Mezi čtyřicítku zemí, kam česká rodinná firma Emco vyváží, patří i tak velké trhy, jakými jsou americký a ruský. Ale zakladatel a majitel společnosti Zdeněk Jahoda moc nedělá rozdíly mezi jednotlivými zahraničními odběrateli. Přistupuje ke všem stejně, ze všech má radost, všech si váží, ať už jsou z USA, Trinidadu či Slovenska…
„Nemám zázračný recept, jak se prosadit v zahraničí. Osvědčilo se nám hledat odlišnost proti místním výrobcům, přizpůsobit obaly a zejména mít správný poměr ceny ke kvalitě výrobku,“ vyjmenovává s tím, že si nemůže firma dovolit třeba nákladné dlouhotrvající reklamní televizní kampaně.
„Při prosazování značky v cizině je důležitý dobrý distribuční partner, který dokáže produkt dostat do obchodů. Tam si to lidé vyzkoušejí,akdyž jsou spokojeni, pak se další zákazníci už nabalují,“ míní Jahoda, jehož firma Emco byla původně také distributor.
Vítěz soutěže Equa bank Rodinná firma roku 2017 v kategorii Střední firma.
Kompletní výsledky soutěže Equa bank Rodinná firma roku 2017.
Podobné partnery aktuálně hledá po celém světě, protože společnost nekomunikuje přímo s obchodními řetězci, ale s obchodníky. Nikde na světě nemá vlastní distributory, ale vždy hledá v cizině tu největší a nejúspěšnější firmu, která dodává zboží řetězcům a pochopitelně nezastupuje nikoho z konkurentů Emca.
V USA dodává Emco dokonce do Walmartu
V receptu na to, jak prorazit na zahraničních trzích, se ovšem skrývá mnoho ingrediencí a Jahoda patří k těm, kteří se o získané zkušenosti rádi podělí. Emcu se například vyplácí účast na mezinárodních potravinářských veletrzích třeba ve spolupráci s CzechTradem. Pravidelně od roku 2013 využívají výhod této společné prezentace na jednom z největších evropských potravinářských veletrhů PLMA v Amsterdamu. Firma také neustále vyhledává a oslovuje případné odběratele. Dokonce si koupila databázi distributorů na celém světě. A jako člen Svazu evropských distributorů má přístup k potenciálním partnerům v Evropě. Když ovšem Jahoda začne rozebírat jednotlivé zahraniční trhy, tak téměř ke každému přidá osobitý příběh, jak se tam podařilo Emcu prosadit.
„Třeba americký partner nám původně sám nabízel nějaké zboží, a když neuspěl, tak se rozhodl, že se podívá, co děláme. Přiletěl do Prahy a já ho chtěl něčím zaujmout, tak jsem připravil projížďku na kole,“ vzpomíná byznysmen, jak u 140kilogramového obchodníka se zraněným kolenem z války ve Vietnamu s výletem neuspěl. Ale v byznyse uspěl – když mu Henry Leighton položil otázku, zda dělá bezlepkové potraviny, o něž je v USA zájem, tak bez váhání přikývl. Tvrdil, že to pro Emco není problém, přestože téměř nevěděl, co bezlepková potravina je, natož aby je firma vyráběla. „V USA mají bezlepkové müsli z kukuřice, já si řekl, že my to budeme dělat z pohanky a jáhel, abychom byli nějak odlišní. Ale víc než müsli se tam chytily tyčinky.“
V současné době Emco na americkém trhu, na němž začínalo v roce 2012, ročně utrží 50 milionů korun. A český výrobce se dokonce prosadil v tak významném obchodním řetězci, jako je Walmart.
Investice do výroby v Rusku se vyplatila
Roční tržby Emca na ruském trhu dělají 80 milionů rublů, tedy přes 30 milionů korun. A Rusko je také jedinou zemí, kde má Emco mimo tuzemsko i výrobu. Zdeněk Jahoda přiznává, že je to země, která ho hodně potrápila. Samozřejmě slyšel, že není jednoduché se tam prosadit, přesto byla skutečnost mnohem těžší a komplikovanější, než očekával. V roce 2007 koupil zaniklou pekárnu poblíž Tuly, zhruba 200 kilometrů od Moskvy, a zrekonstruoval ji.
„Po našem předchůdci tam byl přivedený plyn a já počítal, že budeme v odběru pokračovat. Ne tak Gazprom, od něhož jsme se dozvěděli, že jsme noví a že nás připojí tak za rok. Možná chtěli úplatek, nevím, ale já rozhodl, že nebudeme nikde uplácet,“ přibližuje Jahoda jistou zkušenost z ruského trhu.
