„Embraer je jedním z lídrů leteckého průmyslu. Zaměřuje se také na vývoj moderních technologií. To představuje pro české firmy mimořádnou příležitost,“ sděluje Johns.
Tuzemští výrobci letadel a jejich součástí, ale také společnosti zabývající se výzkumem a vývojem v leteckém průmyslu, tak mohou dosáhnout na nejvýznamnější zakázku v historii.
Brazilský Embraer se vypracoval ve čtvrtého největšího výrobce letadel. Před ním jsou dnes jen světová esa Airbus, Boeing a Bombardier Aerospace.
Apetit ke spolupráci
Akce zorganizovala londýnská pobočka CzechTrade ve spolupráci s agenturou CzechInvest, Ministerstvem průmyslu a obchodu a Velvyslanectvím ČR v Londýně. „Věděli jsme, že má Embraer apetit na spolupráci s českými podniky. Několikrát v ČR byli a individuálně jednali s firmami jako Mesit či ERA. Námi zprostředkované jednání je může nasměrovat ke konkrétní spolupráci s vybranými dodavateli,“ prozrazuje ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Londýně Martin Macourek.
Seminář s českými firmami
Třídenní návštěvu České republiky zástupci Embraer zahájili 12. února 2019 celodenním seminářem s českými firmami na Ministerstvu průmyslu a obchodu. Dopolední workshop otevřel náměstek ministryně průmyslu a obchodu Vladimír Bärtl spolu s náměstkem ministryně průmyslu a obchodu Petrem Očkem, náměstkem ministra obrany Pavlem Beranem, velvyslancem Brazilské federativní republiky v ČR Márcio Florêncio Nunesem Cambraiou a prezidentem Embraer pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky, Jorgem Ramosem.
Embraer má dlouhodobě pozitivní zkušenost se společností Aero Vodochody, která je strategickým dodavatelem komponent pro křídla, zadní části trupu a dveří vojenského transportního letounu KC 390. A poohlíží se po dalších partnerech, především po dodavatelích a vědecko-výzkumných subjektech (R&D firmy), jejichž produkty chce implementovat do svých letounů.
„Embraer má velmi široký záběr. Zdaleka nevyrábí jen letadla, ale také komponenty a systémy. Dnes je zajímá především Průmysl 4.0, Big Data či 3D tisk – to jsou oblasti, ve kterých mají naše firmy velkou perspektivu. Dlouho se volá po tom, abychom nebyli levnou montovnou, ale centrem výzkumu a vývoje – a právě Embraer představuje pro R&D firmy velkou šanci,“ upozorňuje Martin Macourek.
„Firma má zájem také o vysoce přesné obrábění velkých celků o rozměru až 1,5 metru z tradičních (hliník) i netradičních materiálů jako titan. A v Česku jsou významné průmyslové podniky, vyrábějící kompozita, které mají dobrý zvuk a dobré reference,“ dodává zástupce CzechTrade.
„Zájem Embraeru potvrzuje, jak silný zvuk český letecký průmysl ve světě má. A nejde jen o výrobce leteckých součástek a dílů, ale také o kvalitní výzkumně-vývojové zázemí a technologické inovace z této oblasti, s kterými přichází i české start-upy,“ doplňuje generální ředitelka agentury CzechInvest Silvana Jirotková.
Velký krok dopředu
Brazilský kolos oceňuje roli agentury CzechTrade coby zprostředkovatele. „Z formátu jednání během Sourcing Day jsou nadšeni. Pokud by si to organizovali sami, přišli by do kontaktu se spoustou podniků, se kterými být v kontaktu nechtějí, nebo by naopak mohli minout důležité dodavatele s vysokým potenciálem. Takto jim ušetříme drahocenný čas. Z poměrně obsáhlého seznamu, který jsme jim předali, si nakonec vybrali na 40 firem k osobním jednáním.“
Pro české firmy tak šlo o mimořádnou příležitost, jak se posunout v dodavatelském řetězci. Může to být i vstupenka či pootevření dveří například k Boeingu, který založil s Embraer joint venture v hodnotě 4,2 miliardy dolarů. „Příležitost stát se dodavatelem Embareru mohou využít nejen firmy, které se zúčastnily únorové akce. Předpokladem je jejich registrace do databáze potenciálních dodavatelů Embraeru,“ říká Marek Zmrzlík, exportní konzultant CzechTrade.
