Společnost Hecht Motors díky jejímu názvu považuje za německou firmu nejenom část zákazníků, ale dokonce i někteří zaměstnanci. Přitom když 22. dubna roku 1994 firma vznikla, stáli u jejího zrodu tři čeští, cílevědomí spolumajitelé, kteří měli společnou vizi a zkušenosti.
„Založení vlastní firmy se specializovanou nabídkou byl logický vývoj snahy dělat věci jinak a lépe,“ vysvětluje současný obchodní ředitel společnosti Josef Šimána. Ten sice ve firmě působí jen několik měsíců, jeho příchod však upoutal velkou pozornost. V prosinci loňského roku totiž nastoupil jako takzvaný šéf v utajení. Začal ve firmě pracovat jako skladník a díky tomu poznal rychle věci, na které by jako manažer musel přicházet velmi dlouho.
Od pil k sekačkám
Společnost v devadesátých letech začínala s pilami a křovinořezy, postřikovači a ručním nářadím. V současné jsou nejprodávanějším sortimentem s její značkou benzinové rotační sekačky, kterých ročně prodají 105 až 130 tisíc.
Novým oborem, do kterého se společnost pustila, jsou produkty pro volný čas, mezi které patří městská a sportovní elektrokola, moderní elektroskútry nebo pracovní i volnočasové elektročtyřkolky. Baterie se přitom stále více prosazují nejenom v dopravě, ale také u nářadí a zahradní techniky.
„Elektromobilita, stejně jako další akumulátorová technika, má zcela jistě budoucnost. Přičtěte k výkonu a spolehlivosti takových strojů a nářadí také nulové zplodiny pro práci v uzavřených prostorech, téměř nulový hluk, flexibilní využitelnost akumulátoru ve více zahradních a dílenských strojích. Jejich efektivní práce, spolu s pohodlným užíváním, minimálními požadavky na údržbu jsou právě ty faktory, díky kterým je považujeme za budoucnost jak zahradní a dílenské techniky, tak i elektromobility,“ zdůrazňuje Josef Šimána.
Růst prodejen
Na domácím trhu společnost prodává svoje produkty a služby v síti šestadvaceti vlastních kamenných prodejen, ale také u autorizovaných partnerů. „Rozšiřování sítě určitě plánujeme a je zcela pochopitelné. Povědomí o značce Hecht roste a poptávka spolu s ním. Zaměřujeme se na místa, kde je velký potenciál a kde nemáme své partnery. Rozvoj prodejní sítě může být zajišťován i franchizingem, který také potenciálním partnerům nabízíme,“ popisuje Josef Šimána strategii, s jejíž pomocí firma plánuje růst. Společnost chce otevírat tři až sedm prodejen ročně.
Prostřednictvím internetu společnost prodává již třináct let, objemy obchodů na webu rostou o desítky procent ročně. V současnosti firma prodává on-line více zboží, než kterákoli její kamenná prodejna.
Devadesát procent výrobků, které firma nabízí ve svých obchodech, si sama vyrábí. Některé vyvíjí od počátku, jiné se vyrábějí v zahraničí a firma jim poskytne svoji značku. V současnosti prodává v několika desítkách zemí světa. Vlastní prodejny a e-shop má na Slovensku, v Polsku a Maďarsku.
Němci oceňují kvalitu
Velmi dobře se její produkty prodávají také na nejnáročnějších trzích, jako je Rakousko, Švýcarsko nebo Německo. Právě s perspektivou toho, aby jméno společnosti dobře oslovilo zákazníky v zahraničí, přitom zakladatelé již v prvopočátku zvolili jméno své firmy. Jen to by však samo o sobě rozhodně nestačilo. Výrobky společnosti se pravidelně umisťují na předních místech v německém nezávislém hodnocení Heimwerker-Test.
Společnost, která má v současnosti přes 350 zaměstnanců a obrat v rámci celé skupiny přes 2 miliardy korun, klade důraz na inovace. „Inovace je pro nás důležitou součástí nekončícího procesu vývoje a vývoj, testování a následná certifikace našich produktů jsou logickým výsledkem naší snahy realizovat dobré nápady,“ konstatuje Josef Šimána.
Zelené procesy
Inovace se podle něj netýkají jen výrobků, ale také procesů uvnitř společnosti „Chceme přispět k ochraně životního prostředí, podporujeme environmentální aspekty výroby. Proto jsme vytvořili vlastní projekt GoGreen,“ upozorňuje Josef Šimána.
Svůj dopad na životní prostředí firma snižuje například podporou elektronické komunikace bez tisku dokumentů, optimalizací spotřeby elektrické energie instalací úsporného osvětlení v logistických skladech a v prodejnách, tříděním odpadů, zpětným odběrem baterií a akumulátorů, plánovaním optimálních rozvozových tras zboží a důrazem na hospodárnost vozového parku.
„Samozřejmou kapitolou jsou i organizační inovace, například vzdělávací systémy a tréninky zaměstnanců a podobně,“ uzavírá Josef Šimána.
Dalibor Dostál
Společnost Hecht v kostce
Společnost Hecht Motors byla založena v roce 1994. První výrobky pro zahradu s označením Hecht se začaly prodávat v roce 1998. V současnosti je společnost největším distributorem zahradní techniky v České a Slovenské republice a zároveň jedním z největších distributorů zahradní techniky ve střední Evropě. Budoucnost vidí především ve vývoji akumulátorových strojů nejen pro zahradu a dílnu, ale zajímá se také o oblast elektromobility. Letos se firma umístila mezi finalisty soutěže Ocenění českých lídrů.