Pozice Emca se v Rusku zlepšila po zákazu dovozu zahraničních potravin a prudkém poklesu rublu. Z trhu zmizeli zahraniční dovozci a česká firma konečně zúročila investici do výroby. V současné době v Rusku vyrábí müsli, což představuje tak 70 procent ročních tržeb na ruském trhu, z vlastních surovin si nechává místním výrobcem míchat kaše a müsli tyčinky dováží z Česka. Podle Jahody se Emco prosadilo už v pěti ruských obchodních řetězcích, takže není problém koupit značku Emco třeba na Sibiři. Vyrábí i pro dvě tamní privátní firmy. Přesto prý není česká potravinářská firma v Rusku za vodou. „Ruský trh má velký potenciál, ale je to tam pořád dost těžké.“
Nikde v zahraničí samozřejmě nevítají zahraniční konkurenci se slavobránou, přesto Jahodu nikdy nenapadlo působit jen v tuzemsku. „Takhle jsem nikdy neuvažoval. To souvisí pravděpodobně s tím, že jsem studoval zahraniční obchod,“ vzpomíná byznysmen s tím, že si v devadesátých letech velice brzy uvědomil, jak důležité je mít vlastní výrobu. „Bez vlastní výroby je export těžko realizovatelný. Když do Česka přišly řetězce, které se odmítaly bavit s překupníky a jednaly jen s výrobci, řekl jsem si, že začneme vyrábět.“
Ještě před tím ovšem první zahraniční pobočku Emca založil Jahoda na Slovensku v roce 1993, hned po rozpadu Československa. Poté následovaly trhy Polska a Maďarska, ovšem ne kvůli tomu, že byly nejblíže, spíš náhodou. „Nevytyčuji strategii, kam vyvážet, ale chápeme se každé příležitosti,“ prozrazuje podnikatel, že jednou z posledních zemí, kde se Emco prosadilo, jsou i Filipíny. „Berou milion našich sušenek.“
Emco
Firma vznikla v lednu 1991 jako obchodní společnost zabývající se vývozem a dovozem. V současné době sice stále dováží některé potravinové produkty, jako třeba rostlinné nápoje Alpro, těstoviny Barilla nebo čokolády Schogetten, ale především se věnuje vlastní výrobě cereálních produktů.
Jde o rodinnou firmu, v níž zpočátku pomáhala zakladateli manželka, nyní se začínají angažovat i děti. Veškerá výroba v Česku je soustředěna do Hrdel u Terezína, kde v roce 2014 vyrostly nové haly s moderními technologiemi v celkové investici 250 milionů korun. Zároveň firma vlastní mlýn ve Vřescích na Táborsku, ve kterém vyrábí ovesné vločky.
Loňské tržby dosáhly 980 milionů korun, což představovalo meziroční navýšení o 40 milionů. V roce 2016 došlo také k výraznému růstu provozního zisku, z 15 milionů v roce 2015 na 37 milionů korun. Export loni přinesl do firemní kasy 370 milionů korun. Emco vyváží do 40 zemí světa, hlavními exportními trhy jsou vedle Slovenska především USA, pak následují země jako Alžírsko, Maroko, Dánsko, Rusko a další.
Na Emcu si pochutnávají i v Karibiku
Dva roky dodává Emco své cereální produkty do Japonska, například do největšího japonského obchodního řetězce Kobe Bussan nebo pro výrobní firmu Cargill. Než došlo k podpisu kontraktu, byli se japonští partneři třikrát podívat v české fabrice. Kontrolovali kvalitu potravin, zajímaly je kontrolní systémy nastavené v Česku a podobně.
Podle Jahody právě export firmu profesně posouvá, respektive zahraniční partneři kladou často na Emco až nepředstavitelné požadavky. Třeba kvůli Američanům museli v Emcu přistavit i požární schody nebo v expedici instalovali kamery, aby bylo nakládání kontejnerů pod dohledem. „Zajímá je i sociální stránka, museli jsme jim ukazovat výplaty zaměstnanců, jsou mnohem horší než ministerstvo financí,“ usmívá se Jahoda.
Nové kontakty čerpá firma i z databáze světových distributorů, kde objevila třeba společnost z republiky Trinidad a Tobago. Takže když mířilo Emco na veletrh do Mexika, danou firmu oslovilo a pozvalo do svého stánku. Ale oni se rozhodli pro setkání v Česku. „Provedli jsme je továrnou a poté se rozhodli, že od nás budou brát zboží. Nyní dodáváme kontejnery do Trinidadu a oni obsah distribuují po ostrovech v Karibiku,“ naznačuje Jahoda, jak potřebné bylo investovat do výrobní fabriky v Hrdlích. Moderní provozy, technologie, vlastní vývoj, to vše u zahraničních partnerů boduje.
Také my máme dobré zkušenosti s tím, když si zástupci zahraničních společností mohou prohlédnout provozy v Česku, vidí na vlastní oči, jak se tam pracuje, jak jsou vybavené,“ doplňuje zkušenosti podnikatele Marcela Havlová, vedoucí oddělení Propagace a komunikace agentury CzechTrade.
Když Zdeněk Jahoda líčí exportní úspěchy Emca, neopomene připomenout, že to není jenom jeho zásluha. Naopak on se vždy více věnoval výrobě, novým produktům, financím a podobně. Šéfem marketingu a výroby je v současné době jeho syn Martin, který má kolem sebe podle Jahody seniora profesionální tým. „Když je člověk autokratický, tak dusí iniciativu lidí. Osobně jsem si potvrdil, že když lidé mají důvěru a volnost a jsou dobří, je to ku prospěchu firmy,“ tvrdí Zdeněk Jahoda, majitel a zakladatel potravinářské firmy Emco.
Zdeněk Jahoda (61)
Absolvent VŠE v Praze oboru zahraniční obchod začal podnikat hned v roce 1990. Zúročil tak své zkušenosti z působení v podniku zahraničního obchodu Investa, který vyvážel textilní stroje. Původně počítal s tím, že se bude živit jako poradce, využije znalosti cizích jazyků, pak se ovšem začal věnovat obchodu. Dovážel a vyvážel všechno možné od kalhot přes dřevo, až se soustředil na budování vlastní potravinářské výroby. Začínal v lednu 1991 a jeho prvním kontraktem bylo sedm palet margarínu, které dovezl z Německa. Tvrdí, že měl štěstí, protože u této zakázky se dohodl na zaplacení, až se mu podaří margarín prodat. O čtyři roky později se rozhodl, že přestane konkurovat českým výrobcům se zahraničními značkami, a nechával si potraviny pro svou značku Emco vyrábět. V roce 1998 rozjel vlastní vývoj a o rok později i výrobu.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Marcela Honsová. Foto: L. Bíba a Archiv HN.