Vysoce kvalitní české výrobky z olovnatého i bezolovnatého křišťálového skla dodává na světové trhy firma Bohemia Jihlava. Navazuje tak na bohatou tradici jihlavských sklářských závodů, sahající až do poloviny 19. století. Podíl na jejích příznivých výsledcích má i spolupráce s agenturou CzechTrade v rámci projektu Šance pro úspěšný export. Bohemia Jihlava se tak zařadila mezi firmy, které díky zdárnému vývozu spojenému s asistencí agentury CzechTrade tento nástroj využívají zdarma také letos.
„Firma spolupracuje s CzechTradem dlouhodobě, a to hlavně v odlehlejších částech světa. Naším cílem je zjistit možnosti uplatnění na daném trhu, odhadnout jeho potenciál a případně najít vhodné partnery,“ říká obchodní manažer společnosti Libor Dvořák. „Agentura nám otevírá dveře v nových teritoriích, v dalších fázích zakázek pak sjednává schůzky a asistuje při návštěvách zákazníků. Je velkým pomocníkem při získávání prvotních informací z trhu. Pomáhá překonávat jazykové bariéry a šetří čas,“ oceňuje Dvořák.
Společnost Bohemia Jihlava, využila asistence zahraničních kanceláří CzechTrade již v mnoha teritoriích − například v Argentině, Číně, Indii, Mexiku a Nigérii. V jednotlivých destinacích šlo o různé typy služeb a také výsledky jsou prozatím rozdílné. V čínském Šen-čenu se firma v rámci společného stánku CzechTradu zúčastnila významného mezinárodního veletrhu dárků a předmětů pro domácnost.
Výstava, kde měla společnost k dispozici vlastní vitrínu a zastupoval ji místní pracovník, pomohla k propagaci českého křišťálu a podpořila místního dovozce. Na indickém trhu firma získala řadu cenných informací díky asistenčním službám obou kanceláří agentury v Bombaji i Bengalúru. Pro podnik je zajímavý i trh v latinskoamerické Argentině, kde plánuje zakázku u CzechTradu zopakovat s upravenou cílovou skupinou. Vzorové objednávky firma v současné době řeší také ve vztahu k Nigérii, kde rovněž využila pomoci kanceláře v Lagosu.
Prozatím nejdál Bohemia Jihlava pokročila v Mexiku, kde díky asistenci agentury získala potřebné informace a cenné rady, které ve velmi krátké době vyústily v obchodní případ. Jedna z oslovených mexických firem dovezla zboží do šesti měsíců od nastartování spolupráce a nyní pracuje na rozvoji obchodních vztahů s českým partnerem.
„S Bohemií Jihlava spolupracujeme od loňského září, kdy jsme se domluvili na zakázce. Do konce roku pro ni naše kancelář vyhledala kontakty a předběžně ověřila zájem tamních potenciálních partnerů,“ říká vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade v Mexiku Pavel Eichner. Přestože reakce mexických obchodníků nebyla tak rychlá, jak se čekalo, nakonec pomohl nápad sjednat schůzky zástupců firmy s Mexičany na oborovém veletrhu Ambiente ve Frankfurtu. „Do našeho stánku sice přišla jen jedna mexická firma z pětice pozvaných, zato ale hned na místě podepsala objednávku. Mexického dovozce totiž zboží jednoduše nadchlo,“ připomíná Pavel Eichner klíčový okamžik z letošního února.
V návaznosti na to se nyní pro Bohemii Jihlava realizuje bezplatná zakázka v rámci projektu Šance pro úspěšný export v Chile a Peru. „Chile je moderní otevřená ekonomika, kde je velmi silná konkurence a registrujeme i silné tlaky na cenu,“ poznamenává ředitel zahraniční kanceláře v Santiagu de Chile Josef Kunický s tím, že v Peru a Mexiku to je obdobné. „V první fázi lákáme na design, výrobky prostě musí zaujmout, cenová jednání přijdou na řadu až později. Bude to boj, nicméně vzhledem k rostoucí životní úrovni vzrůstá i okruh lidí, kteří jsou ochotni připlatit si za kvalitu,“ dodává Kunický. Podnik chce postupně obsáhnout celý latinskoamerický trh a dál zamíří do Austrálie.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Marta Stolařová, exportní konzultantka, CzechTrade (marta.stolarova@czechtrade.cz). Foto: Bohemia Jihlava.