Co na to podniky?
Ředitel brněnské společnosti Frentech Aerospace Pavel Sobotka by bližší obchodní partnerství s firmou Embraer uvítal. Frentech je dnes v Česku jedním z hlavních dodavatelů pro letecký a vesmírný průmysl.
„V současné době dodáváme především pro Airbus, ale i pro Boeing. Nepřímé dodávky realizujeme i pro Embraer, nicméně by nás potěšilo, kdybychom naši spolupráci rozšířili,“ uvádí Sobotka.
Některé komponenty, jež progresivní firma z Brna vyrábí, jsou součástí zmíněného letounu KC 390. „Důležité je to, že nás chtějí zástupci Embraer navštívit. Přímo na místě totiž uvidí, jaké máme technologické možnosti a schopnosti,“ říká Sobotka.
Další společností, kterou si zástupci brazilského výrobce pozvali k jednání, je kunovická firma Evektor. Ta je dnes jedním z největších světových výrobců lehkých sportovních letounů. Zabývá se také vývojem a výzkumem v leteckém a automobilovém průmyslu, a přesným strojírenstvím.
„Můžeme Embraeru nabídnout dvě lákadla: výrobu přesných obráběných dílů, a také vývojové aktivity a inženýring. Naše firma má dnes firma 400 lidí, polovina z nich pracuje ve výzkumu a vývoji,“ říká obchodní ředitel společnosti Evektor Vít Kotek. Evektor je jedním z lídrů v oblasti moderních technologií.
Vít Kotek oceňuje jednání v rámci Sourcing day, jež jsou výhodná pro obě strany. „Účastnili jsme se v minulosti i dalších Sourcing days a musím tento formát maximálně ocenit stejně jako přístup agentury CzechTrade. Také k nám se přijedou zástupci Embraer podívat. V poslední době jsme udělali velký technologický pokrok a můžeme zahraničním partnerům nabídnout daleko víc než před několika lety,“ dodává Kotek.
Letecký průmysl: Češi opět dobývají svět
„Letecký průmysl je jedním z tahounů českého exportu. Vývoz v tomto sektoru roste každoročně o desítky procent,“ říká náměstek ministryně průmyslu a obchodu Vladimír Bärtl.
Významnou součástí exportu je letecký průmysl, který u nás zažívá v posledních letech boom. Rostl i loni vývoz produktů tuzemských výrobců letadel a jejich komponent do zahraničí?
Vývoz výrobků leteckého průmyslu roste v poslední době každoročně rychlým tempem. Mezi léty 2016 a 2017 to bylo o více než 40 procent. Loni se oproti roku 2017 zvýšil zhruba o 30 procent. Toto odvětví navíc naplňuje naše představy, pokud jde o diverzifikaci českého exportu. Není tajemstvím, že přes osmdesát procent českých výrobků a služeb aktuálně směřuje do zemí Evropské unie. To ale neplatí v oblasti leteckého průmyslu, kde to máme podstatně lépe rozložené. Čeští výrobci vyvážejí například do Severní a Jižní Ameriky.
Dá se říci, že jsou dnes české podniky v pozici významných dodavatelů součástí pro letadla světových výrobců?
Určitě ano. Je ale třeba dodat, že české firmy se nejen podílejí na nadnárodních programech velkých společností jako Airbus nebo Embraer, ale spousta součástí se u nás i vyvíjí, což je nesmírně důležité pro životaschopnost sektoru jako takového. Know-how tuzemských firem je na vysoké úrovni. Co se týče vývozu do Evropy, jde zejména o komponenty, ale mimo EU vyvážejí Češi celá letadla.
