Export hraček je závislý na osobních jednáních

Vývoz českých hraček roste nejen v zemích Evropské unie, ale i na vzdálenějších trzích, třeba v Japonsku nebo Jižní Koreji. Velký zájem je o hračky z přírodních materiálů.



Hračkářské firmy, které v Evropě, a tudíž i v Česku přežily, jsou svým způsobem raritou. Lavina levných čínských hraček převálcovala tradiční evropskou výrobu, takže současné producenty hraček tvrdě prověřily trhy a zákazníci jim vystavili glejt o jedinečnosti a kvalitě.

Aktuálně si čeští výrobci hraček dobře vedou i na zahraničních trzích. Loni se poprvé z Česka vyvezlo hraček za více než dvě miliardy korun. Ale za stejné období se v tuzemsku prodalo hraček skoro za sedm miliard. „Výroba a vývoz stoupají již pátým rokem po sobě. Souvisí to s celkovou konjunkturou v Evropě,“ míní Jaroslav Zeman, majitel firmy Detoa Albrechtice, která patří k největším českým hračkářským firmám a specializuje se na dřevěné hračky.

Dřevěné hračky ve vývozu dominují

V Česku je podle Sdružení pro hračku a hru v současné době 280 českých výrobců hraček. Jde o malé a střední podniky, z velké části o drobné rodinné firmy. Kromě toho mají v tuzemsku své výrobní provozy čtyři nadnárodní společnosti: Lego, Simba, Ravensburger a Playmobil.

„Jejich roční obrat je více než dvojnásobný proti všem českým výrobcům. U těchto firem je obtížné stanovit, kolik se toho na našem území vyrobí. Část dílů zde vyrábí, větší část dováží a u nás kompletují a distribuují po Evropě,“ uvádí Jiří Šťastný, úřadující místopředseda Sdružení pro hračku a hru.

Česká republika je podle údajů Evropského statistického úřadu největším vývozcem hraček z celé evropské osmadvacítky. Do těchto dat zřejmě započítává i zahraniční hračkářské firmy, které působí v tuzemsku. Největšími tuzemskými výrobci hraček jsou Detoa Albrechtice, Moravská ústředna Brno, Mikro Trading, Dino Toys, Merkur Toys nebo Lena hračky.

Ne všech 280 firem vyrábí všechny komponenty v tuzemsku. Podle Šťastného si i někteří čeští producenti část výrobků nechávají zhotovit v Číně a ve Vietnamu. To ovšem není případ Detoy Albrechtice, která se v Jiřetíně pod Bukovou specializuje na hračky ze dřeva. Z téměř 280 českých firem se zpracování dřeva věnuje 117 společností. Tedy i v exportu dominují dřevěné hračky.

Detoa vyváží až do Japonska či Koreje

Detoa dosahuje ročních tržeb přes 100 mi­lionů korun, z toho 35 procent získává vývozem. Nejvýznamnějším trhem je Německo. Dále firma exportuje do Polska, Švýcarska, Rakouska, Japonska a Jižní Koreje.

„Do Koreje dodáváme pomůcky, na kterých se děti učí tvary a barvy. Nebo se učí pracovat se dřívky jako materiálem,“ uvádí ředitel firmy Zeman. V Jižní Koreji jsou dřevěné hračky z Česka využívány především v alternativním vzdělávání. „Korejci neočekávají, že dostanou pomůcky od státu, ale rodiče sami hodně investují do vzdělání svých dětí.“

Kontrakt za 1,5 milionu korun do Španělska jsme domluvili díky tomu,
že jsme si sedli nejen obchodně, ale i lidsky.

Na japonský trh vyváží Detoa už od počátku 21. století drobné hračky, respektive dárkové předměty, které si kupují svobodné ženy ve věku 30 až 40 let a zdobí si jimi své byty. „Kontrakty do Japonska se pohybují od sedmi do 15 milionů korun. I když jsou to drobnosti, tak je to docela velké množství. V kusech to představuje až 100 tisíc předmětů,“ prozrazuje Zeman.

A čím si vysvětluje takový zájem v zahraničí o tuzemské dřevěné hračky? Navíc na náročných a dražších západních trzích? „Na Východě je z dob komunismu zafixováno, že dřevěná hračka není nic moc. Naopak na Západě dávají přednost přírodnímu materiálu. Tamní matky nekupují dětem hračky z plastu,“ tvrdí Zeman. Podle jeho zkušeností je česká hračka v zahraničí vnímána jako tradiční, dražší a kvalitní evropský výrobek.

Petr Heinzl, jednatel portálu Česká hračka, je přesvědčený, že perspektivní trhy pro tyto tuzemské výrobky jsou po celém světě. Záleží jen na možnostech získat kontakty a na tom, jak se na vzdálené trhy dostat. Nyní převažuje export do sousedních států a pak do zemí EU. Nejúspěšnější jsou české hračky v Německu a Francii, ale daří se je prodávat třeba také v Austrálii a Japonsku. „V posledních letech se stále více malých rodinných firem dostává na veletrh hraček v Norimberku a postupně se tak prosazují samy či s podporou agentury CzechTrade,“ uvádí Heinzl.

Buďte autentičtí a navažte přátelství

Jednou z nových českých firem, které se podařilo prorazit i v zahraničí, je společnost Utukutu. Začínala v roce 2014 v malé truhlářské dílně na okraji Prahy a nyní už pravidelně vyváží do Německa, Rakouska, Velké Británie, Švýcarska, Španělska, Portugalska, Itálie a na Slovensko. Z ročních tržeb dělá export kolem 40 procent.

„Exportujeme nejen houpací prkno pro děti, ale hlavně XL Woudie − houpací prkno pro dospělé a houpačku Spectra,“ uvádí spolumajitelka Gabriela Hrdina. V zahraničí spolupracují manželé Hrdinovi s kamennými obchody nebo e-shopy. „Podporujeme se navzájem. Stávají se z nás přátelé. Poznáváme tak blíž kulturu dané země i obchod.“

Na otázku, co je nutné k tomu, aby se česká neznámá firma prosadila v zahraničí, je prý jednoznačná rada těžká. „V dnešní době je důležité být autentičtí. Když něco děláte poctivě, lidé o vás mluví, najdou si k vám cestu a vytvoří si vztah. A díky tomu, že jsme otevření, komunikativní a hledáme různé možnosti spolupráce, se nám daří.“ Navíc firmě při vývozu pomáhá, že vyrábí hračky a pohybové produkty ručně.

Aktuálně jedná firma o kontraktu za 1,5 milionu korun do Španělska, který domluvila na norimberském veletrhu Spielwarenmesse. „Díky tomu, že jsme si sedli nejen obchodně, ale i lidsky,“ míní Hrdina. V hračkářském segmentu je export často úzce spjatý s osobními kontakty.

Například Dino Toys vyváží své puzzle až do Izraele už přes 15 let a tak dlouho se také zná český management s tamním obchodním partnerem. Nyní už zástupcům obou firem stačí jedno setkání v roce, obvykle na již zmíněném veletrhu, kde dojednají roční dodávky. A pak už během roku jen ladí kontrakty a komunikují pouze e-maily.

Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Marcela Honsová. Foto: Detoa.

Doporučujeme