě společnosti jsou rodinné a naším krédem není kvantita ale kvalita. To co děláme, chceme dělat nejlépe ze všech a zatím se nám to daří. Chceme jít a jdeme vždy svojí cestou. Nechceme nic kopírovat, ale vycházíme z vlastních nápadů, byť mnohdy netradičních,“ dodává Ivo Kaštan.
I když se může na první pohled zdát, že motocyklový sport a elektrický vozík spolu nesouvisí, opak je pravdou. „V naší nabídce je elektrický motocykl Elmax, to byl výchozí produkt pro vozík Ride-e. Motoristický sport je nebezpečný, motorky obzvláště, a já bych nikdy nechtěl přijít o ten pocit větru ve tváři. Navíc máme spoustu přátel na vozíku po poranění míchy ať ve sportu nebo při nehodách,“ vysvětluje Ivo Kaštan.
Na světě není nic podobného
Protože na světovém trhu zatím není nic podobného, začal Ivo Kaštan na základě svých zkušeností s motocykly vyvíjet prototyp s využitím komponentů zmíněného motocyklu Elmax. „První myšlenka mě napadla ve druhé polovině roku 2014, vývoj trvá v podstatě stále, protože stále je co zlepšovat a inovovat. První vozík jsme prodali na jaře 2015,“ pokračuje Ivo Kaštan.
Proč při volbě pohonu zvítězila u vozíku Ride-e právě elektřina? „Motocykl Elmax nabízíme i v benzínové verzi, měli jsme tudíž možnost porovnat rozdílnost dvou typů pohonných jednotek ve stejném podvozku. Elektrika vede, zejména v akceleraci. Jedinou nevýhodou je doba nabíjení, přece jen benzínovou nádrž naplníte za pár vteřin, nabití baterie trvá dvě hodiny,“ porovnává Ivo Kaštan.
Největším přínosem zvoleného řešení je podle něj univerzálnost a rychlost. „Náš vozík je dopravní prostředek nejen na silnici ale i na cyklostezky, můžete s ním zajet i do obchodu a můžete jezdit rychlostí až 25 kilometrů v hodině. Rid-e zvládne i lehčí terén, s kopci nemá problém. Navíc ho může řídit každý, ne jen osoby zdravotně handicapované,“ podotýká Ivo Kaštan.
„Je to dopravní prostředek takže vás dostane všude tam, kam potřebujete, výrazně zkvalitní život osobám, které nemůžou chodit. Ne jen osobám na vozíku, ale i seniorům. Je to invalidní vozík s přídavným pohonem, takže se dá nouzově i jako invalidní vozík používat,“ zmiňuje výrobce.
Vozík s takovými parametry se nikde jinde nevyrábí. „Jsou různé přídavné pohony i seniorské vozíky, ale nepovažujeme je za konkurenci. Spíše nám levné seniorské vozíky z Číny kazí jméno a pověst elektrovozidel,“ upozorňuje Ivo Kaštan.
I když s výrobou vozíků začal po mnoha letech podnikání s motocykly a plynule tak přešel od jednoho oboru k druhému, přesto je rozjezd druhé firmy v mnohém nový. „Určitě je těžké prosadit na trhu nový produkt. My jsme v zásadě tímto produktem předběhli dobu a o to je to těžší. Naštěstí máme oporu v našich obchodních partnerech, zejména společností Kury, která je výrobcem mechanických invalidních vozíků, a Fulgur Battman, která nám staví baterie,“ popisuje Ivo Kaštan.
Elektromobilitě patří budoucnost
Firma vytvořila vozík bez dotací na vývoj, s rozjezdem výroby jí pomohl program Inostart v rámci švýcarsko-české spolupráce, jehož garantem je ministerstvo průmyslu a obchodu. Od ledna roku 2017 se účastní programu JIC Master od Jihomoravského inovačního centra. „Šli jsme do toho zejména proto, že potřebujeme třetí pohled a očekáváme, že nás to posune rychleji kupředu,“ podotýká Ivo Kaštan.
Směr, kterým se s vývojem vozíku Ride-e vydal, má podle něj velkou perspektivu. „Jsem velký fanda elektromobility jako takové, a elektrický pohon je budoucnost jak v motocyklech tak automobilech,“ říká Ivo Kaštan.
Pokud by se projekt začal příliš rozrůstat, rozhodoval by se, jak s ním dál naložit. Příliš velká expanze ho totiž neláká. „Pole působnosti je velmi široké, jsme malá rodinná firma a já v žádném případě nechci továrnu s desítkami lidí. Začínáme i exportovat a pravděpodobně se spíše zaměříme na zahraniční trhy. Vždy si chceme udržet určitou komornost a vztah se zákazníky. Nechci budovat a kupovat něco, co už třeba někdo jiný má, to se raději s někým spojím nebo celý projekt prodám,“ uzavírá Ivo Kaštan.
Dalibor Dostál