Zmiňoval jste know-how a vyspělou technologickou základnu českých společností. Láká do Česka i velké investory?
Nesmírně důležité je to, že v tomto sektoru dobře funguje spolupráce mezi výrobci, univerzitami, výzkumnými pracovišti či firmami, které se zabývají vývojem. Tím pádem si Česká republika udržuje přitažlivost pro zahraniční investory. Za dobu existence samostatné České republiky už bylo realizováno zhruba třicet investičních projektů v hodnotě kolem 12 miliard korun. Jsou to investice významných společností jako GE Aviation, Honeywell či Latecoére.
Nedávno se v ČR uskutečnilo dodavatelské fórum pro firmu Embraer, která zde hledá obchodní partnery. Co mohou obě strany od případné spolupráce očekávat?
Embraer je jedním z klíčových hráčů na trhu a čtvrtým největším výrobcem letadel na světě. Protože české firmy nabízejí kvalitu, moderní technologie a mají kompletní portfolio výrobků, šance, že se budou moci zapojit do dodavatelského řetězce takto významné společnosti, je vysoká. V mimořádné konkurenci není jednoduché uspět, ale Češi mají v leteckém průmyslu dlouhou tradici a jsou konkurenceschopní i dnes. Spolupráce s Embraer by slušela také tuzemským vývojářům a výzkumným pracovištím, kterou si už dnes pochvalují například zástupci GE Aviation.
Jak byste zhodnotil jednání zahraničních a českých firem na dodavatelských fórech (tzv. Sourcing Days), jež zprostředkovávají agentury CzechTrade a CzechInvest?
Koncept jednání je výhodný pro obě strany. Je vidět, že mají představitelé CzechTrade a CzechInvest se zástupci zahraničních firem dobré vztahy a přivážejí je s elementární důvěrou v to, že české podniky, jejichž seznam jim předkládají, jsou kredibilní, a stojí za to s mnoha z nich spolupracovat. Navíc šetří zahraničním společnostem čas i peníze. Mohou se podívat přímo do výroby či provozů firem a v nabídce dostanou přesně to, co poptávají. Dodavatelská fóra jim akvizici zjednoduší. Pokud zahraniční kanceláře dobře pracují, zahraniční partneři se a priori dívají pozitivně i na české firmy.
Jakou má vůbec letecký průmysl v Česku perspektivu?
Řadu věcí už jsem zmiňoval, nicméně se ukazuje, že tento obor vykazuje v České republice mimořádnou životaschopnost. Určitě byly za sto let jeho trvání období, kdy jsme na tom byli hůř než nyní, ale už za první republiky měl o toto odvětví v Československu určitou výlučnost a to platí i dnes. Hodně tu funguje předávání know-how z generace na generaci. V současnosti jsme jednou z mála zemí, která je schopna vyrábět letadla i veškeré jejich komponenty od A do Z vlastními silami. Pokud jde o počet podniků v přepočtu na sto tisíc obyvatel, jsme v leteckém průmyslu čtvrtí na světě po Spojených státech, Británii a Německu. V oboru pracuje mnoho nadšenců a entuziastů, kteří se nezaměřují jen na výrobu, ale vyšlapávají nové cesty. To mi dává naději, že mohou zástupci tohoto odvětví s vysokou přidanou hodnotu hledět do budoucna s optimismem.
Vy sám jste nadšeným pilotem. Létáte i na zahraniční cesty, kde touto formou propagujete české letouny. Kdo vás k létání přivedl?
Určitě nelétám tak často, jak bych si přál, ale létám rád. Inspiroval mě můj otec, který dodnes pilotuje motorová rogala. Licenci soukromého pilota jsem získal v době, kdy jsem sloužil v Kanadě na naší ambasádě, ale už předtím jsem v Čechách létal ultralighty. Klubové létání je v Česku ostatně rozvinutější než ve většině zemí světa a základna amatérských letců je velmi široká. Jsem rád, když mám šanci vyrazit do nějaké země českým letadlem, a propagovat tak naše výrobky.
Jakub Procházka