Společností, která naplňuje představy o tom, jak by se měl dělat export, je Kovobel, domažlické výrobní družstvo s padesátiletou tradicí. Je to také první česká firma, která začala využívat nový program agentury CzechTrade Šance pro úspěšný export.
Družstvo začínalo s vývozem do evropských zemí. Dnes své skládací skladovací kontejnery a také technologická zařízení pro chov drůbeže vozí do Kanady, USA, Chile, Kolumbie, Mexika, Austrálie, na Nový Zéland, a dokonce i na ostrov Saint Martin. Do dalších zemí včetně Spojených států amerických se Kovobelu podařilo proniknout ve spolupráci s anglickým obchodním partnerem.
„Naše kontejnery vyvážíme zhruba do 35 zemí celého světa. Pro vyhledávání zahraničních obchodních partnerů v tomto sortimentu v současnosti využíváme právě spolupráci s agenturou CzechTrade,“ přibližuje předseda představenstva společnosti Emil Beber.
Do bývalých zemí RVHP Kovobel exportoval technologická zařízení pro chov drůbeže již před rokem 1989, kontejnery začal vyvážet v roce 1998, kdy také zahájil jejich výrobu. „Diverzifikovat naše exporty i do zemí mimo Evropu jsme se rozhodli v roce 2003 proto, abychom co nejvíce omezili možnost případ ného poklesu prodejů v některých teritoriích,“ upřesňuje Beber.
Jeden úspěch stačí k ušetření nákladů
V Kovobelu, ostatně jako v dalších firmách, uvítali nový program agentury CzechTrade Šance pro úspěšný export. Agentura ho spustila loni v červenci pro své klienty, kteří při splnění konkrétních podmínek mohou získat její další individuální služby zdarma.
„Často jsme se od firem setkávali s připomínkou, proč musí za většinu služeb CzechTradu platit, když jeho fungování jako pomoc exportu hradí stát. Ovšem fungování sítě poboček CzechTradu je velmi drahé. Naši exportéři hradí zhruba 15 procent skutečných nákladů, přičemž hlavním důvodem je, aby ke svým zadáním přistupovali zodpovědně, nezahltili zahraniční kanceláře například nesmyslnými požadavky a úkoly. Tím by se snižovala jejich kapacita na ty dobré projekty. Pokud ale někdo rozšiřuje své exportní teritorium ve spolupráci s námi systematicky, má teď možnost získat vybrané služby agentury zdarma,“ vysvětluje generální ředitel CzechTradu Radomil Doležal.
Platba tak může čekat na firmu jen na počátku, další cesta na zahraniční trhy už může být za služby CzechTradu gratis. Podmínkou je, že se firmě kdykoliv od poloviny loňského roku podaří realizovat úspěšný vstup na ně který zahraniční trh. A také její souhlas s následnou medializací. „Medializovat úspěšné případy je velmi důležité. Dobré příklady jsou totiž daleko cennější než jakékoliv statistiky nebo naše informace v propagačních materiálech. Když firma vidí někoho obdobné velikosti, komu se podaří vstoupit na komplikovaný trh, často si řekne, že by se jí to taky mohlo povést,“ říká Radomil Doležal.
Dílčí obchodní případ, který může spustit řetězení bezplatných služeb CzechTradu, by měl mít ovšem objem vývozu zboží nebo služeb minimálně v hodnotě 250 tisíc korun. Firma musí agentuře poskytnout informace, jaké zboží se podařilo vyvézt, v jaké hodnotě, jak tomu pomohl CzechTrade a jaká je perspektiva dalších kontraktů. Od prvního úspěšného vývozu má exportér rok na to, aby kontaktoval svého oborového specialistu v centrále agentury. Ten se pak postará o zpracování a vyřízení požadavku. Výsledkem je voucher se stoprocentní slevou na další službu CzechTradu.
Zájem o Šanci je velký
Po tři čtvrtě roku fungování nové služby už celá řada firem hlásí, že ji využijí. Protože využily některou službu CzechTradu pro úspěšný, a nikoliv marginální vstup na nový trh a získaly tím voucher na další službu stejného rozsahu. „Takto vlastně mohou s naší pomocí vstupovat na další a další trhy. A to bezplatně,“ objasňuje generální ředitel.
Podle něj je to dobrý způsob, jak zachovat efektivnost sítě CzechTrade a zároveň poskytnout větší příspěvek zvláště malým firmám, které počítají každou korunu nákladů a přitom mají za hranicemi co nabídnout. Je to poprvé v historii CzechTradu, co mají exportéři možnost získat zdarma individuální službu agentury, tedy například detailní průzkumy trhu, oslovení potenciálních obchodních partnerů a ověření jejich zájmu o český produkt, zjištění informací o konkurenci, zorganizování obchodních jednání se zahraničními firmami, analýzu teritoria, trendů a obchodních příležitostí.
„Šance pro úspěšné exportéry patří společně s exportním koučinkem mezi novinky, které si agentura CzechTrade pro české malé a střední podniky loni připravila,“ vysvětluje vedoucí oddělení PR a komunikace CzechTradu Marcela Havlová.
„Jakmile spolupráce firmy s CzechTradem vede k realizaci obchodního případu, je to úspěch pro obě strany. Proto jako další bonus v rámci programu Šance pro úspěšný export agentura poskytne firmám, které splní všech na kritéria, i profesionální služby v oblasti public relations a pomůže jim s prezentací jejich úspěchu v médiích,“ doplňuje Havlová.
Kovobel využil program Šance pro úspěšný export letos v lednu, když hledal v Kolumbii distributory pro své skládací kontejnery. „Program chceme využívat i nadále při vyhledávání vhodných partnerů pro dodávky kontejnerů Kovobelu do dalších teritorií,“ uvádí Emil Beber s tím, že Kovobel se nyní chce pokusit o export do Peru a Uruguaye.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Ivana Gračková